Felsöka en Philips 32'' LED/LCD tv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rekorden

Re: Felsöka en Philips 32'' LED/LCD tv

Inlägg av rekorden »

Du skal ha 1,2 volt mellom ben 1 og 2 på IC9314 når tv er på.
Trolig har du 2,5 volt på base på Q9318 og 1,5 volt på emitter, dette i forhold til jord.
Siden du har 0,3 volt mellom 1 og 2 på IC9314, ligger det trolig 1,5 volt over R9345.
Det vil da si at du har kortslutning eller feil på IC9314.
philips.jpg
Plausible?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
slasssh

Inlägg av slasssh »

Okej så du tror alltså att det är IC9314 som är sönder? kan jag kontrollera det på något annat sätt?

Mätte igen över Q9318, denna gången med sladden mellan nätdelen och moderkortet ihopkopplade, fick nu 2,6V mellan ben 1 och jord och 2,5V mellan ben 2 och jord. Fortfarande 0V mellan ben 3 och jord.

Varför skiljer sig värdet när jag har sladden i och inte? Vilken spänning borde STB ha? skall den ha 3,3V också?

Angående kondensatorerna, om vi utgår från att IC9314 ändå är hel. Kan det vara någon idé att byta alla kondenstorer på vinst och förlust och hoppas på att det är någon som ändå är dålig fast de ser fina ut? provade att värma med hårtork lite men utan resultat...
rekorden

Inlägg av rekorden »

Med spenningene du nå har er jeg usikker på om det er IC9314, Q9318 eller noe annet som feiler.

STB er spenning INN på kortet, ikke ut slik som 3,3v, 12v og 24v.
Hva denne spenningen skal være vet jeg ikke da det ikke er med på skjemaet hva som er koblet til denne.
Mest trolig vil denne være 3,3 volt eller lavere. 3,3 volt er standbyspenning, 12 og 24 volt er spenning som kun er på når tv er på (ute av standby).

Det har trolig lite for seg å bytte kondensatorene uten å vite at disse er årsaken.

Mine testmetoder er ikke helt riktige (fare for å ødelegge mer), men jeg ville forsøkt å kortslutte ben 3 og 4 på IC9314 og sett om tv da kommer på.
Jeg ville også forsøkt å legge en kortslutning mellom 3,3 volt og STB og sett om tv da kommer på.

Det er helt sikkert noen andre her inne som har bedre og mer riktige måter å feilsøke på enn hvordan jeg gjør det.
slasssh

Inlägg av slasssh »

Provade att kortsluta 3,3V och STB, hände inget...

MEN (!) när jag kortslöt ben 3 och 4 på IC9314 hörde man riktigt hur tvn började "flimra"/brumma. Lät lovande och jag provade och mäta upp 12V-utgången mot jord och då fick jag helt plötsligt 12V, även 24volten visade 24V när jag mätte samtidigt som jag kortslöt. Provade att starta tvn men fortfarande död.

Men känns ju ändå som att det kan vara något fel med IC9314 då kanske? eller borde tvn kommit igång när jag kortslöt isåfall?
Skriv svar