Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Köpte lite ny plast från 3D prima, PrimaPLA som ska vara av hög kvalite. Hittills känns den riktigt bra och med koden "tryprima" får man 50% rabat på en rulle vid köp av 2 eller fler.
Blev ett BuildTak underlägg också, vilket har fungerat fint med små prints både med och utan värme.
I övrigt tröttnade jag på warping så jag monterade tillbaka min kapton heatbed häromdan, men att tejpa fast heatbeden direkt på glaset skapar ränder i utskriften så jag rekomenderar inte detta.
Verifierade genom att skriva ut 2st lika dana gubbar med samma inställningar och den utan värme blev betydligt bättre.
Blev ett BuildTak underlägg också, vilket har fungerat fint med små prints både med och utan värme.
I övrigt tröttnade jag på warping så jag monterade tillbaka min kapton heatbed häromdan, men att tejpa fast heatbeden direkt på glaset skapar ränder i utskriften så jag rekomenderar inte detta.
Verifierade genom att skriva ut 2st lika dana gubbar med samma inställningar och den utan värme blev betydligt bättre.
Jag kör med 3d Primas vanliga PLA (beställde innan denna fanns) men det får kanske bli att prova den med
Har du provat deras vanliga och kan recensera skillnaden?

Har du provat deras vanliga och kan recensera skillnaden?
Har testat vit och svart från 3D primas vanliga PLA och den vita fungerade ganska bra medans den svarta warpade en hel del, denna nya känns ungefär som den vita, fick lite warping utan heatbed om jag skriver ut lite större. Har dock bara printat lite idag så jag får nog vänta med mer input. Rabaten var iaf nice och deras leverans är jättesnabb.
Har också lite mer warpning på svart. Den svarta "trådar" sig också lite mer än de andra. Men alla andra färger är som vit, och funkar riktigt bra.
Men jag får nog prova den nya sorten också
Snabba leveranser håller jag med om, har funkat klockrent. Och man kan betala med Paypal, känns bra.
Men jag får nog prova den nya sorten också

Snabba leveranser håller jag med om, har funkat klockrent. Och man kan betala med Paypal, känns bra.
Alla delar är monterade nu, dags att dra lite kablar så jag kan testa den någon dag snart.
Ignorera min otroligt välorganiserade mancave i bakgrunden

---
En fråga, använder ni autoproben ofta?
Effector-plattan jag använder för att hålla min E3D-v6 har ingen plats för den vanliga autoproben.
Jag skulle kunna borra ett par hål på sidan av plattan och montera den så här, men dels blir hela konstruktionen sladdrigare och lite sned, och dels känns det som om proben kommer väldigt långt från hotend-munstycet.

Finns det någon annan variant som ni kan rekommendera?
Ignorera min otroligt välorganiserade mancave i bakgrunden

---
En fråga, använder ni autoproben ofta?
Effector-plattan jag använder för att hålla min E3D-v6 har ingen plats för den vanliga autoproben.
Jag skulle kunna borra ett par hål på sidan av plattan och montera den så här, men dels blir hela konstruktionen sladdrigare och lite sned, och dels känns det som om proben kommer väldigt långt från hotend-munstycet.

Finns det någon annan variant som ni kan rekommendera?
-
Jag har aldrig använt autoproben. Kalibrera manuellt istället och slipp alla problem med proben.
Puttiplatt
Puttiplatt
Jag har inte heller nån fast autoprobe utan har kalibrerat manuellt.
Har dock precis skaffat en sån här
http://www.thingiverse.com/thing:315698
Är framförallt auto lever funktionen som är lockande.
Provade igår, bara att trycka fast proven på effectorn, köra igenom auto level rutinen och sen ta bort den.
Funkade kanon!
Har dock precis skaffat en sån här
http://www.thingiverse.com/thing:315698
Är framförallt auto lever funktionen som är lockande.
Provade igår, bara att trycka fast proven på effectorn, köra igenom auto level rutinen och sen ta bort den.
Funkade kanon!
Tack för tipsen, då försöker jag också kalibrera manuellt till att börja med.
Den där lösa proben var ju riktigt smart, en sån får jag försöka skriva ut när jag får fart på skrivaren sen.
Den där lösa proben var ju riktigt smart, en sån får jag försöka skriva ut när jag får fart på skrivaren sen.
-
- Kontakt:
Kul att ser era maskiner växa fram 

Efter byte till Cura har mina utskrifter gått riktigt bra.
Här är en "luftkniv" jag printade och den finishen är jag nöjd med. Återstår att montera och testa hur bra kniv det är
Länk till prylen: http://www.thingiverse.com/thing:664988

Här är en "luftkniv" jag printade och den finishen är jag nöjd med. Återstår att montera och testa hur bra kniv det är

Dagens print, ett skal till raspberry pi:en.
Ett par år sent, men bättre sent än aldrig
http://www.thingiverse.com/thing:30572
Ett par år sent, men bättre sent än aldrig

http://www.thingiverse.com/thing:30572
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag köpte den här heatbed'en för den var billig och jag tänkte att det kan vara bra att ha.
Problemet är att innan jag gav feedback till säljaren så glömde jag fråga vilken typ av thermistor den använder, och nu svarar inte säljaren på mina frågor. Jag behöver ju veta vilken typ av thermistor det är så jag kan konfigurera den rätt i Marlin. Det skulle inte förvåna mig om säljaren inte vet mer än det står i annonsen - att det är en 100k thermistor, vilket inte hjälper mig så mycket
Är det någon som har en likadan och vet vilken termistor den använder?
Problemet är att innan jag gav feedback till säljaren så glömde jag fråga vilken typ av thermistor den använder, och nu svarar inte säljaren på mina frågor. Jag behöver ju veta vilken typ av thermistor det är så jag kan konfigurera den rätt i Marlin. Det skulle inte förvåna mig om säljaren inte vet mer än det står i annonsen - att det är en 100k thermistor, vilket inte hjälper mig så mycket

Är det någon som har en likadan och vet vilken termistor den använder?
-
Har du bara en vettig referenstermometer (multimeter + medföljande K-termoelement är oftast gott nog) är det ganska trivialt att mäta två eller tre ohm/temperatur-datapunkter och köra Steinhart-Hart eller Beta-kalkylen och få ett perfekt värde för just ditt exemplar. Jag har gjort detta för alla mina termistorer, och det är värt det i precisionshänsyn. (humordags: mina 500°-termistorer för picon har beta ungefär 5380 och är 100kOhm-vid-100°, så R25°-värdet blir ungefär 2,075 megaohm...)
På en värmebädd vill du sätta mätpunkterna vid rumstemperatur och 50-75 och 100° (eller 25 och 100 för beta), och för en hot end vill du ha ung. 25, (150) och 250°.
Det bökiga är att man måste vara rätt kvick med att mäta upp motståndet över termistorn när man ryckt loss den från styrkortet, eftersom temperaturen ändras fort. Att stänga av kylfläkten medan man mäter rekommenderas.
Här är ett vettigt Excel-kalkylblad jag hittade nånstans som kan räkna ut Repetier/Marlin-tabeller med både Steinhart-Hart (rekommenderas) och från beta. Lite klurigt att använda, men inte så farligt.
På en värmebädd vill du sätta mätpunkterna vid rumstemperatur och 50-75 och 100° (eller 25 och 100 för beta), och för en hot end vill du ha ung. 25, (150) och 250°.
Det bökiga är att man måste vara rätt kvick med att mäta upp motståndet över termistorn när man ryckt loss den från styrkortet, eftersom temperaturen ändras fort. Att stänga av kylfläkten medan man mäter rekommenderas.
Här är ett vettigt Excel-kalkylblad jag hittade nånstans som kan räkna ut Repetier/Marlin-tabeller med både Steinhart-Hart (rekommenderas) och från beta. Lite klurigt att använda, men inte så farligt.
Senast redigerad av Wolf on Air 11 februari 2015, 13:23:22, redigerad totalt 1 gång.
Tackar, jag skall titta på det någon kväll 

Nu kör jag inte med värmebädd så jag kanske trampar på hal is, men är tempen så noga där? Testa in vilka värden som funkar, och håll dig till det. Om det står 65 grader men är 60 eller 70 kan väl kvitta? (Man kan ju testa fram nåt som funkar i runda tal).
Thermistorn i min hotend är bara satt efter vad säljaren specade, och efter tester kör jag på 191-192 grader. Vad det verkligen är har jag inte en susning om men det funkar fint
Thermistorn i min hotend är bara satt efter vad säljaren specade, och efter tester kör jag på 191-192 grader. Vad det verkligen är har jag inte en susning om men det funkar fint