1: Finns det differentiella trycksensorer som direkt rakt av kan ersätta en termistor?
2: Finns det differentiella tryckströmbrytare som kan helt enkelt ge en kontaktslutning när "ena sidans tryck" är högre och tvärtom när det är "andra sidans tryck" är högre?
Jag ställer dessa frågor då jag tänkt byta ut en termistor mot en trycksensor i fläktstyrningen i datorn, så att jag kan övervaka om det är "övertryck" eller "undertryck" i datorn. Det handlar med andra ord om väldigt små tryckskillnader. (Det optimala är övertryck, även om det ger någon liten grad högre temperatur, eftersom det blir inte så dammigt då)
I fall 1 så konfigurerar jag bara fläktstyrningen att öka/sänka farten på utblåset baserat på en "temperatur" som motsvarar ett visst tryck. Dvs jag ställer in programvaran att t.ex. sänka utblåset om det är "kallare" än 30 grader, och 30 grader i det här fallet motsvara kanske då atmosfärtryck. (medans 20 grader är undertryck och 40 grader är övertryck typ)
I fall 2 så sätter jag ett motstånd över switchen och ett motstånd i serie med switchen, så att jag får 2 olika resistansvärden baserat på om yttertrycket är högst eller om innertrycket är högst, och då kan jag styra fläkten via detta (då blir det 2 fasta temperaturer som den växlar mellan i programvaran). Givetvis måste den då ha hysteres så att det inte "fladdrar".
Trycksensor/Tryckströmbrytare
-
- Kontakt:
Re: Trycksensor/Tryckströmbrytare
"Nej"
Men det baseras på att jag gissar att du inte är särskilt intresserad av att betala flera tusen för en industrimässig variant. De finns annars som tryckvakter för filteranslutning, så du har något att googla på. Det brukar dock innebära trycktransmitter, mätomvandlare och gränsvärdesbildare i separata enheter.
Att bygga själv kanske kan gå:
Jag hade problemet för ett tag sen när jag ville mäta låga tryck också, 1-30 Pa och det jag konstaterade då är att det är förmodligen bäst att ha ett mycket tunt u-rör som man fyller med vatten. Ena änden i normaltryck och andra i det du vill mäta och sen mäter du nivån kapacitivt på utsidan med en svängningskrets och helt enkelt räknar pulser. Det finns bra beskrivningar på nätet.
Men det baseras på att jag gissar att du inte är särskilt intresserad av att betala flera tusen för en industrimässig variant. De finns annars som tryckvakter för filteranslutning, så du har något att googla på. Det brukar dock innebära trycktransmitter, mätomvandlare och gränsvärdesbildare i separata enheter.
Att bygga själv kanske kan gå:
Jag hade problemet för ett tag sen när jag ville mäta låga tryck också, 1-30 Pa och det jag konstaterade då är att det är förmodligen bäst att ha ett mycket tunt u-rör som man fyller med vatten. Ena änden i normaltryck och andra i det du vill mäta och sen mäter du nivån kapacitivt på utsidan med en svängningskrets och helt enkelt räknar pulser. Det finns bra beskrivningar på nätet.
Såvida intagsluften inte kommer från en absolut dammfri miljö, så lär det inte minska dammansamlingen.Det optimala är övertryck, även om det ger någon liten grad högre temperatur, eftersom det blir inte så dammigt då
1: Då en termistor är en temperaturkänslig enhet lär en trycksensor definitivt inte kunde ersätta den!
2: Det gör det nog - eller den funktion kan byggas ihop av enheter som är hyllvara.
Och jag kan bara hålla med om att hur man än gör är det viktigaste för att undvika damm i datorn: hur ren är luften som blåsas in i datorn?
Allt annat är i grunden utan värde.
2: Det gör det nog - eller den funktion kan byggas ihop av enheter som är hyllvara.
Och jag kan bara hålla med om att hur man än gör är det viktigaste för att undvika damm i datorn: hur ren är luften som blåsas in i datorn?
Allt annat är i grunden utan värde.
De enda sätten att förhindra damm i datorn är:
1. Filter på luftintagen, samt fläktar vilka kan hantera tryckfallen över filtren.
2. Datorn i absolut dammfri miljö.
3. Hermetisk tätt chassi med inbyggd kompressordriven kyla.
4. Städa ofta.
1. Filter på luftintagen, samt fläktar vilka kan hantera tryckfallen över filtren.
2. Datorn i absolut dammfri miljö.
3. Hermetisk tätt chassi med inbyggd kompressordriven kyla.
4. Städa ofta.