Petrinis nya arbetsrum -- allrum blir labb/verkstad

Berätta om dina pågående projekt.
X-IL
EF Sponsor

Re: Petrinis nya arbetsrum -- allrum blir labb/verkstad

Inlägg av X-IL »

WOW!
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jag tycker det ser vackert ut :D
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Hallå igen!

Nu är det dags att dra igång denna tråd igen sådär 2.5 år sedan mitt förra inlägg. Äntligen dags att börja slutföra flytten. :)

Som jag skrev i mitt förra inlägg så dök det upp en massa jobb och det är det ENDA jag gjort sedan dess.
Jag fick möjligheten att vara med och starta upp ett nytt bolag med en kul produkt (http://readly.se). Jag har fokuserat 200% på det projektet och jobbat långa dagar i stort sett varje dag inkl. helger i 2.5 år. Det har varit grymt kul men nu kände jag att det var läge att ta det lugnt ett tag så nu är jag tjänstledig 80%, jag jobbar fortfarande en dag i veckan för att hålla koll och inte helt tappa kontakten.

Nåväl, då jag tänkt dra igång mina elektronikprojekt som legat på is i åratal behöver jag få lite ordning i labbet också...

Jag inser nu hur ovärdeligt det är att ha dokumenterat några av mina projekt här på EF så jag kan friska upp minnet med vad jag höll på med för tre år sedan.
Jag såg dock att ett antal av mina bilder (från innan EF hade stöd för att ladda upp filer) inte syns längre. Servern de låg på har vi stängt ner men som tur är har jag bilderna liggande så jag har återställt dem nu.

Samtidigt som jag drar igång mina projekt igen så kommer jag att fixa i labbet när jag ser att jag behöver fixa nått.

Första åtgärden var att fixa tillgång till eluttag så jag köpte ett gäng fördelningsdosor som går att skruva fast i väggen. Extra bonus är att de har brytare. Borde räcka med 5 stycken sådana tror jag. ;)
uttag.jpg
Med uttagen på plats kunde jag nu även koppla in alla mina instrument och labbagg för första gången på snart tre år. Allt verkar funka som det ska...
instrument.jpg
Jag flyttade även mina sortimentslådor från det gamla rummet som nu är sovrum. Snett blev det med det får duga. ;)
lådor.jpg
Under förra flyttrundan hade jag börjat organisera mina prylar i lådor och skapa en förteckning över var saker finns. Dock återstår ungefär lika många lådor som bara är en enda röra just nu. Dessutom har jag ett par garderober och ett par hyllor i sovrummet som måste röjas upp och sorteras. Lär ta en stund så det får bli allt eftersom jag letar efter prylar...
lådor2.jpg
Datorhörnan är även lite för rörig så det måste också fixas.
datorhörna.jpg

Nästa sak att fixa blir lödhörnan för jag har ett sug efter att löda lite... :D
Jag har börjat titta på mitt gamla sensornätverksprojekt också så jag får dra igång den tråden också. Det lär bli till att designa om noderna eftersom jag har nya saker som ska kopplas till dem... Jag är även riktigt sugen på att fortsätta med min signalgenerator men ska nog försöka göra klart sensornätverket först...

Även om jag varit inne på EF lite då och då så finns det mängder med trådar jag måste läsa för jag är intresserad av vad som hänt här de senaste åren. Jag har precis läst igenom kankkis byggtråd. Grymt underhållande. :tumupp:
Ge mig gärna tips på bygg/projekttådar jag borde kolla på...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fyra oscilloskop, dumt att snåla :wink:
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Nja, bara tre... Brevid det analoga står en signalgenerator.
Fyra stycken skulle jag aldrig behöva. I och för sig inte tre heller men jag har svårt att göra mig av med saker när jag uppgraderar så de får vara kvar... :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Välkommen tillbaks :)
opampen

Inlägg av opampen »

Jätte snyggt labb. :tumupp:
Skriv svar