240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

tecno skrev:Vad har du kontaktdon som ska klara av dom strömmarna? Om laddaren är menad att kopplas i vårt nät så ska det väl finnas kontaktdon för detta?

Bilder tack.
Pluggen som nissan har för AC laddning heter J1772, klar 80A AC

http://en.m.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av tecno »

Ja jo, men i andra änden är ju det som är viktigaste i nuläget. Hur är detta tänkt att fungera i Sverige?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35255
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av säter »

Det borde väl finnas Harting-don som är godkända?
Alternativt fast anslutet.
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

tecno skrev:Ja jo, men i andra änden är ju det som är viktigaste i nuläget. Hur är detta tänkt att fungera i Sverige?
Där blir det en laddbox, med menkens typ två ut. (De är ju EU standard)
Kablen mellan bilen till boxen är altså en Menkens typ 2 till J1772 kabel.
Sånna går att köpa lite var stans i sverige.
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

Kablar o laddbox fins att köpa "off the shelf" de ja öpna den här tråden för va att hitta en bra lösning att dela upp belastningen på alla 3 faser. Jag har inte hittat någon laddbox som gör detta ennu.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av tecno »

Och vad klarar en sådan kabel av för strömmar? Bild länkar på denna fantastiska kontakt, har du det?

Den där boxen, ska den då kopplas fast eller vara med 'sladd'?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2487
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av nifelheim »

säkra upp och flytta några andra storförbrukare alt. effektvakt.
be elektrikern sätta upp ett "svenskt " uttag som stödjer 30 Ampere på en fas :)
Bild

vad har du för huvudsäkring idag?
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

Du fick en wikipedialänk lite längre upp i tråden, men om du väntar lite tills jag kommer hem kan du få en bild ochså om de behövs?

Boxen koplas fast
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

Huvudsäkring på 20A
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35255
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av säter »

tecno skrev:
Icecap skrev:Finns sådana?

Visst gör det det, har en liggandes bortplockad från nån typ av bygg el distribution.
Hur fungerar en sådan trafo?
Kan man bygga om en befintlig 3-fas - 3-fas?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2487
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av nifelheim »

likrikta och ladda med DC , "level 3" laddning, kolla openEVSE

den där "orginal" laddaren verkar ju bara vara en relä och styrsignal till bilen som talar om tillåten max ström. J1772

https://open-evse.googlecode.com/files/J1772.pdf
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

jo jag vet, laddar sitter inbygd i bilen. men att ladda DC på nissan leaf kräver lite mer en att bara likrikta, så de tänker jag inte ge mig in på.
de fina med AC laddningen är att laddaren i bilen sköter allt sånt, allt den behöver veta är hur mycket den "får" ladda med. de e de som sitter i klumpen på Level 1 sladden (den med vanlig stickkontakt) Level 2 sladdarna kopplar man in i en laddbox som sköter snacket med bilen, men de fortfarande laddarn som är inbygd i bilen som sköter laddningen.
typ 3 laddning är de man gör med likström på nissan i deras speciella plugg som heter ChAdeMo.

med 6,6 kW skulle jag alltså kunna ladda fult på 4 timmar hemma om jag bara kan dela upp belastningen på alla faser och installerar en laddbox. annars går det som sakt att "tanka" långsammare utan problem.
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

jag har även frågat om de fins mojänger som gör detta på elbilsforum, men inget svar ennu
http://elbil.forum24.se/elbil-post-44099.html#44099
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35255
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av säter »

Är det inte möjligt att mata bilens laddare med DC?
I många fall sitter ju ändå en likriktare som första steg.
Lidning
Inlägg: 111
Blev medlem: 23 april 2005, 18:52:44
Ort: Falkenberg

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av Lidning »

http://www.elbjorn.com/no/produkter/str ... _med_stikk

Verkar ju rätt, men det kanske finns något som gör att man inte kan ha den i svenska nätet?

Mvh
Skriv svar