LUXOR Dirigent 2x10G

Berätta om dina pågående projekt.
Trollpudding

Re: LUXOR Dirigent 2x10G

Inlägg av Trollpudding »

Platis skrev:Ska göra detta! :tumupp:
Funkar vilket elektronikspray som helst eller finns det någon/något som är bättre för ändamålet?
Servicevänliga pottar(halvöppna)! :)
Du behöver en sprej som först rengör och som sedan lämnar efter sig en smörjande film. Personligen använder jag Biltemas Contact Protect (50 kr). Denna innehåller IPA vilket rengör, och någon olja som sedan stannar kvar och håller ytan fin och ren. Potentiometrar och brytare rengjorda med detta håller sig välfungerande en lång, lång tid framöver.

I fall du rengör med något icke-smörjande så kommer problemen att återkomma väldigt snart, i bland t o m värre än innan eftersom den ursprungliga smörjningen då helt tvättats bort.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Okej! Ja, jag funderade själv på detta då jag kollade på det spray som opampen rekommenderade då det fanns ett "systerspray" till det som var både rengörande och smörjande! http://cpc.farnell.com/jsp/search/produ ... SASERVISOL
Men du menar att biltemas för 50:- är okej!?
Jag antar att det är bra att ha båda typerna av elektronikspray, smörjande och icke smörjande, i verktygslådan?
Senast redigerad av Platis 27 januari 2015, 22:48:49, redigerad totalt 2 gånger.
Trollpudding

Inlägg av Trollpudding »

Biltema har tillhörande Oxide Clean, som också kostar 50. Den kan vara bra att ha i fall någonting verkligen inte vill bli rent. Men för det mesta brukar det räcka med bara Contact Protect.

Jag har testat flera olika varianter och dessa funkar lika bra som eller bättre än de andra.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Okej! Tack för tipset! :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Värt att veta är att skjutpotentiometrar är känsligare på rätt smörjning än vridpotentiometrar, åtminstone med avseende på "känslan" i reglagen.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Hmm..har kollat lite vidare. Mätte upp alla spänningar på dom olika korten, OK! Kollat alla komponenter och lödpunkter okulärt, ser bra ut! Alla jordpunkter, letat kalllödningar etc.
Fuskmätt på kondingarna i slutsteget, jämfört värdena mellan V och H-kanal!
Kopplande in ett par hörlurar på förförstärkaren och lyssnade om störningarna fanns där, både dom som finns vid tillslag och dom som uppstår när man knackar på chassit, det hördes ingenting. När jag gjorde detta hade jag dock ingen belastning på slutsteget! :humm: Alla pottar är tysta utom ena ton-kontrollen som har lite skrapljud!

Detta är lite svårfelsökt om kvällarna när man rätt som det är får brum/knaster på högsta volym, är rädd om både högtalare och grannar! :roll:

Rätt som det var när jag felsökte så funkade båda stegen , utan knaster, provade att släcka V och H för sej genom att ta ur säkringen för ena kanalen och samtidigt knacka med ett mejselskaft på chassit, tyst! Knackade lite lätt på alla kort, kylarna till slutsteg, nätdel etc, inget! Då kopplade jag ihop allt igen och lät det stå på en 20min samtidigt som jag knackade på chassiet med jämna mellanrum, tyst en lång stund innan det fick spel och brummade på högsta volym(volym-potten på min) och jag fick rycka sladden snabbt som..!

Behöver fixa nån belastning så jag kan felsöka "tyst" och utan att äventyra högtalarna, ska jag böka fram oscilloskopet från källaren nån dag så man kan se vad som händer! Även kolla spänningsmatningen så att det inte är några spikar, störningar eller drop där, kan tänka mej att slutsteget är mer känsligt för det än övriga delar!?

Ja det är lite amatörnivå på detta, men jag försöker! :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hörlurar.

Men knas som kommer och går låter väl som nån tvivelaktig konding kanske? Obs, ren gissning.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Det var väl min första tanke, men kan en konding bete sej så här, typ att det plötsligt blir halvkortis i den och sen funkar den igen!?

Skulle behöva ett par 8 ohms hörlurar, är den nån som har ett par dom kan tänka skiljas ifrån?

Schema slutsteg
R2E-4 Chassi 33831 Dirigent 3831 schematicSid3.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Löd in ett 10ohm motstånd parallellt med högtalarutgången + något seriemotstånd till hörlurarna
ifall det blir "ear-splitting level" så att du inte behöver slita av dig hörlurarna. :mrgreen:
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Kontrollerat att jordningarna är ok?, ifall de har någon plåtskruv som jordar kretskorten.
Ibland finns det lödtenn där skruvarna sitter och med tiden så plattas tennet ut och så börjar det glappa.

Högohmiga motstånd i typ 500kohm-området kan ändra värde (blir oftast högre)

Keramiska kondensatorer kan spöka men det är inte så vanligt, men man ska aldrig utesluta något i felsökning.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Allt ser bra ut så vitt jag kan bedöma, finns i princip inte några kontakter eller skruvade anslutningar, allt är lött, även jordningen till chassi!
YD1150 skrev:Löd in ett 10ohm motstånd parallellt med högtalarutgången + något seriemotstånd till hörlurarna
ifall det blir "ear-splitting level" så att du inte behöver slita av dig hörlurarna. :mrgreen:
Hehe, okej!
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Är det likadant oljud i båda kanalerna?
I så fall skulle det kunna vara nätdelen.

Nätbrytaren kan ge ett hemskt oljud,men det låter mera som ett starkt knaster/surr.

När man testar sånt här är det bra att ha ett par billiga loppishögtalare a´ tjugo spänn,ev med seriemotstånd så att de tål lite mer än vanligt.Separera dem en bra bit från varandra så hörs det tydligt om det är ena kanalen eller bägge.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hörlurar behöver INTE vara på 8 ohm, vad som helst duger. Som nämnts i tråden, kör dels något belastningsmotstånd som simulerar högtalare och dels ett större motstånd i serie med lurarna så att det blir lagom svagt ljud i dem.

Tips: motstånd tål bra mycket mer effekt om man doppar dem i vatten. Ett gammalt trött 1/4W kolmotstånd verkar tåla flera watt åtminstone kortare stunder om det vattenbadas. Om du gör detta så ta stadiga muggar (separata för varje motstånd) så att de inte välter så lätt, och ta lagom långa kablar så att muggarna kan stå på ett ställe där det inte blir så illa ifall de ändå välter.
Skriv svar