Linux och 868MHz för hemautomation

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Larsson90

Linux och 868MHz för hemautomation

Inlägg av Larsson90 »

Sitter och filurar lite på hemautomation, finns det något hinder med att implementera tcp/ip (och tls etc) på 868MHz bandet? Någon som vet om detta har gjorts tidigare?

Man får ju inte skicka så mycket data och inte heller för ofta men detta borde kunna lösas med statiska ip-addresser utan dhcp och broadcasting. Har tittat en del på "6LoWPAN" vilket verkar väldigt lovande.

Är förövrigt sugen på ZigBee men gillar inte alls att det ligger på 2.4-bandet och Z-wave är inte open source.

Edit:

6LoWPAN ska kunna köras på 868MHz frågan är hur man får en typ raspberry att prata över 868MHz precis som det vore en vanlig wifi-modul.

Hittade detta men känns lite väl dyrt :P
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Linux och 868MHz för hemautomation

Inlägg av lillahuset »

Det finns ju gott om 868MHz-moduler som pratar serieport och är nästan gratis.

När ZigBee var nytt gjorde vi några test med hårdvara från marknadens då malligaste ZB-företag, minns inte namnet men vill minnas att det var något på e. Rena skämtet. Räckvidden var löjlig.

Det här kanske kan vara något för dig: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =8&t=73785
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Tack för tipsen, det där är dock 2.4GHz vilket jag har fått för mig att man vill undvika (pga wifi, bluetooth, micro etc). Är förnärvarande inne på att köpa en MPS430 och CC1200 från Texas Instruments och slänga på Contiki OS (CC1200 är inte supported ännu men under utveckling). Någon som har lekt med "internet of things"?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har ett gäng CC1110 till salu annars :)
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 5#p1014055

lillahuset: först sågar du zigbee pga något test gjort för +10 år sen, för räckvidd och sen tipsar du om en wifi krets? :)

802.15.4 som zigbee anväder som radiolager är i min mening mycket kompetent, har själv gjort tester med någon TI krets av äldre generation, och de har blivit bättre nu..
Och några hundra meter ska inte vara några problem, det finns säkert mer skrivet om det här, borde varit runt 2009...

Jag gick en kurs på KTH för en 3-4 år sen ledd av Adam Dunkel mfl, där Contiki användes och handlade mycket om sensornätverk. Det var då rejält strömslukande, de var så nöjda att de kunde köra sina noder i en månad, på 2 AAA batteri!!

Jag skulle nog också välja 868MHz, mycket för att du inte behöver bry dig om att det inte är en världsompännande standard.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Inte 868MHz, men nRF24L01 kanske kan vara något?

http://playground.arduino.cc/Interfacin ... e/Nrf24L01

Applikationssidan kan kanske lösas med openHAB?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jo jag sågade den ZigBee vi testade för rätt länge sedan, och det skulle du också ha gjort om du hade varit med och testat. Jag rotade lite i gammal email och det var i oktober 2006 och företaget hette Ember som tydligen ägs av Silicon Labs idag. http://www.silabs.com/products/wireless ... fault.aspx

Ett av försöken vi gjorde var med en vanlig inomhusdörr och avstånd ~3m. Observera, två skikt tunn plywood och troligen lite veckat papper inuti.
Ett annat var genom ett tvåglasfönster och sedan ~15m luft och ett fuktigt englas växthusfönster. Jo jag vet, vatten är ledande. Men papper?

Tipset om WiFi var bara för att det var här på forumet.

868MHz tror jag kan vara bra, dels pga räckvidd, dels pga att det aldrig blev så populärt för konsumentprylar.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

AndLi, helt klart intressant med varken Riot eller Contiki verkar har stöd för dem än. Mer info Contiki här.

Bose, har lekt en del med tanken om openHAB tillsammans med z-wave och det verkar mycket trevligt. Men det blir nästan lite för enkelt och det hade varit riktigt kul att få pilla lite med 6LoWPAN :)
opatagio

Inlägg av opatagio »

Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Går det att köra serieport så går det att köra PPP/SLIP och därmed TCP/IP! Blir nog svårt att implementera någon form av CSMA/CA själv för ett radionät.

Det blir ju dock rena point-to-point länkar, men man kan ju spexa till det genom att köra dynamisk routing och IPv6 med autoconf-adresser :)

6LoWPAN är också intressant helt klart.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Någon som har lekt med 6LoWPAN, contiki os eller liknande?
Skriv svar