700w peltieragg

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mx

Inlägg av mx »

Jag har köpt peltiers från flera ställen, sambeställning på sweclockers, en ebayauktion, och av ett företag som jag kom i kontakt med via ebay. Vilken peltier jag köpte var minns jag tyvärr inte.

Men kolla på ebay, jag såg en 600w peltier där för ett tag sedan. De peltiers som säljs där brukar ofta vara på färre watt än vad det står dock så läs noga. Min 320w är t.ex snarare en 245w!
RulerOfHeck

Inlägg av RulerOfHeck »

Rätta mig om jag har fel, men kommer inte 45A behöva en helt enorm kondensator för att jämna till spänningen?

Jag har inte min bok här på jobbet, men för länge sedan räknade jag på en 154W-peltier som någon skulle bygga ett nätagg till. Peltiern krävde max 5% rippel, och jag räknade ut att det skulle behövas flera farad (om jag minns rätt) för att klara det. Detta för att frekvensen är så låg (50Hz). Dessutom skulle kondensatorns interna resistans (något ohm) påverka resultatet vid så höga strömmar, så att det skulle behövas ännu mer!

Ska kolla upp det igen om jag hinner.

Här en en länk till en liknande diskussion :)

http://forum.sweclockers.com/showthread ... ht=peltier
mx

Inlägg av mx »

Overclockers.com har mycket trevlig läsning, bland annat om peltiers och hur man bygger ett peltieragg

Peltiers klarar väl mer än 5% rippel har jag för mig? De är ju rätt odödliga!

Jag la ner idén att bygga ett nytt agg och nöjde mig med det jag har istället. Jag orkar inte leta rätt på siffrorna igen, men jag fick då inte fram några enorma siffror. Enligt OC.com's guide var 2000 µF per A okej, så 100 000 µF borde räcka för 50A. Dock räknar han ju på 110V istället för 230V så jag kanske missade något?
Skriv svar