Droppkontrollering

Berätta om dina pågående projekt.
fabban

Droppkontrollering

Inlägg av fabban »

Hej.

Första inlägget här i forumet.

Jag är hobbyfotograf som skulle vilja börja ta mer avancerade droppbilder.
Och för att få till detta så måste jag kunna styra dropparna på något sätt. Och då har jag googlat lite och konstaterat att folk använder sig av "droppventiler" vet ej var dessa går att finna men det löser sig nog längre fram. (om ni inte har något tips så klart)

Men det jag skulle vilja ha lite idéer om är väl hur jag ska gå tillväga för att kunna styra när dropparna ska komma, storleken på dom och när kameran ska lösa ut.
Min första tanke är nån form av PLC styrning, men jag skulle helst komma undan så billigt som möjligt. Det ska helst vara utbyggbart för flera ventiler som ska gå och styras separat både tid o storlek

Så har ni några Idéer så blir jag glad.
MVh. Richard.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Droppkontrollering

Inlägg av MadModder »

Jag läste för länge sen om ett projekt där en person gjorde en sån mackapär med stillastående vattendroppar i luften mha stroboskop.
Han synkade det hela mha en elektrod framför mynningen på vattenröret (av koppar) som vattnet kortslöt när en droppe kom ut.
Så där är det ju mer så att allt annat styrs av när vattendroppen kommer.
fabban

Inlägg av fabban »

Tanken är att jag vill kunna styra när vattendropparna ska komma, så att jag även kan orsaka "krockar" med vattendropparna och vattnet som slår upp från den första droppen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går att använda ett konstant flöde av droppar och ställa in hastigheten på dessa så att efterföljande droppe hela tiden träffar plasket från föregående, och sen har man en krets som triggar på ljud och bränner av blixten en gång efter inställd fördröjning. Detta kräver ju dock ett kolsvart rum och kameran på oändlig slutartid.
Så är alla billiga hemgjorda lösningar utan droppventiler gjorda som jag hittat hittills.

Annars finns en dropptimer med massa inställningar + magnetventil + nätadapter för 100 dollar:
http://www.hiviz.com/kits/adc.htm

fast till detta behövs även deras multitrigger för att få till blixten också, så det drar iväg tyvärr. :doubt:

Annars går det att köpa bara 12V-ventilen för 20 dollar därifrån om du tänker bygga all elektronik själv.
Vet inte vad en dylik magnetventil kostar här hemma.
fabban

Inlägg av fabban »

Vill inte ha ett konstant flöde av droppar, utan jag vill även kunna ändra tiden mellan dropparna och även storleken. Och helst så ska ju vätskan i kärlet hinna lugna ner sig också.
Sen så känns det som att det kommer att bli svårt med ljudutlösning av blixten.

Liknande dom här bilderna är väl mitt mål till att börja med iaf.
http://www.voidphase.com/?cat=6
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo precis. Eller som de här bilderna: http://www.bmumford.com/photo/waterdrops/
Vad du behöver först är en vattentålig magnetventil. Det är troligen den dyraste komponenten i hela bygget.
Utan en sån kan du inte styra exakta droppar.

Sen behöver du en timerkrets till den.
Det bör gå att bygga av en hög NE555 kopplade som one shot timer, eller monostabil vippa på svenska.
En 555 till första pulsen.
Sedan en 555 till pausen. Triggas på fallande flank från första kretsen.
Sedan en 555 till nästa puls. Triggas på stigande flank från förra.
Utgångarna på första och tredje kopplas via varsin diod ihop till transistorn som drar ventilen.
från samma ledning dras också en till ännu en 555 som fördröjer blixten.

Det här blir lite krångligt faktiskt.
Det vore enklast och billigast med en PIC eller AVR mikrokontroller egentligen, och är mer flexibelt än en PLC.
Men det kräver ju en del programmeringskunskaper.
Då kan du bygga en egen "time machine" som finns i länken här ovan. :)

[edit]
Kanske kan den här magnetventilen funka?
http://www.electrokit.com/magnetventil-12v-3-4.48186
Det var ju inte dyrt alls.
Sen tillkommer en vätskebehållare och ett par slangnipplar med liten diamater och slang.
fabban

Inlägg av fabban »

Exakt vad jag tänkte försöka uppnå, fast en billigare variant helt enkelt.

Fast frågan är om det är värt besväret o krångla med timmerkretsar, Pic och AVR egentligen. Kanska ska satsa på en billig PLC styrning ändå.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Skulle det inte kunna funka med en enkel peristaltisk pump driven av en växlad motor, och så kör man motorn en viss tid?
GuzZzt
Kontakt:

Inlägg av GuzZzt »

Jag försökte mig på detta projektet för några år sedan, det var väldigt svårt att få vattendropparna att bete sig på samma sätt hela tiden, antingen kom det inget alls eller två droppar eller lite fördröjning osv. Samma tid gav långt ifrån samma resultat varje gång. Jag försökte med magnetventiler som jag köpte billigt någonstans men fick aldrig ordning på det. Jag antog att man behövde ventiler mer gjorda för att släppa iväg droppar och inte de större ventilerna som är mer för större flöden men hittade aldrig något sådant och gav upp. Hittar du bra ventiler som du får ett konsistent beteende på så är jag också intresserad att ta upp det igen. Det kan bli väldigt häftiga bilder.

Jag föreslår att börja med ventilerna och enkel styrning med Arduino och se till att få till droppandet först. Börja med enklast möjliga program för att experimentera med timeingen. Sedan lägger man till styrning för blixten. Att styra kameran är jobbigare för de flesta DSLR kameror har en fördröjning på i alla fall 50-80ms medans blixten är med direkt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Walle skrev:Skulle det inte kunna funka med en enkel peristaltisk pump driven av en växlad motor, och så kör man motorn en viss tid?

Absolut bästa sättet att ha full kontroll på mängd vätska.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

När jag gjorde macro bilder på vattendroppar då gjorde jag konstant flöde av droppar, en dropp varje 4-5 sec och sen byggde laser trigger som triggade blixten.

Den hade också fördröjning och funkade hur bra som helst.

Här du har schema, bilder, osv.

http://blog.amarkulo.com/arduino-nikon- ... tterdrops/
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har suttit med injektionsspruta och försök få fram hur stor volym en droppe är, men det är jättesvårt att få exakt rätt volym för en droppe.

Är det lite för lite så lossnar inte droppen, är det lite för mycket så hänger det kvar rester som gör att nästa droppe får mer vätska och därmed riskerar att falla för tidigt och ge dubbla droppar.

Ska man vara på den säkra sidan så krävs alltså att man trycker fram lite extra vätska för att garanterat ge en droppe, sen måste eventuell restvätska som hänger kvar tas bort på nåt sätt. Och det bör vara avkalkat vatten så kan slipper problemen med att det byggs upp kalkavlagringar. Antagligen behöver man göra själva droppmunstycket av nåt material som inte varierar så mycket i hur det påverkar ytspänningen.

Möjligen kan det fungera om man matar fram vätska tills en droppe faller (detekteras med fotocell el. dyl) och sen matar tillbaka för att suga tillbaka extra vätska. Men då blir det ju nästan omöjligt att styra timingen.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

En annan tipps är att man kan använda glykol istället av vatten, konsistens är lite tjockare så det går lättare att kontrollera och "färg" är samma.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Ett litet stickspår:

Om du har en lite äldre Canon-kompakt-kamera liggande kan du (helt utan att ändra något permanent) lägga CHDK på ett SD-kort så kör kameran en helt annan firmware med massa nya coola finesser. Du får t.ex. rörelsedetektortriggning i kameran i mjukvaran. Tillräckligt snabb för att fotografera blixtar.

Kanske kan vara värt (iaf kul) att kolla upp.

http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK

MVH: Mikael

Edit:

Mer i ämnet: http://chdk.wikia.com/wiki/Samples:_Hig ... Flash-Sync
Skriv svar