Interface mot ISA bussen med Teensy++ (AT90USB1286)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Interface mot ISA bussen med Atmega32u4

Inlägg av MiaM »

De där ser lite smala ut för att vara P8/P9-kontakter. (Omvänt - chasseihanen som hör till de länkade kontakterna - passar acceptabelt i P8/P9-honorna).

Jag har missat att du verkar behöva sådana. Om det inte är bråttom så kan jag leta i bra-att-ha-samlingarna och se om jag har nåt liggandes.

Men i värsta fall kan du ju bara helt enkelt löda direkt på bakplanet.

Den där kontakttypen används även för en kontakt på vissa halvgamla ATX-nätagg. Styrpinnen ligger kanske på fel ställe men den går ju att klippa bort i värsta fall...
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jo det går ju att löda .. fast jag vill gärna ha saker som går att koppla isär enkelt.

Men .. jag tror banne mig att de där kontakterna på ELFA skall funka. Jag mätte precis på kontakterna som sitter på bakplanet. Det är 3,96 delning, samt att kontakterna skall vara ungefär 24mm breda vardera. Så långt är det nog OK mot kontakthuset jag hittade på ELFA. Om sedan stiften i kontakten på bakplanet passar hylsorna vet jag inte, men det "ser ut att kunna fungera". Jag skulle ha fått mäta på några lösa P8 P9 kontakter. Men de sitter i en dator begravd i en massa annat skrot, så den orkar jag inte dra fram och skruva isär.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

"Riktiga" P8/P9-kontakter har rätt breda stift som antagligen inte går in i den där kontakttypen.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Attans, du har rätt :)

Ser i databladet att hålen inte är nog stora för stiften. Annars hade det nog fungerat. Måste ju finnas någon kontakttyp att köpa någonstans som passar.

Eller så får det bli lödning, eller så försöker jag gräva upp ett AT nätagg.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

En massa googlande senare. Så här ser kontakterna ut, och de verkar vara ganska så special .. suck. Artikelnumret är visst 90331-1001 och fabrikatet Molex. Hittar dock inget datablad, inte ens på Molex sida så det kan finnas ekvivalenter, det är bara lite svårt att bena ut det.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är väl en "utgången" modell sen ATX tog över.

Att de användes för en "extrakontakt" på vissa äldre ATX-agg/moderkort var kanske delvis för att få lagom åtgång av kontaktdonen under en övergångsperiod...
Användarvisningsbild
Oskar

Re: Interface mot ISA bussen med Teensy++ (AT90USB1286)

Inlägg av Oskar »

Min tråd blev visst omnämnd i en annan tråd, TU55 bandstation till USB och då gick jag in och skulle läsa om de olika Teensy varianterna och upptäckte att det är ju inte alls någon atmega 32u4 jag skall använda :mrgreen:

Jag har tidigare använt teensy korten för ett par projekt och gillar dem skarpt. Till detta projekt behövdes många I/O pinnar, varför jag avsåg använda en "Teensy++", som har 46 I/O pinnar tillgängliga. Som sagt så märkte jag inte förrän nu att det sitter en annan processor på Teensy++ :)

För mer info, kolla tabellen med de olika varianterna här:
https://www.pjrc.com/teensy/

Därav har jag nu ändrat min trådrubrik!
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Om du behöver fejka AT-kontakter för strömmen så finns det adaptrar, verkar ha utgått från Farnell men ebay har:
Strom Adapter intern 20pol ATX-NT -> P8/P9 AT-Mainboard
http://www.ebay.de/itm/Strom-Adapter-in ... 56403f9ad2
"Versand nach Europa"

Vill du hålla det smidigt koppla ihop den med minsta sortens 120W ATX-aggregat.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ja det är ju också en väg att gå. Eller kanske en sådan adapter och en sån här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... 0-w-p44385

Frågan är bara om den har alla spänningar, eller om den till exempel skippar -5V? Jag hittar ingen spec på någon sådan där mininätdel. Jag tror inte det är hela världen om nu -5V saknas. Tror inte många kort använder den spänningen.

Nu ser förresten kortet ut så här (utan jordplanen):
isa_pcb-6.png
Lagt till lite finesser. Två LEDS kopplade till teensyn, för olika typer av statusmeddelanden tänker jag mig. Lade även till en summer, kan också vara bra för felmeddelanden eller dylikt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jag funderar på att lägga till ett SPI RAM, det skulle bland annat kunna vara behändigt om man vill lagra hela skärmbufferten (4KB), för att senare återställa innehållet på skärmen till ett tidigare läge. Ett sådant från Microchip ex:
http://www.microchip.com/wwwproducts/De ... e=en539039

En annan cool grej vore om man kunde få till kortet att fungera mot FDD kontrollers, men då krävs DMA funktionalitet. Det krävs nog en totalt omdesign av hårdvaran för det.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nu ser kortet ut så här:
isa_pcb-7.png
Jag kom på att jag inte hade någon ISP kontakt för den ATtiny84 som skall avkoda tangentbordet, så det fixade jag in. Sedan är det lagt till lite förklarande text i silkscreen, bland annat vilka kretsar som är latchar och vilka signaler de hanterar. Jag gillar att ha mycket information i silkscreen, så länge man lyckas få informationen rätt så är det till stor hjälp när man skall testa och avlusa designen.

C2 och C9 ändrade jag footprint på till standard axiella lytar, jag hade först valt någon skum plastfilmvariant.

Nu när kortet börjar vara klart så ångrar jag mig, vad tusan skulle det här projektet vara bra för? :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

> Nu när kortet börjar vara klart så ångrar jag mig, vad tusan skulle det här projektet vara bra för? :mrgreen:

Klassiker :wink: :wink:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ja, ett egentligen totalt onödigt projekt som ändå är så lockande.

Alldeles nyligen snodde jag ihop en frostvakt till mitt och sambons "extrahus", som jag satte in i pumphuset ute på gården. Det är djupborrad brunn på det stället och det är byggt ett litet hus över borrhålet som innehåller trycktank, diverse el osv. Vi vill inte hålla med mer lyxvärme än vad som behövs, så nu kan vi med hjälp av frostvakten övervaka temperaturen via SMS och få larm om den sjunker för lågt. Det projektet var ju faktiskt användbart, men inte alls samma lockelse :)

Angående detta ISA kort då.
Jag är väl inte supernöjd med routningen. Det hade varit lättare att få "snyggt" med fyra lager, men jag såg att det skulle bli svindyrt att beställa ett så pass stort kort med fyra lager.
En finess jag hade velat ha var avkänning av IRQ linorna på ISA bussen, på så sätt skulle processorn kunna prata med flera korttyper. Kanske vore det möjligt att snacka med en FDD kontroller i PIO mode, alltså avbrott för varje byte. Nu tror jag faktiskt inte att jag får in det på detta kort. Jag skulle ha behövt lite mera kortyta eller fler lager.
Att kunna läsa och skriva till diskett hade bara varit så coolt :)
Skriv svar