Prylar från Kina, farliga ämnen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Prylar från Kina, farliga ämnen?

Inlägg av Noddan »

Höll som bäst på med att plocka isär en aliexpress-pryl till ett litet projekt när jag fick en fundering jag inte haft förut - skadliga material. Kanske naivt att inte ha tänkt på det förut, men nu dök det hur som helst upp.

Hittills har jag mest köpt färdiga kretskort utan så mycket mer, där misstänker jag att inget direkt skadligt kan vara med. Men nu har jag dels beställt kullager med något smörjfett och dels en färdig produkt jag hållet på att plocka isär.

Hur är det med smörjfett, härdade klisterblobbar, neoprenliknande material etc? Behöver man ara orolig för att det kan vara väldigt giftigt/cancerogent/skadligt , eller är det bara jag som nojar? Vad bör man ta för säkerhetsåtgärder innan man pillar med sånthär? Jag förstår att man ska vara försiktig med lösningsmedel, epoxy som inte har härdat och sådär... Men saker som inte luktar har jag ingen erfarenhet av, sånt får man inte lära sig under sin utbildning.

Bifogade en bild på vad jag håller på med :).

Nån som har några åsikter eller erfarenheter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Re: Prylar från Kina, farliga ämnen?

Inlägg av Tekko »

Näääääää.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Smörjfett kan man nästan alltid anta är hälsovådligt.

Rent generellt med resten av prylarna så behöver du nog inte oroa dig.
Kanske lite onödigt att tugga i sig okända saker dock..
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

På förra jobbet fick vi hem en bunt bestyckade kretskort från Kina. Samtliga ur personalen som hanterade korten fick en mängd olika symptom i varierande grad, från svår huvudvärk och matthetskänsla (som gick över efter ett dygn) till veckolång ansiktsförlamning. Än idag så vet dom inte vad det var och var i kedjan det kom ifrån (PCB tillverkaren? packingsmaterialet? fraktarens "bug bomb"? palltillverkaren?).
Helt skruvat.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Jag gissar att vissa gummigrejer kan innehålla PAH, i alla fall så brukar det stinka typ kreosot när man går förbi gummimattor och sånt inne på Biltema och Jula, jag brukar tänka att det nog är grejer som kommer från Kina och att det säkert är PAH som stinker.
Kan ju va något annat som luktar också kanske.
http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i ... vaten-PAH/
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är PAH farligt endast vid invärtes intag eller även utvärtes?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är inget man vill varken ha i sig eller på sig.

Om något sedan luktar PAH och att det luktmässigt kanske är extremt utspätt men man känner igen det i mycket små mängder så det kanske således är ofarligt att hantera grejen lukten kommer ifrån, låter jag vara osagt. Men luktar det så hade jag tänkt till en gång extra oavsett för PAH är rätt nasty.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha. Gäller det även när lukten verkar ha upphört? (En del grejer luktar ju rätt mycket när de är nya men sen släpper lukten)

Men lukten, jag tycker inte mig känna igen kreosotlukt (gamla varma slipers?) från lukten från nya gummiprodukter hos typ Biltema, Jula, Clas Ohlson o.s.v.?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag tvättar alltid händerna efter att rört elektronik oavsett härkomst. Med RoHS-direktivet har endast en del dåliga ämnen blivit ersätta med nya dåliga ämnen utgår jag ifrån.

Ska vi bli av med tråkiga kemikalier i elektronik gäller det nog att tänka om helt. Cellulosaelektronik kan vara ett spår men allt ligger långt borta för traditionella applikationer tyvärr.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Här har du ju en liten historia om hur tokigt det blev för dessa forskare.

http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Konsu ... iga-amnen/
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Tack för många åsikter och synpunkter!

Jag väljer nog att tolka det som att om man tvättar händerna efter att ha rört sakerna är man nog rätt säker, och om man är extra orolig (t.ex. om det är plastsorter man inte litar på) så räcker det rätt bra med ett par engångshandskar.

Luftburet verkar ingen vara direkt fundersam över?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Idag tillverkas ju nästan allt i kina. Kläder som elektronik. Vi i Sverige är ju lite för fina för att syssla med tillverkning, vi ska jobba på kaffe-latte barer i framtiden (enligt genierna i regeringen).

Apple och Samsung kina-grejer testas ju för kemikalier men även dom som kommer från småfirmorna Teknikmagasinet, Kjell och CO. Deras produkter är bara standard kina-prylar men med deras varumärke på. Så man kan nog anta att kina-grejerna håller samma snitt-kvalité som det man hittar på Kjell och CO.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Hmm....
http://www.testfakta.se/tester/livsmede ... C3%B6r-mat

Noddan skrev: så räcker det rätt bra med ett par engångshandskar.
qx5

Inlägg av qx5 »

Finns det någon undersökning på att tvål & vatten får bort de giftiga ämnena?

Bisfenol-A går inte bort iaf, apropå kvittoskandalen.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Så får man också fundera på om tvålen kan innehålla gifter och / eller vattnet.
Överdrivet tvättande är heller inte nyttigt så det är inte lätt att göra rätt.
Själv har jag inte tänkt på att tvätta händerna efter hantering av elektronik.

Däremot tänkte jag i matsalen på jobbet om det är så smart att alla tar i samma slev när de häller upp maten på sin tallrik. Numera har de också vattenkranar där man drar i en spak för att få vatten (tidigare kunde man trycka glaset mot en plastgrej så kom vattnet). Kanske är därför jag klarat mig bättre mot förkylningar i vår eftersom jag börjat ta med egen mat (äter i restaurangen några få gånger per månad).

Å andra sidan ska man härdas för att bli motståndskraftig...
Skriv svar