240v ac till TTL-nivå?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jojje123

240v ac till TTL-nivå?

Inlägg av jojje123 »

Jag behöver få in en styrsignal i en digispark (arduino med attiny85) på ett säkert sätt och på en minimal yta.
Min tanke är 240v in i en likriktarbrygga (S250-SLIM DIOTEC). på andra sidan sätter jag en konding för att ta bort det mesta av rippelspänningen. Men sen då?
Kan jag göra en spänningsdelare där och ta ut spänningen mitt mellan resistorerna? och vilka värde ska jag ha ? Om jag räknat rätt så ska jag kunna göra en spänningsdelare på 2.7kOhm och 47 Ohm och däremellan plocka ut ca 5v. (Räknat på 311V likriktat)
Kondingen måste vara så pass stor att när ac-spänningen bryts så ska jag kunna driva ca 50mA i 2-3 sekunder.

Det ska bli en sändare för nexa-systemet som enbart drivs av ac. När den får spänning i sig och startar upp så skickar den iväg en tänd-signal och när ac-spänningen bryts så ska där vara tillräckligt kvar i kondingen för att orka skicka iväg en släck-signal.

Jag måste få plats med allt på ca 20x20x5 mm. Där är 2 kort till (digispark och 433mhz transmitter ) som ska få plats och allt ska in i en vanlig taklampskontakt (kjell.com #39396)

Har ni några idéer på nåt som är bättre eller lämpligare så dela gärna med er innan jag gör nåt farligt.

//Nybörjaren :-)

Optokopplare i all ära men jag vill inte ha nån annan strömkälla än AC.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: 240v ac till TTL-nivå?

Inlägg av prototypen »

Jag har flera goda idéer men samtliga faller på storleken.
Känns MYCKET orealistiskt att få in allt detta i en lamppropp.
Du får nog acceptera en dongel.

Protte
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Det finns nog en anledning till att Nexa-vägguttagen är aningen större än vad man tycker att det behöver vara...

Om det ska finnas någon som helst möjlighet att få plats med grejorna i en sådan kontakt så lär man nog behöva designa ett eget mönsterkort.
Det där Digispark-kortet ser ju ut att ha USB-anslutningskontakter som tar upp väldigt mycket plats som i det här fallet skulle vara onödigt, då man kan programmera processorn antingen innan man löder dit den, eller med lämplig klämma som sätts direkt på processorns ben när den sitter på det färdiga kretskortet.

Sen bör du väl också ha någon säkring som tål 250V AC och kanske någon form av transientskydd så prylarna inte dör allt för lätt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du likriktar och glättar 230V (som de flesta har i sina vägguttag i Sverige) så får du 325V. 240V blir 339V.
Men tänkte du spänningsdela detta med 2747 Ω ??? Det blir ju va 40W i ren värme! :shock:
De små motstånden kommer ha brunnit upp innan du hinner tänka OJ!

[edit]
Använd istället en kapacitiv spänningsdelning.
Bild
Välj Rl som 1k, och beräknat på dina 240V och 50mA så blir Cd 1.35µF.
D kan vara en 1N4001 eller nåt, och Cb väljer du lämplig storlek på. Rload är din krets.

Men som sagt här nedan. Det får inte plats. Bara den här spänningsomvandlaren tar mer plats än en lampkontakt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ska man ha en vettig spänningsreducering så måste det sitta en kondensator före likriktaren, men den ryms inte i kontakten.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

jojje123: din koppling är bara i teorin korrekt.

Om du istället använder en kondensator som strömbegränsande element släpper du mycket av värmeutvecklingen.

Och generellt är den koppling du anger instabil och spänningen den ger är relativt okänd, detta då belastningen varierar och nätspänningen varierar.

Men det går att göra en koppling som uppfyller det du efterfrågar - men att få pressat den in på den storlek blir mycket svårt - eller rättare: omöjligt.

EDIT: MadModders länkning är bra och det jag tänkte på.
Senast redigerad av Icecap 22 februari 2015, 12:33:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Googla på kapacitiv spänningsdelare, mycket vanlig i denna typ av konstruktioner.

Dock måste du se till att få rätt typ av konding, troligen en Y1 eller Y2 konding.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Välj isf en metalliserad papperskonding då de tenderar att gå sönder till avbrott, medans keramiska tenderar att gå sönder till kortslutning. Det sistnämnda vore väldigt dåligt i detta fall. :p
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Y-klassade Plastfilmskondingar är väl det som normalt används, har jag för mig.
gkar

Inlägg av gkar »

Du behöver ha ett filter först också om du har en kapacitiv spänningsdelning eftersom nätspänningen inte är ren snygg 230V sinus.
Vid dessa störningar är kondensators Xc nästan noll.
Bla bör du klara minst klara 1kV pulser, 8us stigtid/ 20us falltid, 2 ohms drivförmåga.
Sedan bör du klara fast transients som har frekvenser upp till GHz området och någon kV. (Tänk gnistrande borrmaskin med borstar)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag hade nyligen en Kina-ledlampa med vanlig E27-sockel som ledigt huserade nätdelen.

Där satt bla vad som såg ut som en stor polyesterkonding istället för sedvanlig X2-kondensator som sitter i Nexa-uttag. Skall se om jag kan hitta den och fota (om det är intressant).
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Såhär såg förresten nätdelen ut i vår ugnsklocka som jag (med forumets hjälp) lagade för ett tag sedan:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1021735
Den nätdelen är nog mycket lik de som sitter i Nexa.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Såhär ser nätdelen i Kina-ledlampan ut, den ger nog förvisso mer än 5Vdc. Elyten är på 6,8uF 400V, under den stora bruna kondensatorn sitter ett effektmotstånd på vad som ser ut att vara 360k och diodbryggan är såklart den lilla svarta ICn. Kortet är tyvärr vitlackat så jag kan inte följa banorna med ögat.
image.jpg
EDIT: Den stora bruna kondensatorn tycks vara på 1,5uF 400V och mycket riktigt av plastfilmstyp eller sk. "Metallized Polypropylene Film Capacitor".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jojje123

Inlägg av jojje123 »

Jag har hittat vad jag söker.. och det ska jag kanske kunna få plats med, annars blir det till att göra någon fågelbo-konstruktion med smd-komponenter och utnyttja varenda kubikmillimeter i den största tillgängliga taklampskontakten.
Det ska gå. Skam den som ger sig.

http://www.electroschematics.com/9260/led-220v-circuit/
http://www.electroschematics.com/5678/c ... er-supply/
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Det första exemplet ser ut att fungera enligt samma grundprincip som det i madmodders schema. Det andra exemplet som min ugnsklocka och lär bli för stort.
Skriv svar