Min bärbara CNC-fräs
Min bärbara CNC-fräs
Tänkte visa en bild på "min" bärbara fräs för fullformatsskivor.
Två personer bär den och jag kommer nog provköra den på Tisdag nästa vecka. Bygger den åt teatern i staden där jag bor.
Två personer bär den och jag kommer nog provköra den på Tisdag nästa vecka. Bygger den åt teatern i staden där jag bor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Min bärbara CNC-fräs
Ser ut att kunna bli en intressant lösning.
Är tanken att man tvingar fast den till arbetsskivan?
Ser med spänning fram emot videon på första racet!
Är tanken att man tvingar fast den till arbetsskivan?
Ser med spänning fram emot videon på första racet!
Jag kommer att ha en bom på den öppna sidan som är lätt att plocka bort.
Tanken är att man kan tvinga fast den på materialet och att man skall kunna lägga den på golvet, mot en vägg och allt man kan komma på.
Den kommer att ha många användningsområden, fräsa, rita mönster osv.
Det kommer att vara hjul på den så man kan ställa upp den med U:et uppåt och rulla iväg med den.
Tanken är att man kan tvinga fast den på materialet och att man skall kunna lägga den på golvet, mot en vägg och allt man kan komma på.
Den kommer att ha många användningsområden, fräsa, rita mönster osv.
Det kommer att vara hjul på den så man kan ställa upp den med U:et uppåt och rulla iväg med den.
Du kanske kan använda den till en idé som jag har. Nämligen att lösa problemet att det inte verkar finnas någon hantverkare som klarar av att skapa korrekta fall i badrum. Min tanken är att man på något smidigt sätt sätter in en fräs i badrummet som kan grovt fräsa i något hyfsat hårt material, kanske isoleringen man har under spacklingen. Och så låter man den köra alla fall enligt ritning. Man trimmar sedan in lite manuellt de sista grejerna, typ som att man inte kommer åt i alla hörn. Och så flytspacklar man på det en kaka som är jämntjock över hela rummet på ett sätt så att det blir lättare för hantverkaren.
Ligger lite efter min planering, annat har kommit imellan.
Men jag håller på och dra kabel nu.
Men jag håller på och dra kabel nu.
Kan väl säga att den går nu men en homeswitch krånglar.
Har varit i Lappland ett tag och kommer börja med den på måndag igen.
Har varit i Lappland ett tag och kommer börja med den på måndag igen.
- ochkl0620
- Kontakt:
Coolt projekt!
Hade något liknande i åtanke en gång, tror det finns en tråd om det här någonstans.
Ser fram emot en video in action
Hade något liknande i åtanke en gång, tror det finns en tråd om det här någonstans.
Ser fram emot en video in action

Lite dålig på att skriva om den men den går för fullt nu.
Måste rensa telefonen så att jag kan filma lite.
Den stämmer hyfsat bra, än så länge har allt stämt som vi fräst fram.
Idag provkörde jag i aluminiumplåt 12mm tjock och det gick bra fast jag bara gjorde provisoriska spännelement av plywood och träskruv.
Skall sätta mig nån kväll och rätta till ritningarna lite och försöka räkna ut ett pris på den.
Har inte satt nån bom på den i framkant, den är fortfarande öppen där men det funkar bra ändå.
Måste rensa telefonen så att jag kan filma lite.
Den stämmer hyfsat bra, än så länge har allt stämt som vi fräst fram.
Idag provkörde jag i aluminiumplåt 12mm tjock och det gick bra fast jag bara gjorde provisoriska spännelement av plywood och träskruv.
Skall sätta mig nån kväll och rätta till ritningarna lite och försöka räkna ut ett pris på den.
Har inte satt nån bom på den i framkant, den är fortfarande öppen där men det funkar bra ändå.
-
Känner pressen 
På Måndag ser jag den igen, har en student att ta hand om imorgon.

På Måndag ser jag den igen, har en student att ta hand om imorgon.