Här kommer nästa byggbeskrivning

Detta är också en byggsats så det blir tyvärr inga häftiga fabriceringsbilder men väl lite monteringsbilder.
Mycket enkelt att montera denna byggsats med bra onlinedokumentation och god kvalitet på komponenterna.
Total tid från start till färdig maskin med grundinställningar och första utskrift ca 8 timmar.
Då kör vi

Uppackad och inventerad. Lite mindre delar till den här. God kvalitet på materialet.
Allt är i bockad, pulverlackad stålplåt av 4mm tjocklek och laser/vattenskuret. Fin ytbehandling
och inga märken eller skador tack vare god packning. Alla stänger håller hög finish och rakhet.
Lite detaljbilder på komponenterna.
Givarna som medföljer verkar vara av god kvalitet. Maskinen är självjusterande efter grundinställning.
Observera att man måste dra ner och strappa kabeln innan montering av stegmotorn

gör rätt!
Bra passform på hålbild och fästen. Observera att kablarna är utvikta på bilden vilket är för frigång
av tandremshjulen på nästa bild.
Delrinshimset är till som stopp för tandremmen.
Nästa steg är montering av glidstängerna till Z rörelsen. 12mm stänger med god rakhet och vinkelrät
infästning i basplattan. Även här är det god passform. Jag valde att montera allt åt högra sidan i ramen för
att minimera risken för parallaxfel i slutet.
Nästa steg är monteringen av X lagringen och dess glidstänger. Även här god passform på utskurna
monteringspunkter och detaljer. Ingen märkbar rörelse i sida på lagringen efter montage. Jag
frångick instruktionerna här då jag inte använde nylonbrickorna till lagerhållaren då jag tyckte det
skulle medföra lite flex.
Nästa del var montage av tandrem med spännare. En simpel men gedigen lösning som ser till att
spänningen är bra och lättjusterad i framtiden.
Kretskortet på plats. Man har anslutning för micro USB och SD kort.
Z axelns flexibla koppling.
Montage av fläkt och självnivelleringsgivaren på armen. En induktiv givare som känner var skrivplattan
befinner sig. Klarar att kompensera till viss del för ojämn skrivplatta (i metall

Extrudern med motor och värmare/munstycke monterat.
Y rörelsens mekanik monteras. Stabil konstruktion och inga problem med delar eller passform.
Likadan lösning för remspänningen här.
Skrivararmen med Y och Z rörelsen monterad på chassit. Lite kabelhärva att sortera

Kabelhärvan sorterad och inkopplad på kortet. Observera att det medföljer ett separat blad för hur
den induktiva givaren ska kopplas på kortet. Det får man inte missa!!!
Kablarna för Y ska inte gå tillsammans med de för extruder, värme, givare och Z utan i ett eget hål
på baksidan! Missar man det tar det stopp

Färdigmonterad och första utskriften efter grundinställningar. Inte helt perfekt med den fungerar

Grundinställningen görs genom att justera ned Z manuellt tills man har "dragpassning" med ett 0.5
bladmått mellan munstycket och skrivytan. Därefter justerar man ned givaren tills signal erhålles.
Testa att skriva ut och sedan sänka Z i mjukvaran tills bra utskrift konstateras.
Jag är mycket nöjd med skrivaren så här långt. Den är stabil och har god kvalitet.
Priset är ca 6500:-