RTOS för AVR

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
frejo

RTOS för AVR

Inlägg av frejo »

Tänkte höra om någon kunde tipsa om ett RTOS de använt och som det tyckt fungerat bra på AVR.
Har tittat på avrfreaks men det är svårt att avgöra utan att testa alla.

Hittills har jag testat:
Free RTOS: Jag lyckades aldrig få det att kompilera för ATMega162, hittade exempel för ATMega232 eller något sånt, måste man porta den? annars verkar det bra med bra dokumentation.

AVRX: verkar trevligare vid första anblick, kunde kompilera exempel och köra 2 tasks som blinkade varsin diod, dock hittar jag ingen vettig dokumentation.

Va säger ni?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

uCOS-II är ett reatids-OS som inte är gratis, men att utveckla med det är är gratis har jag för mig (så länge du inte börjar sälja). Om du köper den här boken så får med en cd med källkod... jag har för mig att alla portar var inkluderade, men enligt bokrecensionerna så är det bara för x86?! Kan vara olika utgåvor kanske, för på skolan kör vi uCOS-II på AVR och jag har för mig att läraren tog koden från skivan....
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag har kört med AVRX och tycker det funkar hyffsat.. har en hel del labbar, dokument om hur man installerar avrx, exempel på användning och olika funktioner har även en e-bok om realtidssystem.

Är du intresserad så kan jag maila dessa saker till dig..

Ska se om jag kanske kan lägga upp dem på Wikin..
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

lägg gärna upp dem på wikin om det går. Jag är också intresserad och säkert fler med mig.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Just för tillfället kan jag inte logga in på Wikin på grund av underscoren i mitt användarnamn. har PMat geekjoan om detta.

Annars kan jag maila filerna till någon som kan lägga upp dem.
Filuppladdningen är kanske inte klar ännu så om Macce får dem kanske han kan lägga upp på wikin.
frejo

Inlägg av frejo »

De_Ville skrev:Jag har kört med AVRX och tycker det funkar hyffsat.. har en hel del labbar, dokument om hur man installerar avrx, exempel på användning och olika funktioner har även en e-bok om realtidssystem.

Är du intresserad så kan jag maila dessa saker till dig..

Ska se om jag kanske kan lägga upp dem på Wikin..
låter intressant.

maila dom gärna till fredrik1337/kanelbulle/gmail.com
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Har letat på wiki:n efter de AvrX dokumenten som DeVille berättade om, men inte hittat något. Skulle du vilja mail mig med?

spam@audium.se
Hade varit toppen!
:)
gille
Kontakt:

Inlägg av gille »

Contiki finns för AVR också.
Skriv svar