Otroligt skönt att bli av med banden. Men nog rymde väl de fetaste banden så mycket att det inte räcker med DVD utan det behövs blåstråleskivor för att rymma minst lika mycket på en skiva som ett band? (DDS-3 var väl på 12 eller kanske 24GB o.s.v.?). Nackdelen med att banden försvunnit är ju att vi åter igen är i läget att det går åt hundratals exemplar av löstagbar media för att ta backup av en fast disk, precis som när man hade en 500MB-hårddisk och varken hade bandstation eller cd-brännare.
Det här med bandproblemen är intressant, det hade jag missat. Det kan förklara varför ett Pihilips metalband jag har, troligtvis från tidigt 80-tal, verkar ge problem med bandspelaren efter att man spelat det. Det typ smutsar ner bandspelaren men det tog ett tag innan jag insåg att det var problemet...
Bra varning om CD-R-skivor!
Min erfarenhet är att CD-
läsare just för hastigheten 8x verkligen var skit. Jag har till och med haft en bekant som snyggt skruvat isär en strulande sådan, konstaterat att det inte var något synligt fel, skruvat ihop den och sen hoppat sönder den

4x verkar vara gränsen för hur snabbt en läsare kan köra utan att behöva kunna sänka hastigheten dynamiskt vid läsproblem. Undrar om det kan vara så att problem med CD-R-skivor hänger ihop med att de är brända med brännare med något liknande problem? De CD-R jag haft strul med har alla varit förvarade i en "ta med 20 cd-skivor utan fodral"-väska som jag köpte på Clas Ohlson. Den repade sönder skivorna vilket jag upptäckte den hårda vägen...
För övrigt kan det vara värt att nämna att DVD+R ("plus-skivor") sägs vara tekniskt bättre än DVD-R ("minus-skivor").