Borde man inte koppla bort sig från elnätet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Re: Borde man inte koppla bort sig från elnätet

Inlägg av Nerre »

En sån där ledning som du visar på bilden går aldrig direkt till förbrukare, den går till en transformator som har tre faser och nolla på sekundärsidan.
salle

Inlägg av salle »

Agwan: Om jag inte missminner mig från min tid som linjemontör så ser detta ut som en 10kV linje, kanske inte spelar någon roll i detta sammanhanget, men bara för att få försöka besserwissra lite..... ;-)

Salle

Tillagt: Nerre hade redan skrivit samma sak ju......
Agwan

Inlägg av Agwan »

Besserwissra och besserwissra, det ni säger har inte riktigt helt att göra med det jag frågade. Det kommer en 10kV-linje från kraftverket till en transformatorstation utan jord eller nolla, där skapar de en nolla och en jord och skickar den vidare till villan. Vad gör de i transformatorstationen som du inte kan använda på militärens gamla aggregat utan nolla/jord för att skapa nolla/jord? Det är ju inte så att det uppstår en nolla och en jord när man transformerar från 10kV till 400V.

Så min fråga kvarstår, hur menar ni att det skulle bli skillnad på ett elverk som ger ut 3x230V utan nolla och kabeln som kommer från elnätet med 3x230V (eller då 10kV) utan nolla?

Jag menar inte att jag vet svaret på min fråga.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Skillnaden är att 3x220V-elverket har en huvudspänning (fas--fas) som är 220/230 V och inte 380/400 V. Skapar du en nolla med ett sådant verk blir fasspänningen 127 V, inte 220 V.
bearing

Inlägg av bearing »

Med en 230/230V transformator borde man kunna skapa 400V trefas med nolla från elverket.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Hm. Väldans vad den här tråden blev kapad av diskussioner om vad som är mest rätt när man ska vara ansluten till elnätet, visst, det är också viktigt, men en annan fråga.
Kan ni inte försöka hålla det lite on-topic med off-grid istället?
Det kluriga är ju reglerkraft, när man inte kan få kraft från annat håll. En sak som jag tycker är väldigt spännande är att uppfinnaren av Segway håller på med ett nytt projekt i form av stirlingmotorer för elproduktion. I dagsläget finns två varianter, en på 2.4kW och en på 10kW. Nackdelen med dem är att de drivs av fossilgas. Men rent teoretiskt skulle man ju kunna driva dem av biogas. (Misstänker att en rötanläggning etc etc blir lite för stort för en enstaka villa/gård dock).

Sedan undrar jag om blybatterier verkligen är så bra val. I serverhallar eller liknande så byter man blybatterier typ vart tredje år. I en villainstallation där de dessutom används och cyklas så misstänker jag att intervallet kan bli kortare. Jämför man med t. ex. NiFe batterier så har de senare en högre självurladdning än blybatterier, plus är dyrare, men om de håller i 25 år eller mer så blir ju slutkostnaden en mindre fråga.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag läste om en villa i närheten av Örebro som är helt självförsörjande med hjälp av solpaneler. Kanske vind också, minns inte. Dom byggde huset själva och kopplade aldrig in någon el. Batteribanken var från början blybatterier med energi för en hel vecka, men byttes sedan till en betydligt mindre bank med med litium. Antar att de kunde se i loggarna att dom alltid fick tillräckligt med sol för att klara sig med den mindre banken. Fördelen med litium är att ladd/urladdningsverkningsgraden är runt 99%, alltså mycket högre än bly.

Ska se om jag hittar länken.

Här:
http://na.se/bostad/1.1060630-huset-som ... sig-sjalvt
http://nseffektivareenergi.se/epages/ns ... 20huset%22
xxargs

Inlägg av xxargs »

Gizmo skrev:
Sedan undrar jag om blybatterier verkligen är så bra val. I serverhallar eller liknande så byter man blybatterier typ vart tredje år. I en villainstallation där de dessutom används och cyklas så misstänker jag att intervallet kan bli kortare. Jämför man med t. ex. NiFe batterier så har de senare en högre självurladdning än blybatterier, plus är dyrare, men om de håller i 25 år eller mer så blir ju slutkostnaden en mindre fråga.

Blybatterier används för att det är en av de billigaste lösningarna på batterier som finns idag på kort sikt räknat och tillverkas i stora serier hela tiden. NiCd-batterier av blocktyp är en faktor 5 gånger dyrare, lägre laddningsverkningsgrad och större volym per kWh och används i stort sett där blybatterier inte pallar jobbet av tex. värmeorsak och typs byts årligen eller att det är kostsamt och besvärligt med accessen. med dagens sätt att räkna med 3 eller 5 år så kan NiCd aldrig konkurrera i pris om det inte finns andra faktorer som gör att alternativet med blybatterier blir dyrt och bökigt. Om man räknar på typ >=15 år så blir det annorlunda, men det är ingen som räknar så idag.

Pengarräknare gillar att pinka i byxorna så att det är varmt och gott en stund och tänker inte på vad som händer sedan...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Agwan skrev:Vad gör de i transformatorstationen som du inte kan använda på militärens gamla aggregat utan nolla/jord för att skapa nolla/jord? Det är ju inte så att det uppstår en nolla och en jord när man transformerar från 10kV till 400V.
Det har ju redan skrivits tidigare i tråden? Du har en transformator som har en D-kopplad primärsida och en Y-kopplad sekundärsida. Y-kopplingen ger tre faser och en nolla.

Nån skrev ju att man kan ta tre stycken 230V:230V-transformatorer, D-koppla primärerna och Y-koppla sekundärerna. Men ta en titt på vad en sån trafo kostar för de strömmar det handlar om här. Det är inga billiga grejer.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Agwan skrev:
Det är ju inte så att det uppstår en nolla och en jord när man transformerar från 10kV till 400V.
Jo, det är precis vad man gör och gör det genom det är D-kopplat på kraftledningssidan och Y-kopplat på förbrukarsidan och den vägen får 400 Volt mellan faserna och 230V mellan fas och jord.

man kan förvisso göra samma sak även med försvarets generator med en passande D/Y trafo - dock knappt någon hyllvara...
Agwan

Inlägg av Agwan »

Så svaret var alltså att det inte var någon skillnad. Det behövs i vilket fall som helst en transformator.

Det är inte så att en 230:120V-trafo skulle fungera om man kopplar de rätt med delta/y-kopplingen? De borde det ju finnas mängder av, och säkert många begagnade.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Till de militära elverken behövs en transformator för att få ut ordentlig 230 V med nolla, men om elverket från början har rätt generator så behöver man inte den extra transformatorn.

Så med ett "korrekt" elverk slipper man den extra kostnaden och vikten för en extra transformator.

Ut från det militära elverket har du en huvudspänning (fas-fas) på 230 V och en fas-spänning (fas-nolla, som inte finns) på 127 V. Primärsidan på en trafo måste då antingen D-kopplas med 230 V primärlindningar eller Y-kopplas med 127 V primärlindningar (man kan Y-koppla lindningarna även om det inte finns nån nolla).

Där skulle ju då möjligen en trafo från 120 V till 230 V kunna fungera, men de flesta såna är för 60 Hz och funkar inte lika bra på 50 Hz. Då får man lite för hög spänning ut (243 V) om man Y-kopplar 230 V sekundärerna, men om man drar ner magnetiseringen så man får 217 V huvudspänning ut från generatorn kanske det kan fungera?

Det kinkiga är att du behöver tre identiska transformatorer. Tre stycken olika 120:230 V-transformatorer kommer inte fungera bra även om de har samma märkdata, deras lindningar har antagligen olika induktans och lindningsresistans och kärnorna har antagligen olika egenskaper.
Millox

Inlägg av Millox »

Måste bara fråga: byter man batterier efter 3 år? Det är ju sjukligt. Vi byter inte batterier på jobbet oftare än vart 12:e år, hellre var 15:e eller mer. Och vi har en saftig mängd av dem.
bearing

Inlägg av bearing »

bearing skrev:Med en 230/230V transformator borde man kunna skapa 400V trefas med nolla från elverket.
Det jag tänkte var att använda "hörnet" på delta-kopplingen som mittpunkt, och transformera fasen som ligger tvärs över deltat i en 1:1 transformator, vars sekundär kopplas till hörnet. Då behövs inte lika stor/dyr transformator som om man transformerar alla faser, antar jag.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Millox skrev:Måste bara fråga: byter man batterier efter 3 år? Det är ju sjukligt. Vi byter inte batterier på jobbet oftare än vart 12:e år, hellre var 15:e eller mer. Och vi har en saftig mängd av dem.
Då är de säkert i speciella batterirum med klimatkontroll i någon form så att det är 20 grader C , kör med rörceller och någon som vattnar upp dessa men jämna mellanrum samt har skitnoga koll på laddspänningarna över dessa.

förvisso finns det AGM 10-årsbatterier för ganska rejäla pengar men även dessa ryker fort om rummet är 29 grader varm, 3-6 år är ganska normal tid för 'UPS' batterier placerad där det finns plats i ofta varma teknikrum och inte dedicerade batterirum med klimatkontroll.

i SL körde man förut med tudor rörcellsbatterier men idag så är de flesta ersatta med NiCd-batterier av just skälet att de håller inte över tiden för att teknikrummen är för varma och sakta blir hela tiden varmare
Skriv svar