Ny fräs 600x900 mm arbetsområde
Ny fräs 600x900 mm arbetsområde
Skall investera i en fräs för trä och gnaga lite aluminium.
Har kollat på en 4060 men skulle behöva lite större arbetsområde, så en 6090 verkar vara nästa steg.
Hittade denna på ebay: http://m.ebay.com/itm/131185500712?nav=SEARCH
Kan det vara något att ha?
Drygt 20 000 med frakt(troligtvis till hamnen i sverige). Tillkommer moms och Tull men den ser stabil ut och har funnits några år på marknaden. Några tillbehör man behöver till den? Om jag köper en.
Andra alternativ på fräs?
Har kollat på en 4060 men skulle behöva lite större arbetsområde, så en 6090 verkar vara nästa steg.
Hittade denna på ebay: http://m.ebay.com/itm/131185500712?nav=SEARCH
Kan det vara något att ha?
Drygt 20 000 med frakt(troligtvis till hamnen i sverige). Tillkommer moms och Tull men den ser stabil ut och har funnits några år på marknaden. Några tillbehör man behöver till den? Om jag köper en.
Andra alternativ på fräs?
Senast redigerad av nhl21 5 februari 2015, 19:08:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: Köpa fräs 600x900 mm arbetsområde
Den där ser ju faktiskt rätt så rejäl ut tycker jag, har dock inte hört nått om att nån skulle ha köpt en så det är svårt med referenser och omdöme dock, vanligast är nog dom här 3040 och 6040, finns mycket att läsa om dom åxå då allt fler här på forumet har sånna, även jag snart.. 

Har mailet lite med säljaren och han frågar om jag vill köra den med cstudio eller DSP? Har en annan fräs som jag kör med mach3 och det funkar väl bra till denna också. Eller är det någon fördel med dom andra?
Tänkte välja 2.2kw spindeln med ER20 fattning har hört att det är ett extra lager i den men vet inte om det stämmer.
Någon annat att tänka på?
Tänkte välja 2.2kw spindeln med ER20 fattning har hört att det är ett extra lager i den men vet inte om det stämmer.
Någon annat att tänka på?
20kkr med frakt verkar som ett bra pris - även om det skulle behövas lite handpåläggning. Tror det är mycket svårt att bygga nått i den storleken för de pengarna.
Står att det är slipade kulskruvar - har jag lite svårt att tro faktiskt.
Beträffande mjukvara så funkar såklart Mach3 eller (LinuxCNC för den delen). De vill ha $400 för Mach3 så jag förutsätter att du får en riktig licens OCH det är någon form av extra hårdavara (motioncontrol kort) med eftersom en ren licens på Mach3 bara kostar $175. NCStudio känner jag inte till men om du väljer det så kolla även där att det är en riktig licens du köper och inte en piratkopia.
Angående spindeln så, absolut, ta den större om du har pengarna. Vet inget om nått extra lager men bara det faktum att den är större är ju trevligt - speciellt om du ska köra metall. En uppsättning spännhylsor lär du ju behöva (verkar följa med 2). Eftersom du ska köra aluminium kanske du ska undersöka den där avrinningsrännan de nämner för $180 och så kolla om de kan de tillhandahålla "dimsmörjare" - eller det kanske du redan har?
Står att det är slipade kulskruvar - har jag lite svårt att tro faktiskt.
Beträffande mjukvara så funkar såklart Mach3 eller (LinuxCNC för den delen). De vill ha $400 för Mach3 så jag förutsätter att du får en riktig licens OCH det är någon form av extra hårdavara (motioncontrol kort) med eftersom en ren licens på Mach3 bara kostar $175. NCStudio känner jag inte till men om du väljer det så kolla även där att det är en riktig licens du köper och inte en piratkopia.
Angående spindeln så, absolut, ta den större om du har pengarna. Vet inget om nått extra lager men bara det faktum att den är större är ju trevligt - speciellt om du ska köra metall. En uppsättning spännhylsor lär du ju behöva (verkar följa med 2). Eftersom du ska köra aluminium kanske du ska undersöka den där avrinningsrännan de nämner för $180 och så kolla om de kan de tillhandahålla "dimsmörjare" - eller det kanske du redan har?
Jag har redan en Mach3 licens, så jag behöver bara veta att den funkar med det.
Kommer nog att lägga en beställning på fräsen i slutet på veckan, skall bara komma överens om priset först, verkar som det går att förhandla en del med dom
Blir med den större spindeln, skvalpplåt (avrinningsränna) samt förberedd att köra med Mach3 genom USB.

Blir med den större spindeln, skvalpplåt (avrinningsränna) samt förberedd att köra med Mach3 genom USB.
Var och hämtade en fräs en idag, efter 2 månaders väntan. Var lite nervös när jag fick se en halvsunkig plywood låda, men fräsen såg bra ut innanför utan några skador.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Ny fräs 600x900 mm arbetsområde
den tittade jag länge på men köpte en 6040 istället. Ångrar det dock idag...
Kommer bilder imorgon, har inte fått hem den ännu. Skall ha den i källaren, men 250kg fräs ner för källartrappan kräver lite planering.
Kommer nog att ha den på jobbet och kolla så allt funkar först.
Kommer nog att ha den på jobbet och kolla så allt funkar först.
Här är lite bilder på elektroniken.
Ser snyggt och prydligt ut tycker jag.
Ser snyggt och prydligt ut tycker jag.
Här kommer lite bilder på den.
Får justera lite slang/kablar som skaver.
Själva t-spårbordet är ihopsatt med flera profiler och är väl inte helt jämna. Är fastskruvade med självdragande skruv ser det ut som.
Den är väl infettad, även spindeln har ett tjockt lager på sig utvändigt.
Överlag är jag nöjd med vad jag fått, men jag har inte provat den ännu eller mätt upp något.
Fick med inställningar till Mach3 men med tum istället för mm, hur räknar man om det?
Får justera lite slang/kablar som skaver.
Själva t-spårbordet är ihopsatt med flera profiler och är väl inte helt jämna. Är fastskruvade med självdragande skruv ser det ut som.
Den är väl infettad, även spindeln har ett tjockt lager på sig utvändigt.
Överlag är jag nöjd med vad jag fått, men jag har inte provat den ännu eller mätt upp något.
Fick med inställningar till Mach3 men med tum istället för mm, hur räknar man om det?
Redigerar en tiopotens, blev nog för mycket tacos nu ikväll....
Rörande tum till millimeter, multiplicera antal tum med 25.4 så blir det antal millimeter.
Ex. 2 tum = 2*25.4 = 50.8 mm
//U
P.s. maskinen ser trevlig ut D.s.
Rörande tum till millimeter, multiplicera antal tum med 25.4 så blir det antal millimeter.
Ex. 2 tum = 2*25.4 = 50.8 mm
//U
P.s. maskinen ser trevlig ut D.s.
Senast redigerad av MrIzoard 6 februari 2015, 21:45:47, redigerad totalt 1 gång.