Felsöka en Philips 32'' LED/LCD tv
Re: Felsöka en Philips 32'' LED/LCD tv
Om det nu är korrupt, varför gick tvn igång en kort stund imorse? Kan man nolla tvn på något vis eller göra reset på eeprom eller något liknande?
Verkar ju lite skumt att den fungerar emellanåt, tyder ju mest på lödfel.
Du ser inga dåliga lödningar, typ ringar i lödningarna?
Det borde vara något med 12/24 volt delen.
Om du mäter på trafo T9111 har du spänning mellan 2 och jord resp 5 till jord?
Mät till rätt jord också!
Kan inte sägas nog: Var MYCKET FÖRSIKTIG vid mätning av nätdelen!
Du ser inga dåliga lödningar, typ ringar i lödningarna?
Det borde vara något med 12/24 volt delen.
Om du mäter på trafo T9111 har du spänning mellan 2 och jord resp 5 till jord?
Mät till rätt jord också!
Kan inte sägas nog: Var MYCKET FÖRSIKTIG vid mätning av nätdelen!
Det enda jag kan se är det som är på tidigare bilder. Ser ut som lödningarna har gått varma, har även smält ihop på något ställe som också syns på bilden.
Är det rätt uppfattat att det inte skall vara 12 eller 24 V förrän tvn väl är igång, alltså är det normalt att de visar 0V sålänge tvn inte vill starta?
Vad jag kan se på nätdelen har T9111 fyra punkter, som heter 1 , 6 ,7 och 12 , ser dock på kopplingsshemat att det är något som är märkt 2 och 5, vart är dessa fysiskt? , vilken är rätt jord?, ursäkta om jag är frågvis men vill ha lite mer koll innan jag mäter, särskilt eftersom du skriver att jag bör vara försiktig
Tack
Är det rätt uppfattat att det inte skall vara 12 eller 24 V förrän tvn väl är igång, alltså är det normalt att de visar 0V sålänge tvn inte vill starta?
Vad jag kan se på nätdelen har T9111 fyra punkter, som heter 1 , 6 ,7 och 12 , ser dock på kopplingsshemat att det är något som är märkt 2 och 5, vart är dessa fysiskt? , vilken är rätt jord?, ursäkta om jag är frågvis men vill ha lite mer koll innan jag mäter, särskilt eftersom du skriver att jag bör vara försiktig

Tack
Det finns 2 anslutningar på ena sidan som vetter mot högspänningen och 6 st som är mot klenspänningen.
Det är på den sidan med 2 anslutningar som du kan mäta mot jord som tillhör högspänningen.
I schemat så ser du en nedåtriktad triangel med en ring i, den är jord för högspänning och den andra jorden med 3 streck snett
nedåt är klenspänningen.
Men du kan nog vänta med det..
Ser en annan sak...
Mät motståndet R9350 och se om det är 4.7 Ohm. (4R7 som det står i schemat)
Den matar IC9121 (SSC9512S-TL) som i sin tur switchar till 12/24 volt delen.
Glöm ej dra ur kontakten och vänta en liten stund innan du mäter så kondingarna C9803,C9804,C9805 och C9806 får ladda ur sig lite,
alternativt kan du kortsluta dessa med ett 100 Ohms 1W eller lite högre motstånd (Räcker kortsluta en av de då alla 4 är parallellkopplade)
Alternativt kan du kolla spänningen mellan ben 2 och 4 på IC9121 och se om du har någon spänning.
Men var försiktig så du inte kortsluter något!
Lite svårt att felsöka när man bara ser schemat, man vill gärna mäta samtidigt...
Edit:
Om motståndet R9350 är helt men du inte har spänning mellan ben 2 och 4 på IC9121 så kan du mäta optokopplaren
IC9314 mellan ben 3 och 4 om du har någon spänning över den, bör ligga på 0 volt.
(då standby styr denna optokopplaren så kortsluter den basen på transistorn Q9317 till jord och spänningen går vidare till IC9121)
Skulle det visa ca 2V så får man mäta på andra sidan och se om det finns spänning mellan ben 1 och 2, finns det det där och spänning mellan ben 3 och 4 så tyder det på att optokopplaren är kass.
Om jag tänker rätt...
Det är på den sidan med 2 anslutningar som du kan mäta mot jord som tillhör högspänningen.
I schemat så ser du en nedåtriktad triangel med en ring i, den är jord för högspänning och den andra jorden med 3 streck snett
nedåt är klenspänningen.
Men du kan nog vänta med det..
Ser en annan sak...
Mät motståndet R9350 och se om det är 4.7 Ohm. (4R7 som det står i schemat)
Den matar IC9121 (SSC9512S-TL) som i sin tur switchar till 12/24 volt delen.
Glöm ej dra ur kontakten och vänta en liten stund innan du mäter så kondingarna C9803,C9804,C9805 och C9806 får ladda ur sig lite,
alternativt kan du kortsluta dessa med ett 100 Ohms 1W eller lite högre motstånd (Räcker kortsluta en av de då alla 4 är parallellkopplade)
Alternativt kan du kolla spänningen mellan ben 2 och 4 på IC9121 och se om du har någon spänning.
Men var försiktig så du inte kortsluter något!
Lite svårt att felsöka när man bara ser schemat, man vill gärna mäta samtidigt...
Edit:
Om motståndet R9350 är helt men du inte har spänning mellan ben 2 och 4 på IC9121 så kan du mäta optokopplaren
IC9314 mellan ben 3 och 4 om du har någon spänning över den, bör ligga på 0 volt.
(då standby styr denna optokopplaren så kortsluter den basen på transistorn Q9317 till jord och spänningen går vidare till IC9121)
Skulle det visa ca 2V så får man mäta på andra sidan och se om det finns spänning mellan ben 1 och 2, finns det det där och spänning mellan ben 3 och 4 så tyder det på att optokopplaren är kass.
Om jag tänker rätt...
Ändrar sig spänningen på STB när du försöker starta tv'n?
Så nu har jag mätt här.
R9350 som är märkt 4R7 visar mycket riktigt 4,7 ohm.
mellan ben 2 och 4 på IC9121 - 0V.
mellan ben 3 och 4 på IC9314 - 15,5V
mellan ben 1 och 2 på IC9314 - 0V
Danny - STB visar konstant 2.66V även när jag försöker starta tvn, känns som tvn inte reagerar över huvudtaget, då den röda dioden fram brukar blinka när man trycker på fjärren i vanliga fall, nu lyser den konstant rött hur man än trycker.
R9350 som är märkt 4R7 visar mycket riktigt 4,7 ohm.
mellan ben 2 och 4 på IC9121 - 0V.
mellan ben 3 och 4 på IC9314 - 15,5V
mellan ben 1 och 2 på IC9314 - 0V
Danny - STB visar konstant 2.66V även när jag försöker starta tvn, känns som tvn inte reagerar över huvudtaget, då den röda dioden fram brukar blinka när man trycker på fjärren i vanliga fall, nu lyser den konstant rött hur man än trycker.
Hmm.. 0 Volt mellan ben 1 och 2 på IC9314 (optokopplaren) borde ju tyda på att transistor Q9318 inte drar.
Vad har du mellan ben 1 på IC9314 och jord? Bör vara 3.3 Volt iaf eftersom du får 2.6 tillbaka på STB.
I så fall, mät upp motståndet R9345 så det är 330 Ohm.
Mät vad du har för spänningar på transistorn Q9318:
http://www.nxp.com/documents/data_sheet ... _BC858.pdf
1 Mellan collector (ben 2) och jord.
2 Mellan Bas (ben 1) och jord
Edit:
Har läst om en del där knappsatsen på TVn har kortslutits, kan ju testa att koppla bort den och se hur det blir.
Och tänk på att du mäter till rätt jord!
Vad har du mellan ben 1 på IC9314 och jord? Bör vara 3.3 Volt iaf eftersom du får 2.6 tillbaka på STB.
I så fall, mät upp motståndet R9345 så det är 330 Ohm.
Mät vad du har för spänningar på transistorn Q9318:
http://www.nxp.com/documents/data_sheet ... _BC858.pdf
1 Mellan collector (ben 2) och jord.
2 Mellan Bas (ben 1) och jord
Edit:
Har läst om en del där knappsatsen på TVn har kortslutits, kan ju testa att koppla bort den och se hur det blir.
Och tänk på att du mäter till rätt jord!

Jeg ville sjekket at R9340 og R9341 er hele. Feiler en av disse får du lavere spenning ut på 3,3 volt om jeg ikke tar helt feil, og dermed for lav spenning på STB også.
edit
Sjekk også C9305, C9306 og C9307 hvis du har muligheten.
edit
Sjekk også C9305, C9306 og C9307 hvis du har muligheten.
Mätte igen mellan ben 1 och 2 på IC9314 och nu fick jag 0,3 V om det är någon skillnad?
Mellan ben 1 och jord på IC9314när det mycket riktigt 3,3 V
Motståndet R9345 mäter 330 Ohm
Kan ej se vilka ben som är vilka på Q9318 men mellan det "ensamma benet" och jord är det 0V, mellan ett av de andra två och jord ungefär 1,5V och mellan sista benet och jord ungefär 2,5V
Hur kan jag koppla bort knappsatsen? är det de få knapparna där man kan byta kanal och volym samt sätta på tvn? det är ju som ett eget litet kretskort med två kontakter, en liten med två kablar och en större med 7 kablar, (båda går till moderkortet) kopplar jag ur den med 2 kablar så händer inget, kopplar jag ur den med 7 så känns det som att hela det "lilla paketet" inkl. den röda stanbylampan som också sitter på samma ställe, dör.
Mätt upp R9340 och R9341 båda visar 23,5 Ohm och vad jag kan läsa ut ur schemat skall de vara på 47 ohm? kan detta vara något?? Kapacitorerna vet jag ej om jag kan mäta med en vanlig multimeter??
Tack för engagemanget!
edit! mäter jag STB - jord när kontakten är losskopplad från moderkortet visar den 1,38V dvs ungefär hälften av 2,66V som den visar när den är inkopplad med moderkortet, ( har hela tiden mätt med korten ihopkopplade innan)
Mellan ben 1 och jord på IC9314när det mycket riktigt 3,3 V
Motståndet R9345 mäter 330 Ohm
Kan ej se vilka ben som är vilka på Q9318 men mellan det "ensamma benet" och jord är det 0V, mellan ett av de andra två och jord ungefär 1,5V och mellan sista benet och jord ungefär 2,5V
Hur kan jag koppla bort knappsatsen? är det de få knapparna där man kan byta kanal och volym samt sätta på tvn? det är ju som ett eget litet kretskort med två kontakter, en liten med två kablar och en större med 7 kablar, (båda går till moderkortet) kopplar jag ur den med 2 kablar så händer inget, kopplar jag ur den med 7 så känns det som att hela det "lilla paketet" inkl. den röda stanbylampan som också sitter på samma ställe, dör.
Mätt upp R9340 och R9341 båda visar 23,5 Ohm och vad jag kan läsa ut ur schemat skall de vara på 47 ohm? kan detta vara något?? Kapacitorerna vet jag ej om jag kan mäta med en vanlig multimeter??
Tack för engagemanget!
edit! mäter jag STB - jord när kontakten är losskopplad från moderkortet visar den 1,38V dvs ungefär hälften av 2,66V som den visar när den är inkopplad med moderkortet, ( har hela tiden mätt med korten ihopkopplade innan)
Om du mätt motstånden R9341 och R9340 direkt på kortet så stämmer det med 23.5 Ohm då de ligger parallellt.
Om du kopplar bort kabeln med 3.3V och STB och även kablarna till moderkortet (12V och 24V) och
du sen byglar direkt på spänningsaggregatet mellan 3.3V och STB?
Kan du mäta någon spänning på 12/24V utgången?
Om du kopplar bort kabeln med 3.3V och STB och även kablarna till moderkortet (12V och 24V) och
du sen byglar direkt på spänningsaggregatet mellan 3.3V och STB?
Kan du mäta någon spänning på 12/24V utgången?
Det är samma kontakt 3,3 STB 12V och 24 V.
Kopplade loss den nu, byglade 3,3 och STB, mätte då mellan 12V och Jord, den visade typ 10V som sakta sjönk ner till 0V , (det gör den även utan att jag byglar) men måste stänga av tvn och göra den strömlös emellan för att det skall gå upp till 10V igen , annars är det kvar vid 0V när den väl har sjunkit en gång.
mätning över 24V och jord visar 0V hela tiden.
Kopplade loss den nu, byglade 3,3 och STB, mätte då mellan 12V och Jord, den visade typ 10V som sakta sjönk ner till 0V , (det gör den även utan att jag byglar) men måste stänga av tvn och göra den strömlös emellan för att det skall gå upp till 10V igen , annars är det kvar vid 0V när den väl har sjunkit en gång.
mätning över 24V och jord visar 0V hela tiden.
Får fundera lite...
Men du har 3.3 Volt på anslutning 3.3V iaf?
Men du har 3.3 Volt på anslutning 3.3V iaf?
Jajemen 3.3 V har jag!
Vad kan det bero på att jag får 2,66V på STB när kontakten är inkopplad till moderkortet men bara 1,38 när sladden är lös?
Vad kan det bero på att jag får 2,66V på STB när kontakten är inkopplad till moderkortet men bara 1,38 när sladden är lös?
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Tycker det låter som en dålig konding i STB-matningen på nätdelen.
Testa att bygla dit en ok kondensator, eller värm dem med hårtork en stund och se ifall TV:n hoppar igång.
Testa att bygla dit en ok kondensator, eller värm dem med hårtork en stund och se ifall TV:n hoppar igång.