Egen utvecklad DC-controller

Berätta om dina pågående projekt.
flash_gordon

Egen utvecklad DC-controller

Inlägg av flash_gordon »

Hej!
Har suttit till och från under ett par års tid och utvecklat ett eget DC-motorkort för styrning av 2 st. DC-motorer. Detta kort har jag monterat på ett bandvagnschassi. :D
DC-motorerna hanteras av en L298 som styrs av en PIC16F628. Hastigheten på motorena styrs med PWM.
Man anger helt enkelt hastighet och riktning via UART'en på MCU'n. Valfri MCU kan anslutas för skicka kommandon till DC-motorkortet.

L298 drivs dessutom helt OPTO-isolerat från IC-logiken så att störningar från motorena undviks dvs. motorena har sin egen drivspänning.

Som feedback får man avstånd till eventuellt hinder (Ultraljud) samt om något av känselspröten har nuddat något hinder.

Jag har testkört med olika MCU's bla. via ZIGBEE , Basic Stamp , PIC osv. och det funkar bra.

Nackdelen är att det krävs relativ hög spänning till motorerna c:a 18 V - 24 V för att det skall bli lite fart på bandvagnen.

Vad tror ni om detta projekt ? Det är ju inte klart än. Ex. vad skall jag ha den bandvagnsroboten till? :humm: Att se den åka runt och bara undvika hinder är ju inte så kul i längden.

Jag har lagt upp en liten film på Youtube där bandvagns-roboten kör runt lite.

//FlashGordon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av flash_gordon 18 februari 2015, 20:00:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Egen utvecklad DC-controller

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!
Släng upp litet mer bilder och kretslösningar så skall du nog få återkoppling på projektet :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om bandvagnen varit starkare (nu gissar jag från bilden) så hade du kunnat bygga en bra snöplog. :)
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

sätt en motor med knivblad undertill och du har en cool gräsklipparrobot
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Morrhår var ju riktigt fiffigt. Kul idé. :)
Skriv svar