Arduino-timer för IPSC (Dynamiskt skytte)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
XYZanta

Re: Arduino-timer för IPSC (Dynamiskt skytte)

Inlägg av XYZanta »

Här kommer en video där jag hoppar mellan tidtagningsläget och inställningar genom att hålla knappen intryckt längre.

https://www.youtube.com/watch?v=sb0B7UFLPF8
*Edit - nu utan oskärpa*

Tänkte lägga in justering för "dövtiden" och fördröjd start.

Jag har testat massa olika menybibliotek men lyckas inte få dem att funka (jag förstår dem inte helt enkelt) :(
antingen är de skrivna för en viss typ av skärm eller så har de massa egna inställningar för knappar vilket jag vill hantera separat.

/Micke
Senast redigerad av XYZanta 23 januari 2015, 19:58:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

XYZanta skrev:Absolut! Har du tips om vad jag jag behöver bygga i kretsväg för att koppla in den?

/Micke
Bra fråga, det var bara en tanke som dök upp och jag har aldrig byggt något liknande det du vill ha,
för mååånga år sedan byggde jag och en kollega en shockdetektor med ett fastlimmat piezoelement som ingick istället för en kondensator i en CMOS-oscillator, när shocken kom så drog frekvensen iväg och registrerades istället för en amplitud som annars kanske är brukligt.

Att lägga in den som frekvensstyrande del i en oscillator kan kanske vara en idé för då får du ett pulståg att filtrera i mjukvara, det kanske blir lättare?

Det jag använde var en sådan här variant:
Bild

Använder du en sådan här istället så tänk på att kapseln blir en akustisk kavitet som har skilda egenskaper mellan modeller och fabrikat som kan kullkasta mjukvarans filtrering.
Se upp så du inte får tag på typen med inbyggd tongenerator "summer" :)
Bild
Användarvisningsbild
XYZanta

Inlägg av XYZanta »

Jag har faktiskt ett sånt element på ingång till ett annat projekt, får testa lite när det dyker upp.

Nu har jag äntligen fått igång ett menysystem, har säkert lagt en 16 h på att testa olika och få dem att lira på min lilla OLED... Säger kanske något om mina programmeringskunskaper.

Bild

Och så givetvis på filmtub

Gonatt! /Micke
Premix

Inlägg av Premix »

Fint projekt, blir säkert kanon.

En sak som jag gillar när man ska ha menyer och inställningar på display som här är en rotationsenkoder med tryckknapp.

Stega i menyer eller ändra värden görs genom vrid, val genom tryck på vredet (knapp).
Ytterligare en knapp "Bakåt" kan ju vara bra att ha.

Men, det gör inte resultatet bättre, ville bara ge lite input.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Snyggt uppkopplat. Var inte bekymrad för 16h.
Jag antar att du ändrade en del innan det flöt på.
Att skissa på papper en slik funktion kan korta ner tiden avsevärt.
Men jag tror ;-) att du lärde dig mycket och ändrade under resans gång!
Användarvisningsbild
XYZanta

Inlägg av XYZanta »

Tack för all uppmuntran! Jo jag har lärt mig massor redan så här kort in i projektet, det är väldigt kul.
Jag gillar oxo rotaryencoders, men den här skall hållas och opereras med en hand så det är kanske inte optimalt då. Någon fysisk tillbakaknapp behövs inte om man lägger till det som ett menyval, eller kör en långtryckning.

I går natt fick jag till ett fungerande menysystem som faktiskt ändrar något (fördröjd start). Jag bytte oxo skärmbiblioteket till MicroLCD och använder nu nästan 68% mindre globala variabler och 40% mindre lagringsutrymme (nästan fullt innan). Biblioteket är väldigt lättanvänt!

Dessutom optimerade jag koden massor och tog bort massa onödiga skärmuppdateringar för en flimmerfri bild. Det här biblioteket bara bara siffror i stor font, inte ens en punkt så kan jag bara lägga till det (kanske med the Dot Factory så är jag hemma!

Idag var jag ute till en skjutbana för att testa och det fungerade precis som tänkt :) ingen batterilösning ännu så den fick sitta i burken jag hade med ifall jag skulle behöva skruva till något.

Bild

/Micke
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

Kom att tänka på att den mesta energin i frekvensspektrat från ett pistol- och revolverskott ligger mellan 1kHz och 3-3,5kHz sedan dalar det fort neråt så gör dig en tjänst att filtrera ut det området från micken med ett bandpassfilter direkt innan så slipper du säkert en del falsktriggningar i stökig miljö.
Jag skulle tro att det funkar även för 3gun.
Användarvisningsbild
XYZanta

Inlägg av XYZanta »

Dags att ta itu med mobiliteten! Hittade en låda på Kjell med plats för ett 9v-batteri. den får duga så länge.

Bild

När jag sedan fräste ur hål för skärm och knappar måste jag varit lite full och räknat fel när jag nollade, men det får som sagt duga.
Bild

Nu skall vi se om jag får ihop grejerna innan jag skall iväg och panga i kväll...

/Micke
Användarvisningsbild
XYZanta

Inlägg av XYZanta »

Film med allt ipetat i lådan!

Behöver nog göra hål för mick och buzzer för den hördes dåligt och registrerade sådär under dagens fälttest.
Eventuellt måste jag titta på störra buzzer, eller kräma på mer med den befintliga.

Funkar skitbra med batteridrift dock!

/Micke
Skriv svar