Tjena.
Jag har en hemmabyggd cnc fräs (router), som har arbetsyta på ca 500x900mm
Idag har jag en modifierad biltema handöverfräs. Den fungerar för visso kanon, men jag funderar ändå på att uppgradera till någon bättre, och för att kunna sätta fast den bättre än hur den är monterad idag.
Jag funderar även på att bygga om den lite för att få en större maskin.
Nu till frågan.
Jag har sett att många använder Kress FME 1050
Jag står nu i valet på 3 olika maskin. Idag har jag bara fräst i trä material, som bok, mdf osv.
Jag vill börja testa att fräsa i aluminium, men maskinen är idag byggd i mdf, vilket inte blir något bra tillsammans med kylvätska för alu, men jag vill ändå ha en fräs som klarar det utan problem.
1. Metabo FME 737 - http://www.metabo.com/Product-catalogue ... 819.0.html
2. Kress FME 1050 - https://cnc-plus.de/en/Spindle-Motors-- ... 1050W.html
3. No name 1.5KW - http://www.ebay.com/itm/EU-countries-UK ... 3aa0f532e5
För och nackdelar.
Metabo. Jag kan få den till ett mycket bra pris. Hur är det med reservdelar? Orkar motorn att fräsa allt jag vill, och med bra resultat. Vad finns det för skaft adapter som passar?
Kress. Väl beprövad inom diy cnc. Verkar finns många reservdelar. Tyvärr dyrare än metabo.
No name. Detta känns som det bästa valet om man vill vara seriös, men duger dem andra ovan lika bra? Fördel att den är vattenkyld att den kanske håller längre. Nackdel är väl inkoppling med kylsystem.
Vad har ni för åsikter?
Tack på förhand.
Hjälp med val av spindel till cnc fräs..
Re: Hjälp med val av spindel till cnc fräs..
Utan o veta vad för maskin du har, hur stor, vad du vill kunna fräsa o lite så.. ere svårt o säga "köp den här, den e bäst". eller ja ngn kommer säkert göra de ändå, men du förstår vad ja menar.
Jag kan vara någon..., eller iaf berätta hur jag gjorde. Jag köpte en "no name" kinaspindel, den var ju fin på utsidan men konan var sned. Jag slipade till konan i fräsen och körde någon månad, sedan lade lagren av. Då köpte jag en ny "no name" fast jag valde en som hette metal working spindle som hade några lager till. Den har jag kört med något år och den har funkat bra.
Så maxar du din budget på första spindeln så kan du få problem, då kan det vara bättre att gå på en Kress eller Metabo som är säkrare kort. Men är du villig att pröva lite och kan riskera lite budgetmässigt så är kinaspindlarna ett bättre alternativ tycker jag. Och jag är rätt så anti kinagrejer, skulle aldrig sätta en kinaskruv eller linjärlager på något jag gör.
Så maxar du din budget på första spindeln så kan du få problem, då kan det vara bättre att gå på en Kress eller Metabo som är säkrare kort. Men är du villig att pröva lite och kan riskera lite budgetmässigt så är kinaspindlarna ett bättre alternativ tycker jag. Och jag är rätt så anti kinagrejer, skulle aldrig sätta en kinaskruv eller linjärlager på något jag gör.
På min Metabo är det inte ER11-fäste, lite udda...Metabo. Jag kan få den till ett mycket bra pris. Hur är det med reservdelar? Orkar motorn att fräsa allt jag vill, och med bra resultat. Vad finns det för skaft adapter som passar?
Jag kunde få tag i lite fler "collet" ifrån de här:
http://www.mtmc.co.uk/Spare-Parts/Metab ... 33536.aspx
En jäkla tur, annars hade jag bara kunnat kört med fräsar som har 3mm skaft.

Den absolut största skillnaden är nog ljudnivån. Skillnaden på ljudnivå mellan maskiner typ metabo/kress och en vatterkyld trefasmotor är enorm. Jag har en 800W vattenkyld spindel som jag kör med en VFD och det som låter mest på min maskin är idag pumpen till kylvattnet.
Att ens tänka på att starta en enfasspindel utan hörselkåpor är uteslutet. Min är nästan helt ljudlös.
/F
Att ens tänka på att starta en enfasspindel utan hörselkåpor är uteslutet. Min är nästan helt ljudlös.
/F
Ja, min har samma uppbyggnad som en vinkelslip(utan växellåda), och låter likadant.