Jag har hållit på en del med att konstruera ett labbagg och insett att en konstlast är väldigt användbar. Om inte annat för att slippa använda en massa effektmotstånd.
Jag fick idén att använda en LM317 kopplad som strömgenerator med kortsluten utgång och låta strömkällan driva ingången (säkert inte en ny idé, men i alla fall...). Det visade sig fungera utmärkt. Nackdelen med konstruktionen är att det krävs några volts spänning på ingången för att det ska fungera, men en stor fördel är att det inte behövs någon separat matningsspänning. Bara att koppla in precis som med ett effektmotstånd.
Det slutliga schemat blev såhär:
Med omkopplaren kan man välja mellan tre områden:
0,1-0,25A
0,2-0,5A
0,5-1,5A
Finjustering görs med potentiometern.
Det kändes inte som värt besväret att rita ett kretskort, så det fick bli veroboard. Alla komponenter hittade jag i lådorna hemma, så det blev ett billigt bygge.
Återstår att bygga in i en låda.
Konstlast med LM317
Konstlast med LM317
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Konstlast med LM317
Inte dumt!
En idé till utvidgning är att ha säg två transistorer som kan välja två ströminställningar, och en oscillator med ställbar frekvens och pulsbredd som växlar mellan de två inställningarna. Att växla mellan två strömstyrkor på lasten med en skarp flank på växlingen kan avslöja allt möjligt i ett nätagg som kan vara bra att veta i förväg.
En idé till utvidgning är att ha säg två transistorer som kan välja två ströminställningar, och en oscillator med ställbar frekvens och pulsbredd som växlar mellan de två inställningarna. Att växla mellan två strömstyrkor på lasten med en skarp flank på växlingen kan avslöja allt möjligt i ett nätagg som kan vara bra att veta i förväg.
Det er et projekt, jeg også har haft planer om at lave.
Her er en ældre konstruktion fra det tyske blad Funkschau.
Kanske nogen her har forslag til modernisering af denne konstruktion?
Her er en ældre konstruktion fra det tyske blad Funkschau.
Kanske nogen her har forslag til modernisering af denne konstruktion?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ingen tanker omkring denne konstruktion?
Jeg kan se, der er flere tråde omhandlende konstlast / elektronisk last.
Jeg kan se, der er flere tråde omhandlende konstlast / elektronisk last.