240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av Miramithe »

Finns sk laddboxar, http://www.vattenfall.se/sv/ladda-elbil ... addbox.htm
Pris vet jag inte.
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

Nej laddaren är inbyggd i bilen, så den är jord för vårat nät, bara de att den vill ha 3,3 eller 6,6 kW försörgning över en fas.
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

Laddboxarna verkar bara vara en jordfelsbrytare och lite styrelectronik som talar om för bilen vad den max får suga.
Den delar inte upp de på flera faser.

Jag kommer fortfarande behöva en laddbox för att bilen ska veta att den kan ladda med 6,6 kW
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

tecno skrev:Enklaste är väl att ta en trafo med 3-fas 400V in och 240 ut.
Jo de vore ju bra, men då blir de ju 16,5A
På 400v sidan.
Om jag i stället likriktar varje fas försig med en 10A likriktare var, koplar i hopa och vexelriktar igen så blir de vell bara 13,75A pär fas?

Eller tenker jag fel nu?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av tecno »

Vad har du kontaktdon som ska klara av dom strömmarna? Om laddaren är menad att kopplas i vårt nät så ska det väl finnas kontaktdon för detta?

Bilder tack.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2528
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av bit96 »

Jag hade själv en liknande fundering.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=69546
Men vi kom väl egentligen inte fram till nån bra lösning.
Skriv gärna här om du hittar något bra. :)
Senast redigerad av bit96 25 februari 2015, 15:24:30, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 27205
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av Nerre »

Jag tror inte riktigt på att laddboxarna inte innehåller nåt som omformar spänningen.

I vårt elnät ses det inte med blida ögon på 1-faslaster som drar höga strömmar, eftersom man inte vill ha asymmetrisk last på ett 3-fasnät. Det är därför alla grejer som drar mycket effekt har 3-fasanslutning.
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

Nerre skrev:Jag tror inte riktigt på att laddboxarna inte innehåller nåt som omformar spänningen.

I vårt elnät ses det inte med blida ögon på 1-faslaster som drar höga strömmar, eftersom man inte vill ha asymmetrisk last på ett 3-fasnät. Det är därför alla grejer som drar mycket effekt har 3-fasanslutning.
Nej de e dumt, men av de elbilarna på marknaden nu är de bara tesla, och renault zoe som klarar 3fas laddning.
Nissan laddar med en fas
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6442
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av FormerMazda »

Men som nerre säger, enfaslast på 30A, det finns nog inget svenskt som stödjer det. Alltså inget uttag.

I PDFen om laddboxen från vattenfall står att den stödjer alla elbilar. Bevingade ord, men ring/maila och fråga om du kan snabbladda din leaf med en sån.

http://www.vattenfall.se/sv/file/Produk ... 513010.pdf
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av Miramithe »

http://www.kecontact.com/en/variations/ detta är vattenfalls laddbox, till nissan leaf funkar bara enfas enligt den, tyskarna laddar 3fas.
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av elabbe »

Vattenfalls installation ska enligt den här tråden kosta ca 12kkr.

Laddbox/Laddstation/Garageladdare för hemmabruk
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1974
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av YD1150 »

En lösning med medioker verkningsgrad är en 400V 3-fas motor med en 1-fas generator ihopkopplade. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35255
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av säter »

Var hittar man en 1-fas generator till hyggligt pris?

Beroende på hur laddaren är konstruerad kanske den går att mata med DC?
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

FormerMazda skrev:Men som nerre säger, enfaslast på 30A, det finns nog inget svenskt som stödjer det. Alltså inget uttag.

I PDFen om laddboxen från vattenfall står att den stödjer alla elbilar. Bevingade ord, men ring/maila och fråga om du kan snabbladda din leaf med en sån.

http://www.vattenfall.se/sv/file/Produk ... 513010.pdf
Uttaget fins de standader som klarar, EU standarden är en menkens typ 2 plugg, tesla anvendet tex en modifierad variant av den pluggen som klarar 135 kW (saftigt flås i de laddarna, de är inget mann sätter upp i garaget inte)
Nissan anvender sig av en egen standard till bilen men i andra änden (den mansätter iladdboxen) är de en menkens type 2.

Så pluggen är inte problemet, snebelastning hemma är de som begrensar.
Vist kan man säkert ladda på 3kW istellet utan problem, men då tar de ochså 8h att "tanka" fullt istället för 4.
Och jag skulle endå vilja dela upp de, även om ja bara laddar me 3kW
kallecent
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 december 2011, 19:44:10

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a

Inlägg av kallecent »

Nissan kann laddas med dc derekt till batteriet ochså via en CHadeMO plugg som klarar 50kW men ska man bygga en sån laddare själv måste man ha koll på va man gör för då begrensar inte bilen nånting. Så man får va försiktig attinte paja batteriet
Skriv svar