Vad bestämmer maxvarv på en asynkronmotor? Hur veta?
Vad bestämmer maxvarv på en asynkronmotor? Hur veta?
Ja som rubriken säger. De är ju specade tex en tvåpolig 50hz 3000rpm. Men driver man den med en FRO och 400hz så skulle den snurra 24000rpm i teorin. Antar att det inte är så enkelt. Men hur ska man veta vad en motor klarar när allt är specat vid 50/60hz?
Re: Vad bestämmer maxvarv på en asynkronmotor? Hur veta?
Motorns varvtal bestäms av formeln n=120 x f/p.
Du kan inte varva upp en motor på det sättet.
En 50/60hz motor går inte att köra i 400 Hz normalt sett.
Detta eftersom spänningen måste ökas proportionellt, och du har ju bara 400V att tillgå.
För att köra en 50-hz motor i 70 Hz måste nominell spänning för motorn vara 230V.
Naturligtvis finns det undantag, det hela beror väldigt mycket på motorn och lasten.
Du kan inte varva upp en motor på det sättet.
En 50/60hz motor går inte att köra i 400 Hz normalt sett.
Detta eftersom spänningen måste ökas proportionellt, och du har ju bara 400V att tillgå.
För att köra en 50-hz motor i 70 Hz måste nominell spänning för motorn vara 230V.
Naturligtvis finns det undantag, det hela beror väldigt mycket på motorn och lasten.
Nu skojar du va? Kortsluten asynkron.
Senast redigerad av Hanna 13 mars 2015, 22:53:17, redigerad totalt 1 gång.
Jo det går att köra fortare utan att öka spänningen. Men man tappar moment. Sen bör man kanske inte köra så väldigt mycket över vad den är dimensionerad för.
Som jag sa, det hela beror på hur motorn är dimensionerad, dessutom blir det jäkligt varmt i den om man kör med konstant spänning, eftersom motorströmmen ökar rätt ordentligt. Dessutom blir det rätt mycket förluster i den.
Dock är väl gränsen för en traditionell asynkronmotor runt 90 Hz eller så.
Jag har kört standardmotorer upp till 70 Hz, men man hamnar rätt nära maximalt tillåten motorström då.
Om jag 230-kopplar dem, dvs D istället för Y är 70-90 Hz inga större problem, då är det snarare mekaniken i motorn som hämmar.
Dock är väl gränsen för en traditionell asynkronmotor runt 90 Hz eller så.
Jag har kört standardmotorer upp till 70 Hz, men man hamnar rätt nära maximalt tillåten motorström då.
Om jag 230-kopplar dem, dvs D istället för Y är 70-90 Hz inga större problem, då är det snarare mekaniken i motorn som hämmar.
Men hur vet man vad den är dimensionerad för?
Alla jag hittat specas ju efter nätfrekvens.
Alla jag hittat specas ju efter nätfrekvens.
Och, 90Hz, varför sa du inte det på en gång då? Buu

Motor strömmen ökar? Har man inte kapacitet att höja spänning när frekvensen går upp så lär strömmen minska.
En motor byggd för 50Hz är ju dimensionerad för det. Men det finns naturligtvis marginaler.
En motor byggd för 50Hz är ju dimensionerad för det. Men det finns naturligtvis marginaler.
Danei, ja, så är det. Förlusterna i motorn ökar.
Har suttit i dag med en motor, som vi körde i 70 Hz, tyvärr var denna en 400V YY-motor, så den går följaktligen inte att koppla om till D.
Vid 50 Hz drog den i runda slängar 13 A och vid 70 Hz ca 26A, tillåten maximal ström för denna motor är 28A följaktligen hände det lite då och då att omformaren stoppade motorn pga överström.
Dock är det så att om man kör med en D-kopplad motor dvs 240V spänning, så blir strömförbrukningen samma vid 50 Hz som vid 90 Hz ( i princip), då man kör med 400V vid 90 Hz.
Har suttit i dag med en motor, som vi körde i 70 Hz, tyvärr var denna en 400V YY-motor, så den går följaktligen inte att koppla om till D.
Vid 50 Hz drog den i runda slängar 13 A och vid 70 Hz ca 26A, tillåten maximal ström för denna motor är 28A följaktligen hände det lite då och då att omformaren stoppade motorn pga överström.
Dock är det så att om man kör med en D-kopplad motor dvs 240V spänning, så blir strömförbrukningen samma vid 50 Hz som vid 90 Hz ( i princip), då man kör med 400V vid 90 Hz.
Senast redigerad av TomasL 13 mars 2015, 23:17:35, redigerad totalt 1 gång.
Ett litet fel i mitt första inlägg, formeln ger det synkrona varvtalet, dock går en asynkronmotor med en viss eftersläpning, så ett synkront varvtal för en motor med 2 polpar ger 3000 rpm och ett asynkront varvtal någonstans, beroende på motorns konstruktion och lasten, runt 2700-2950 rpm, ofta 2900 rpm
-
Det går att köra en asynkronmotor så snabbt man vill. Jag bygger en asynkronmotor FOC drivare på jobbet.
Om man ger en liten magnetiseringsström (D ström) kan man få en oerhörd hastighet från en liten Q ström.
Om man driver med vanlig VF styrning kanske det inte är lika lämpligt, men vid låg last borde det gå bra.
Om man ger en liten magnetiseringsström (D ström) kan man få en oerhörd hastighet från en liten Q ström.
Om man driver med vanlig VF styrning kanske det inte är lika lämpligt, men vid låg last borde det gå bra.
och det var inte lasten som var orsaken till strömökningen?TomasL skrev:Danei, ja, så är det. Förlusterna i motorn ökar.
jag trodde att strömmen var proportionell mot vridmomentet?
och att mot-emkn ökar med ökande vartal så att man måste öka spänningen för att bibehålla strömmen...?...
är det inte motoreffekten som inte får överskridas?
om man ökar varvtalet måste man minska vridmomentet för att bibehålla effekten...?
och förlusterna? menar vi "R" förlusterna...
är inte de proprotionella mot strömmen?
Enligt ABB:
2-poliga maskiner i storlek:
71-100 (upp till ca 1,5 kW) 6000 rpm
112-200 (upp till ca 30 kW) 4500 rpm
225-400 (upp till ca 560 kW) 3600 rpm
4-poliga
71-80 (upp till ca 1,1 kW) 4500 rpm
90-100 6000 rpm
112-200 4500 rpm
därefter fallande nedåt ganska linjärt
Det som begränsar är primärt lager och vibrationsnivå. Med en bra balansering och bra lager går det att köra mycket fort. Vid dubbla varvtalet har man dock inte mer än cirka 40 % av momentet kvar, så det går snabbt utför med momentet, så lasten måste vara väldigt lätt eller snäll för att komma upp i några högre hastigheter.
Ovan gäller dock endast för DTC eller vektorkontroll, för vanlig simpel V/f tror jag nog att momentet faller för fort för att man skall komma upp högt i varv.
2-poliga maskiner i storlek:
71-100 (upp till ca 1,5 kW) 6000 rpm
112-200 (upp till ca 30 kW) 4500 rpm
225-400 (upp till ca 560 kW) 3600 rpm
4-poliga
71-80 (upp till ca 1,1 kW) 4500 rpm
90-100 6000 rpm
112-200 4500 rpm
därefter fallande nedåt ganska linjärt
Det som begränsar är primärt lager och vibrationsnivå. Med en bra balansering och bra lager går det att köra mycket fort. Vid dubbla varvtalet har man dock inte mer än cirka 40 % av momentet kvar, så det går snabbt utför med momentet, så lasten måste vara väldigt lätt eller snäll för att komma upp i några högre hastigheter.
Ovan gäller dock endast för DTC eller vektorkontroll, för vanlig simpel V/f tror jag nog att momentet faller för fort för att man skall komma upp högt i varv.