240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2487
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av nifelheim »

den norska har väl 3 faser ut

hitta en stor fet trefas trafo på en skrot och z-koppla på sekundären ? ( antar att köpa en ny inte ryms i budget )
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35255
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av säter »

Det där är väl 3-fas 230V på sekundären?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27414
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av danei »

Japp det är trefas 400V till trefas 230V.
Lidning
Inlägg: 111
Blev medlem: 23 april 2005, 18:52:44
Ort: Falkenberg

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av Lidning »

My bad :? Såg nu att den blåa kontakten är en 4-pol 32A handske.

Norskt va det ja :)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9240
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av jesse »

kallecent skrev:jo jag vet, laddar sitter inbygd i bilen. men att ladda DC på nissan leaf kräver lite mer en att bara likrikta, så de tänker jag inte ge mig in på.
de fina med AC laddningen är att laddaren i bilen sköter allt sånt, allt den behöver veta är hur mycket den "får" ladda med. de e de som sitter i klumpen på Level 1 sladden (den med vanlig stickkontakt) Level 2 sladdarna kopplar man in i en laddbox som sköter snacket med bilen, men de fortfarande laddarn som är inbygd i bilen som sköter laddningen.
typ 3 laddning är de man gör med likström på nissan i deras speciella plugg som heter ChAdeMo.

med 6,6 kW skulle jag alltså kunna ladda fult på 4 timmar hemma om jag bara kan dela upp belastningen på alla faser och installerar en laddbox. annars går det som sakt att "tanka" långsammare utan problem.
Signalsystemet i en J1772 är ju enkelt, men du menar att bilen inte skulle ha det minsta skydd för batteriet om man kopplar in DC där? Låter ju märkligt. Det skulle alltså enbart vara strömkällan som begränsar strömmen till bilen?

EDIT:
kommunikationsprotokollet står ju beskrivet i länken:
The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available from the charging station with the help of pulse width modulation: a 16% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option.[20]
Så du styr alltså helt och hållet hur mycket ström bilen ska 'dra' från din DC källa. Frågan är bara om tanken är att spänningsnivån från laddstationen ska anpassa sig på nåt vis eller om det är OK att bara trycka in valfri DC mellan 200 och 450 volt?

Tyvärr får man ju ut lite mer än så om man helvågslikriktar trefas. Närmare 550 volt. Så där uppstår ju ett problem.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1652
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av Jan Almqvist »

Nog kan man koppla så att det bara blir c:a 325 volt men då krävs nolla och 12 dioder eller?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27414
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av danei »

Nej. inte om du inte ska halvvågslikrikta, och det är inte så lämpligt.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1652
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av Jan Almqvist »

3 bryggor, varje brygga ansluten till nolla och var sin fas. Inte kan det bli annat än 230 * sqrt(2) volt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27414
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av danei »

Jo då det kan det.
limpan4all
Inlägg: 8445
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av limpan4all »

Om du skall ha en någorlunda kostnadseffektiv lösning så får du nöja dig med att ta ut strömmen ur två faser. Hitta eller köp en 400V till 230V transformator som du matar med två faser och tar ut som en fas. Men det är en stor och dyr pjäs...
Då kan du ta ut som mest 400*20A dvs 8kW eller 230V 34A så det finns lite effekt över. En effektvakt till varmvattenberedare, spis osv krävs nog. Eller så säkrar du upp till 35A vilket de flesta servisledningar klarar, högre fast årsavgift - men vill man åka billigt så...
Sedan så kan du ju alltid leta efter trefas UPS aggregat som levererar 230 ut, nya i 40kSEK klasen eller ännu mera.
Roterande omformare är ju en annan lösning men dålig verkningsgrad och hög ljudnivå.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av Sverige »

Säkra upp till 25A är inga problem.
Men normalt sitter det bara gänga 2 på villor, bostadshus.
Max 25A på gänga 2. För 35A krävs gänga 3, byte av säkringssockel/mätartavla...
Skriv svar