Beställa fårn AliExpress.com

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ensamresande

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av ensamresande »

Glenn skrev:På ebay så har jag både min bank och paypal mellan mej och säljaren, på aliexpress har jag bara min bank.

Betalar jag med paypal så godkänner jag ju att paypal tar pengar från mitt visakort och ger till säljaren.
Köper du på eBay så tar PayPal pengar från ditt kort och ger till säljaren.
Köper du på Aliexpress så tar Aliexpress pengar från ditt kort och ger till säljaren.

Vad är skillnaden? PayPal ägs dessutom av eBay så det är verkligen ingen skillnad som jag ser det.
Glenn skrev:Och som sagt, det där skyddet är inte så mycket värt med de långa leveranstiderna det brukar vara, förlängningen kan man väl dessutom bara begära en gång tror jag ? (med det inte sagt att det är dåligt att det finns, iden är ju bra.)
Nej då, du kan begära förlängning hur många gånger som helst. Jag brukar begära 10 dagars förlängning åt gången, och efter andra gången så brukar jag tröttna och begära pengarna tillbaka istället.
Glenn skrev:Det är stor skillnad, SÄRSKILT efterssom banker numera alltmer går över till att man måste signa alla kreditkortsköp online med sin bankdosa, som man förstås aldrig har med sej när man ska köpa nåt..

Med paypal slår man sitt lösen, klart.
Aliexpress kräver inte att du signar köpen, däremot måste du fortfarande slå in ditt kortnummer så klart.
SeaGull

Inlägg av SeaGull »

Har köpt mycket från AliX/DX, oftast nöjd, men prylarna håller inte alltid den standard vi är vana med.
Köpte ett par lampor, helt i metall, en slutade nu fungera, LED-drivern gav upp, antagligen pga. värmen i det lilla utrymmet.
Enda isoleringen av LED-drivern var ett lager eltejp, tejpen var alldeles smetig av värmen. Låsningen av kabeln, och skarven, var också av enklare modell.
Det kan vara bra med jordfelsbrytare om man använder denna lampa. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
chyoli

Inlägg av chyoli »

Al_Bundy skrev:Aliexpress är kung.

Jag har handlat där i ca 3 år nu. Aldrig betalat tull. 8)
Tull och moms gör mig inte så mycket, men det jag vill undvika är att betala 100 spänn till Posten för att de tar hand om tulldeklarationen. Blir ju dyrt om man åker på det när man beställer någon billig pryl som bara kostar nån tjuga eller två. Därför har jag undvikit att beställa direkt från Asien (från t ex AliExpress eller Deal Extreme).

Hur vanligt är det paketen slinker igenom så att man slipper betala tull&moms samt tulldeklarationsavgift? Är det skillnad på om man beställer stora eller små saker? M a o slinker små paket lättare igenom än stora paket? Någon skillnad om man beställer billiga eller dyra grejer?

Vore tacksam om några av er som handlat från Asien kort beskriver er strategi och hur framgångsrik den är.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får ju alltid betala importföretaget (Posten, DHL, Schenker ...) deras avgifter för att klarera godset.
Jag tror att dyrare och större gods hamnar under tullklarerarens lupp. Jag fick pröjsa för en rörförstärkare och en CD-spelare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Enligt en tullkvinna jag snackade med för ca 2 år sedan så mellan raderna hon sade är det egentligen inte lönt för dom att ta hand om grejer som har ett värde under 150 - 200:- för de tjänar inte så mycket på det. Har stämt i alla fall för mig än så länge då de 5 gången under alla år som jag fått skicka in papper till tullen, när det varit under denna summa, så har jag aldrig behövt betala varken tull eller moms utan det skickades direkt vidare till mig efter att de fått papprena.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Vadå spelar ingen roll??? Alla småsaker jag handlat från ebay där frakt ingår har kostat mindre än 500 kr. På försändelsen står det gåva. Om det är skickat som gåva från en privatperson i t.ex. Kina så är det tull och momsfritt. Om det är en privatperson eller ett företag som skickat är lite svårt att utläsa på Kinesiska, men jag är ganska säker på att Kineserna har fatta hur det funkar och för affärernas skull ser till att det slinker igenom som gåva från privatperson.

I länk nummer 2 du bifogat kan man läsa detta om du missade det.
Du behöver inte betala tull och moms för en gåva som skickas från en privatperson utanför EU om

det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Tror ni inte även att tullen har fattat hur det funkar... ;)

Bara för att det står gåva innebär inte det per automatik att det är tull och momsfritt.
chyoli

Re: Beställa från AliExpress.com

Inlägg av chyoli »

Självklart vet Tullen hur det fungerar, men precis som Henry säger så lönar det sig inte för dom att fokusera på de billiga grejerna. Det kostar helt enkelt för mycket tid och pengar att stoppa alla försändelser som de misstänker inte är gåvor. Följaktligen så släpper de igenom mindre och billigare grejer och lägger kraften på att stoppa dyrare grejer.
Senast redigerad av chyoli 11 mars 2015, 22:27:58, redigerad totalt 1 gång.
chyoli

Re: Beställa från AliExpress.com

Inlägg av chyoli »

Ni som brukar beställa från AliExpress. Brukar avsändaren oftast skicka grejerna i ett kuvert / kartong utan tryck (dvs ingen företagslogotype) ? Är försändelsen oftast märkt "gåva" ?
Belgarion
Kontakt:

Inlägg av Belgarion »

Har inte varit med om att nåt paket varit märkt med företagslogo (däremot skickar de ibland med visitkort).
Oftast är det kuvert eller kartong täckt av orange tejp.
På de senaste paketen har det iallafall varit ikryssat gåva, och angivet värde har varit runt 1/4 av verkliga priset.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Det varierar mycket. Ibland är det ett vitt vadderat kuvert och ibland är det en mörkgrå plastpåse och ibland en kartong, beroende på lite vad innehållet är. De flesta brukar vara märkta som "Gift". Ett som kom igår var däremot märkt "Other". Beskrivningen av innehållet brukar alltid vara lika roligt att läsa.
Exempel: "Description of content: shirts". Innehåll: 1 Arduino Nano. :)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Dom har ju viss koll men man skall be om att få det i flera små försändelser än en stor så är risken mindre.
Beställde komradios - ganska proffsiga Kina (409shop rekomnderas annars) sådana i fina flashiga kartonger samtidigt , kom en fråga om värdet från Tullsnylt.

Det är ju ofta fri frakt så kör flera småordar istället

Jag svarade ju ärligt per email och fick betala en 500 hundring på 2000 men grejerna rullades ut vidare samma sekund som jag skickat emailet för dom stod utanför dörren mindre än 12 timmar senare.
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

Det mesta jag beställer från asiater på ebay står det gift på.
Köpte en riktigt bra surfplatta med originalkartong från Kina för runt 400:-
som det stod gift på.

Det verkar inte vara så noga med tullen.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Dom kör på storleken av försändelsen - brev och så slinker
chyoli

Inlägg av chyoli »

Ja, jag tror också storleken på försändelsen spelar ganska stor roll. Kan också vara så att Tullen röntgar en hel del försändelser så jag gissar att det kan hända ibland att även mindre försändelser inte slinker igenom.
Skriv svar