Trafikljus
Re: Trafikljus
Du drabbades alltså av att kunden började klaga på den långa leveranstiden. Ett vanligt problem i produktutvecklingssammanhang 

- Klas-Kenny
Där är ju en utav de större fördelarna att göra sådant med en µC istället, väldigt lätt gjort att ändra programmet till att göra vilket mönster man vill.jonnybgood skrev: Däremot sa han igår -Pappa, jag vill att den ska kunna blinka orange, så som dom gör när de är ur funktion![]()

-
Ja det stämmer säkert.
Men som jag skrev utgick jag från komponenter jag hade liggande ..........& avloppsrör
Men som jag skrev utgick jag från komponenter jag hade liggande ..........& avloppsrör

Sådana här DIY älskar jag, keep it simple och bygg av "skrot". Angående blinkande orange kan man ju lösa det med en vippbrytare mellan 555an och reläet för orange. Man får koppla bort 4017 kretsen å. Ändra frekvensen kanske. Men fullt gångbart.
-
Ja det var ju en bra lösning 
Kanske fixas en dag . Om nu " kunden" tjatar mycket

Kanske fixas en dag . Om nu " kunden" tjatar mycket

Diodmatrisen kunde ju göras som en "plug in"-modul. Då går det att byta sekvens väldigt lätt.
jonnybgood: mer vill ju ha mer.
Jag tycker att du ska vara stolt, visst finns det möjligheter för förbättringar - men jag antar att det är det första trafikljus du har gjort och det skulle väl vara satans fel om det var perfekt direkt från start!
Du kan ju leka med en µC (vet inte hur du har det med programmering osv) och utveckla eftersom - när tid medger och lusten faller på. Och då kan du uppgradera.
Men du har gjort ett bra jobb!
Jag tycker att du ska vara stolt, visst finns det möjligheter för förbättringar - men jag antar att det är det första trafikljus du har gjort och det skulle väl vara satans fel om det var perfekt direkt från start!
Du kan ju leka med en µC (vet inte hur du har det med programmering osv) och utveckla eftersom - när tid medger och lusten faller på. Och då kan du uppgradera.
Men du har gjort ett bra jobb!
Kul bygge.
Skrämmande dock att kunden inte tycker den efterliknar verkligheten eftersom den inte står och blinkar "ur funktion".
Skrämmande dock att kunden inte tycker den efterliknar verkligheten eftersom den inte står och blinkar "ur funktion".