Klarar jag mig på mina 10A säkringar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ajje

Re: Klarar jag mig på mina 10A säkringar?

Inlägg av ajje »

Du kan ha såpass hög förimpedans och långa gruppledningar att elektrikern var tvungen att säkra av med 10A för att klara utlösningsvillkoret.

Vill bara påpeka att 2,5mm2 inte alltid automatiskt ger 16A.

Och ja, 13A diazed passar i 10A passdel.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jordfelsbrytare hjälper upp utlösningsvillkoret, så om det är 10A på grund av utlösningsvillkoret så bör en jordfelsbrytare göra att du kan gå upp till 16A.

Det där med en lång skarvsladd är väl kanske inte jättebra - jag skulle nog istället köra med en fullösning typ 3st 2kW värmeelement i serie vid start (ett per fas) och en kontaktor som kopplar förbi dem efter något ögonblick.

Den snygga lösningen - ifall jordfelsbrytare + uppsäkring inte fungerar - är en seriös mjukstartburk. Den funktionen får man på köpet med en frekvensomriktare så kommer du över en omriktare så kan du lika gärna köpa den.

OBS att mjukstart/frekvensomriktare måste givetvis kopplas så att de inte reglerar manöverspänningarna i maskinerna. Det bör gå att dela en omriktare/mjukstart på båda maskinerna med omkopplare som väljer vilken maskin som ska köras, men det blir en rätt "hempulig" lösning (även om den säkert kan göras enligt alla elsäkerhetsregler o.s.v.) så om det ska ge ett "seriöst" intryck åker du nog på att bygga in en mjukstart/omriktare per maskin.

M.v.h. captain obvious.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

och du är säker på att det sitter ett RÖTT säte i proppskåpet? Jag hade ett 3-fasuttag som hade 3st 10A säkringar. dessa gick av lite då och då, så jag funderade på att säkra upp. fick syn en gång på att det satt ett GRÅTT säte i, vid ett byte. efter att ha skruvat loss plåtlådan och mätt kabeln och konstaterat att det var en 2.5mm² kabel på alla 3 säkringar, så skruvade jag i 3 nya 16A säkringar. och sedan dess har det inte gått en enda propp. :)
Användarvisningsbild
krister

Inlägg av krister »

MiaM skrev:Jordfelsbrytare hjälper upp utlösningsvillkoret, så om det är 10A på grund av utlösningsvillkoret så bör en jordfelsbrytare göra att du kan gå upp till 16A.
Ovanstående får du gärna förklara...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Utan jordfelsbrytare så kommer en kortslutning fas-skyddsjord att lyfta upp skyddsjorden (till upp mot halva 230V om fas och skyddsjord har lika grova ledare) ända till säkringen löser ut. Det tar ju något ögonblick eftersom elnätet inte är hur starkt som helst.

Med jordfelsbrytare så kommer en sådan kortslutning att lösa ut jordfelsbrytaren omedelbart (hundratals/tusentals gånger högre ström än de 30mA jordfelsbrytaren ska lösa ut för - även en 300mA-jordfelsbrytare som bara skyddar mot brand lär räcka här) och då uppfylls utlösningsvillkoret.

Det luriga som man behöver ha koll på är förimpedans i en eventuell PEN-ledare vid TN-C (fyrledarsystem). En kortis fas-nolla lyfter ju då upp PEN fram till centralen och där får spänningen inte lyftas för mycket under för lång tid (eftersom det tar med sig skyddsjorden upp i spänning).
Användarvisningsbild
krister

Inlägg av krister »

...och om det blir lite knas i anläggningen och det går för mycket ström fas-nolla, då uppfylls också utlösningsvillkoret...???
Millox

Inlägg av Millox »

Nej, inte med automatik, men du har inget krav på att det skall vara utlösning inom 400 ms om du har kortslutning mellan fas och noll, utan det räcker gott med 5 sekunder, eller 10 sekunder eller 20 sekunder eller vad man nu tycker är lämpligt.

Utlösning inom 400 ms är för att skydda person, och om någon kommer åt fas och noll samtidigt så är det ändå såpass hög impedans att det aldrig kommer att lösa ut, även med rätt dimensionerad anläggning och utlösningsvillkoret uppfyllt.

dancar skrev: Kollar man på bandsågen, en Hammer N4400 så är motordata 3,5HP (2,5kW) S6/40% 3x400V.

Det är ungefär samma sak när det gäller hyvlen, en Hammer A3-310 med motordata 4HP (3.0kW) S6/40%.
Har du strömmarna för de motorerna, och är de stämplade med S6/40% eller är det på hela maskinen det är?

Sitter det något överlastskydd i prylarna?

Med utgångspunkt från det jag har erfarenhet av så blir 2,5 kW 5,1 A och 3 kW 6,3 A, vilket ger att säkringarna inte bör understiga 16 A respektive 20 A, under förutsättning att du inte vill ha någon åldring. Med åldring räcker 13 A i båda fallen, 10 A funkar säkert i alla fall för 2,5 kW, men köp en rejäl packe, och se till att du har bra karaktäristik på dem, tröga som bara den skall det vara. Helst gM eller gB, men gG funkar i nödfall.

dancar skrev: Jag kan ju tycka att 16A på en 3kW motor låter rätt mycket.
Jag kan tycka att det låter lite. Du ska egentligen inte gå under 3 ggr märkström i säkringsstorlek, speciellt inte med den S6-last som du har. Den innebär termisk cykling av överlastdelen i säkringen som sliter ut den i förtid.
dancar skrev: Nu har jag inte maskinerna hemma hos mig och kan inte testa men kommer jag att blåsa mina 10A säkringar och bli tvungen att säkra upp eller kommer det att fungera hur bra som helst utan åtgärd? Någon som vågar sig på en gissning?
Det kommer att fungera, och hur irriterad du kommer att vara får du själv avgöra när säkringen går då du arbetar. Speciellt hyveln kan jag tänka är irriterande när den går.

Det jag tycker du ska göra är:

1) Skruva ur säkringarna och kolla botten; är den något annat än röd (grå, guld, blå) kan du sätta i större säkringar och vara glad, i en riktigt gjord installation skall den begränsa vilken säkring du kan stoppa i och det skall vara tillåtet med samtliga passande storlekar.

2) Prova, det är aldrig någon fara annat än för materialet du stoppar in i maskinen och för dina fingrar. Om det inte sitter något skydd som löser om en säkring går kommer du att få ruskiga slag på sågbladet i bandsågen, det kommer att svänga otroligt mycket fram och tillbaka i sidled.

3) Kalla dit elektrikern och be honom att fixa till anslutningarna. Här föreslår jag att du ser till att det blir kopplat som följer:
Jordfelsbrytare (300 mA eller 30 mA, det är valfritt) -> säkring 20 A -> överlastskydd (om det inte redan sitter ett i maskinerna) -> befintlig kabel -> Arbetsbrytare -> Fast ansluten maskin utan CEEE-handske.

Att göra som jag föreslog ovan leder till att du får ett mycket gott skydd mot alla feltyper, du sparar så mycket som möjligt av befintlig anläggning, du kommer aldrig att behöva byta säkringar pga överlast.

Om det handlar om en riktigt träverkstad finns det ett par andra saker som man också måste tänka på, och risken är att en vanlig villaelektriker helt enkelt inte har koll på det så det är bäst om du får tag på en som kan, alternativt pratar med en elkonsult som kan ta fram underlag för elektrikern att arbeta efter (vilket dock kostar mer pengar).

Vissa av dessa saker var ju upprepningar av vad andra sagt, men jag tog med det ändå för att få det heltäckande.
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Tyvärr har iag inte tillgång till märkplåten än och jag har fått veta att det dröjer till slutet av maj tills jag har det. Det är lite levranstid på maskinerna. Det sitter överlastskydd i maskinerna.

Jag kollade passdelen och det är en röd (10A) som sitter där. Det är en privat hobbyträverkstad det handlar om. Jag vill inte ha maskinerna fast anslutna då lokalen är så liten att jag inte kan ha dem stående på en fast plats utan måste dra dem till position när jag utför det arbetsmomentet.
Millox

Inlägg av Millox »

Du har några alternativ.

Säkra upp till 16 A, tillsammans med installation av jordfelsbrytare om du inte redan har en sådan.

Om det bara är 1,5 mm kabel fram till uttaget kan du sätta ett överlastskydd i ena änden på kabeln som du ställer in på rätt ström. Detta, eventuellt i kombination med jordfelsbrytare, bör göra att du kan säkra upp till 16 A.

Men du skulle ju också kunna fastmontera med lite längre anslutningskabel, en slanghållare för kabeln då den är undanstuvad. Men detta förutsätter att du inte behöver rulla den genom dörr, eller väldigt långt. Säg max 5-10 m eller så på anslutningskabeln.
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Löste sig elektrikern kom hit och bytte passdelar så nu är det 3x16A. Han gjorde inga mätningar alls kollade bara att det var 2,5mm^2 sen bytte han passdelar.

Tack för hjälp och tips.
Skriv svar