RTOS för AVR
RTOS för AVR
Tänkte höra om någon kunde tipsa om ett RTOS de använt och som det tyckt fungerat bra på AVR.
Har tittat på avrfreaks men det är svårt att avgöra utan att testa alla.
Hittills har jag testat:
Free RTOS: Jag lyckades aldrig få det att kompilera för ATMega162, hittade exempel för ATMega232 eller något sånt, måste man porta den? annars verkar det bra med bra dokumentation.
AVRX: verkar trevligare vid första anblick, kunde kompilera exempel och köra 2 tasks som blinkade varsin diod, dock hittar jag ingen vettig dokumentation.
Va säger ni?
Har tittat på avrfreaks men det är svårt att avgöra utan att testa alla.
Hittills har jag testat:
Free RTOS: Jag lyckades aldrig få det att kompilera för ATMega162, hittade exempel för ATMega232 eller något sånt, måste man porta den? annars verkar det bra med bra dokumentation.
AVRX: verkar trevligare vid första anblick, kunde kompilera exempel och köra 2 tasks som blinkade varsin diod, dock hittar jag ingen vettig dokumentation.
Va säger ni?
uCOS-II är ett reatids-OS som inte är gratis, men att utveckla med det är är gratis har jag för mig (så länge du inte börjar sälja). Om du köper den här boken så får med en cd med källkod... jag har för mig att alla portar var inkluderade, men enligt bokrecensionerna så är det bara för x86?! Kan vara olika utgåvor kanske, för på skolan kör vi uCOS-II på AVR och jag har för mig att läraren tog koden från skivan....
Jag har kört med AVRX och tycker det funkar hyffsat.. har en hel del labbar, dokument om hur man installerar avrx, exempel på användning och olika funktioner har även en e-bok om realtidssystem.
Är du intresserad så kan jag maila dessa saker till dig..
Ska se om jag kanske kan lägga upp dem på Wikin..
låter intressant.De_Ville skrev:Jag har kört med AVRX och tycker det funkar hyffsat.. har en hel del labbar, dokument om hur man installerar avrx, exempel på användning och olika funktioner har även en e-bok om realtidssystem.
maila dom gärna till fredrik1337/kanelbulle/gmail.com
Har letat på wiki:n efter de AvrX dokumenten som DeVille berättade om, men inte hittat något. Skulle du vilja mail mig med?
spam@audium.se
Hade varit toppen!

spam@audium.se
Hade varit toppen!