Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
helt galet bra!!
det finns ju inget "trådmönster??"
vad för tråd?
hur länge tog det?
det finns ju inget "trådmönster??"
vad för tråd?
hur länge tog det?
Ärligt talat ser det där ut som gips, förutom tänderna då kanske, men wow! Vilken underbar utskrift du fått till och så liten också, tänkte mig verkligen att den var större än så 
Men vilken tid det hade tagit om du hade skrivit ut den större.. Ja vad tog det, var det 16 timmar eller något sådant? Den informationen försvann ju när du tog bort live-bilden i tidigare inlägg

Men vilken tid det hade tagit om du hade skrivit ut den större.. Ja vad tog det, var det 16 timmar eller något sådant? Den informationen försvann ju när du tog bort live-bilden i tidigare inlägg

Svanted: det är Colorfabb PLA/PHA i färgen Standard White, och nej, lagerränderna försvinner nästan helt i och med den låga lagerhöjden 0.04mm/lager, 25 lager per mm...
toffie: lite drygt 19 timmar tog det hela i denna skala, det skulle tagit bra mycket mer om jag hade printat den i originalstorlek som är dubbelt så stor
toffie: lite drygt 19 timmar tog det hela i denna skala, det skulle tagit bra mycket mer om jag hade printat den i originalstorlek som är dubbelt så stor

WOW! Helt galet 
Men säg, nu vet jag att jag har "långt" dit, men skulle det rent teoretiskt gå att köra samma lagerhöjd på min skrivare? Eller är det något specifikt som behövs som gör att Ultimaker2 fungerar bättre för det?
För det är ju verkligen en otroligt fin kvalité på t-rex utskriften! Helt fantastisk

Men säg, nu vet jag att jag har "långt" dit, men skulle det rent teoretiskt gå att köra samma lagerhöjd på min skrivare? Eller är det något specifikt som behövs som gör att Ultimaker2 fungerar bättre för det?
För det är ju verkligen en otroligt fin kvalité på t-rex utskriften! Helt fantastisk

intressant...
lagerhöjden är alltså c.a. 6 ggr mindre än nosseln...
hur blir det e.g. med 1mm nossel och 0.2mm lagerhöjd?
även det borde smeta ut lagren?
lagerhöjden är alltså c.a. 6 ggr mindre än nosseln...
hur blir det e.g. med 1mm nossel och 0.2mm lagerhöjd?
även det borde smeta ut lagren?
toffie: det krävs att skrivaren är stabil och precis nog, att den kan mata precisa mängder plast och är väljusterad i matningen samt att den kan flytta sig såpass små steg i Z-led, Felix själva speccar att det ska gå att köra lager på 50 micron, dvs 0.05mm, så du borde kunna närma dig de här lagerhöjderna.
Undra om jag ska orka göra samma print i 0.02mm / lager...
svanted: japp, man brukar tala om att den högsta/grövsta lagerhöjd man kan köra är runt 65% av nozzlens diameter, och som finast så vet jag att det finns folk som har kört 0.02mm med en 0.4mm nozzle på UM2, dvs ca 5% av nozzlens diameter.
Jag skulle kunna göra ett prov och skriva ut något med en 0.8mm nozzle och 0.13mm lagerhöjd, borde även det vara ett förhållande på 1:6?
Undra om jag ska orka göra samma print i 0.02mm / lager...

svanted: japp, man brukar tala om att den högsta/grövsta lagerhöjd man kan köra är runt 65% av nozzlens diameter, och som finast så vet jag att det finns folk som har kört 0.02mm med en 0.4mm nozzle på UM2, dvs ca 5% av nozzlens diameter.
Jag skulle kunna göra ett prov och skriva ut något med en 0.8mm nozzle och 0.13mm lagerhöjd, borde även det vara ett förhållande på 1:6?
-
Häftigt, snyggt utskrift Meduza! 
Kul att fler kan experimentera med olika munstycken till UM2:an.
Det var lite ensamt de första månaderna när jag var den enda som hade utbytbara munstycken till den
Jag har kört 0,3 mm munstycke med 0,02 mm lagerhöjd och det fungerade, men extrudermotorn rör sig väldigt långamt, det typ knackar om den med jämna mellanrum snarare än att surra..
Överhäng verkar vara svårare med mindre munstycke av nån anledning.
Jag fick till väldigt snygga Ultimaker-robotar med 0,3 mm, förutom just överhängen som nästan verkade bli sämre.
Men det kan handla om att hitta rätt lagerhöjd inställningar i allmänhet.

Kul att fler kan experimentera med olika munstycken till UM2:an.
Det var lite ensamt de första månaderna när jag var den enda som hade utbytbara munstycken till den

Jag har kört 0,3 mm munstycke med 0,02 mm lagerhöjd och det fungerade, men extrudermotorn rör sig väldigt långamt, det typ knackar om den med jämna mellanrum snarare än att surra..
Överhäng verkar vara svårare med mindre munstycke av nån anledning.
Jag fick till väldigt snygga Ultimaker-robotar med 0,3 mm, förutom just överhängen som nästan verkade bli sämre.
Men det kan handla om att hitta rätt lagerhöjd inställningar i allmänhet.
Ja Anders, just overhangs var lite svårare att få bra med så här liten nozzle av någon anledning, resten är jättebra men overhangsen är jag inte jätteimponerad av.
På ett annat tema så fick jag i dag hem en ny M12-lins till min kamera, så nu får jag med mer av plattformen under utskrift (och på plattformen står en Geocache-box jag skrivit ut åt en kompis)
På ett annat tema så fick jag i dag hem en ny M12-lins till min kamera, så nu får jag med mer av plattformen under utskrift (och på plattformen står en Geocache-box jag skrivit ut åt en kompis)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det blev några iPhone hållare och Raspberry PI låda
Efter en hel del filande och slipande.. Nu sitter den ihop och fungerar!
Men vad irriterande, kroppen som är den högsta biten kunde jag skriva ut i 0.15mm/lager men när jag skulle skriva ut benen som är något lägre i höjd, då gick det absolut inte.. På exakt samma ställe slår skrivarhuvudet i utskriften och slår iväg utskriften.. Exakt likadant två gånger i rad.. Så jag fick köra med 0.20mm/lager vilket fungerade utan några som helst problem för resterande delar..
Och här har vi designen.. Han har även många andra Lego figur-designs.. Ska försöka skriva ut fler och gärna i fler färger framöver.. när jag har råd vill säga
http://www.thingiverse.com/thing:170076
Men vad irriterande, kroppen som är den högsta biten kunde jag skriva ut i 0.15mm/lager men när jag skulle skriva ut benen som är något lägre i höjd, då gick det absolut inte.. På exakt samma ställe slår skrivarhuvudet i utskriften och slår iväg utskriften.. Exakt likadant två gånger i rad.. Så jag fick köra med 0.20mm/lager vilket fungerade utan några som helst problem för resterande delar..

Och här har vi designen.. Han har även många andra Lego figur-designs.. Ska försöka skriva ut fler och gärna i fler färger framöver.. när jag har råd vill säga

http://www.thingiverse.com/thing:170076
Passar den att använda tillsammans med duplo-klossar? 

Thingiverse designen är för 100% större än en vanlig lego gubbe, jag skrev ut designen i 50% av det, så min är hälften så stor som den är designad men dubbelt så stor som en lego gubbe.
Om det passar duplo har jag faktiskt ingen aning om! Men hålen under fötterna och bak på benen är 9mm. Är "plupparna" på duplo i den storleken? Jag har aldrig direkt haft något duplo, hade ett skepp när jag var liten men det är säkert 20 år sedan jag hade något duplo i händerna
Borde väl åtminstone gå att skala figuren så det passar "plupparna" på duplo? Kanske blir lite jobb att testa ut det, men det borde gå
Om det passar duplo har jag faktiskt ingen aning om! Men hålen under fötterna och bak på benen är 9mm. Är "plupparna" på duplo i den storleken? Jag har aldrig direkt haft något duplo, hade ett skepp när jag var liten men det är säkert 20 år sedan jag hade något duplo i händerna

Borde väl åtminstone gå att skala figuren så det passar "plupparna" på duplo? Kanske blir lite jobb att testa ut det, men det borde gå

Om designen är 100% större än en legogubbe och du skriver ut den i 50% storlek så skulle det bli samma som en legogubbe. Någon av uppgifterna är fel.
En snabb googling säger att ungefär 6 mm hål passar bra på duplo-"pluppar".
Jag är rätt säker på att Duplo är mer eller mindre en 100% uppskalad version av lego i alla mått förutom just plupparna där det inte stämmer riktigt.