Jag börjar nu uppnå en alltför respektabel ålder och känner att vill göra mig av med lite roliga prylar. Min "återstod" kommer inte att räcka till för alla leksaker. (Utfallet av cancerundersökn i veckan kommer att avgöra)
Bättre då att avveckla/sälja till nån som kan ha nytta av - än att nån annan som inget begriper får slänga det..
Typ en urgammal rörvoltmeter, (fungerande!) bryggor från 40-talet och en hel del annat, efter hand som jag hittar ..
Vart vänder man sig om man vill avyttra sånt?
Tradera är ju värdelöst, eBay inom EU möjligen, men fraktraterna SE -> EU är ju mer än löjligt höga!
Ville nyligen sälja 3kg customkabel med Cannon-don, enbart frakt över 400:-
Förslag?
"Antikviteter"
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: "Antikviteter"
Vi borde hitta ett bra sätt att kunna fördela till behövande.
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.
Men när behoven minskar och förmågan finns att ge! Hur gör man?
Frakter är det som avkyler mina försök att ge bort en hel del, både nytt och gammalt!
Hade en son nere i höstas. Men vi glömde lasta kartonger med böcker till MakerSpace. Där borde det hamna.
Mina behov vid fylla sjuttiosex är mindre!
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.
Men när behoven minskar och förmågan finns att ge! Hur gör man?
Frakter är det som avkyler mina försök att ge bort en hel del, både nytt och gammalt!
Hade en son nere i höstas. Men vi glömde lasta kartonger med böcker till MakerSpace. Där borde det hamna.
Mina behov vid fylla sjuttiosex är mindre!
Jag är 38 och har ett omättligt behov av elektronrör till mina radiorenoveringar och byggen, frugan är lika gammal men tycker inte att jag behöver en enda pinal till
vi är nog försvinnade få som håller på med rörradio och andra gamla pinaler, radiomuseet i Göteborg tar förvisso emot även äldre instrument men de kan knappt härbärgera det de har idag, än mindre visa upp i samlingarna.
skämt åsido, Tradera är ett ok ställe att göra sig av med grejor, tyvärr äter avgifterna upp en del av vinsten,
har man inte för höga anspråk på avkastning och föredrar ett lättsammare och oftast snabbare sätt att bli av med grejorna är att nyttja köp/sälj-avdelningen här i forumet.
Förslagsvis gör det enkelt för dig själv,
1. häll ner lite prylar i en kartong och se att den passar bra med packmateriel,
2. häll ut grejorna igen och ta en bra bild och skriv ev. modellbeteckningar,
3. sätt ett pris och en fraktkostnad per låda, köper man flera kartonger kan du förstås samfrakta,
4. välj bara ett fraktbolag, Schenker privatpaket till exempel så slipper du åka land och rike runt till posten, DHL och bussgods.

vi är nog försvinnade få som håller på med rörradio och andra gamla pinaler, radiomuseet i Göteborg tar förvisso emot även äldre instrument men de kan knappt härbärgera det de har idag, än mindre visa upp i samlingarna.
skämt åsido, Tradera är ett ok ställe att göra sig av med grejor, tyvärr äter avgifterna upp en del av vinsten,
har man inte för höga anspråk på avkastning och föredrar ett lättsammare och oftast snabbare sätt att bli av med grejorna är att nyttja köp/sälj-avdelningen här i forumet.
Förslagsvis gör det enkelt för dig själv,
1. häll ner lite prylar i en kartong och se att den passar bra med packmateriel,
2. häll ut grejorna igen och ta en bra bild och skriv ev. modellbeteckningar,
3. sätt ett pris och en fraktkostnad per låda, köper man flera kartonger kan du förstås samfrakta,
4. välj bara ett fraktbolag, Schenker privatpaket till exempel så slipper du åka land och rike runt till posten, DHL och bussgods.
Om du inte bor alltför långt från Göteborg kanske du kan skänka till ETA. Du får förvisso inga pengar för dem, men du får nöjet att se nördar i extas som slåss om prylarna, och så odlar du nästa generation av elektronikintresserade ingenjörer som inte får något praktiskt innehåll i utbildningen alls längre.
Här på forumet finns det annars en köp/sälj/bortskänkes del där många säljer eller skänker bort sina garagefynd mm. Jag tror chansen att hitta folk som faktiskt är intresserade och vet vad det är för grejer är.
Dock kan det bli en del jobb med frakt om inte kunden kan komma till dig och hämta upp
Dock kan det bli en del jobb med frakt om inte kunden kan komma till dig och hämta upp