Hej,
Inser nu att jag borde fotat medan jag byggde, men då den är ganska klar postar jag lite bilder på den och berättar lite istället. Kanske gör man nån glad. Såhär ser den ut:
Det som är värt att nämna (som skiljer ifrån vanliga i3:s) är:
Ramen är i plywood,
Z och Y har Nema23 motorer (då jag hade lite grejer hemma),
Y-end mounts är gjorde helt i plast, och det verkar funka fint,
ett hemmagjort justerbart min-Z stop i trä.
Man ser också direkt att jag började med ett ATX PSU, men det vek sig tyvärr när jag skulle elda på printbed:en så jag kom inte över typ 60 grader. Ett XBOX360 16A PSU införskaffades för detta och den trycker på 12V bättre.
Baksidan ser måhända lite rörig ut, jag har aldrig varit nån fan av att fästa kablar (då det oftast är lite föränderligt med hur saker ska dras). Har inte haft några problem med hängade kablar till extrudern (till skillnad från kabelkedjor).
En Geeetech RepRap RAMPS1.4 och ett Mega2560 (clones) från ebay funkar hyfsat. Kör Marlin firmware. Verkar ok, har redan varit inne i koden och ändrat lite grejer jag ville ha på ett annat sätt.
Fyra StepStick A4988 stepper driver sitter med där (clones tror jag, ebay). X-motorn, remmar, lager och extrudern är också från kina. Billigt men jag tror det funkar för mina behov. Hade tur med 8mm rostfri rundstav: 50:- på stena metall (!).
Jag tänkte också visa min egna variant av auto bed leveling switch (som jag inte sett nån annanstans, och som funkar fint). Jag var inte så förtjust i att låta ett servo åka med extrudern hela tiden bara för att kalibrera. Så jag gjorde bara en switch på en bit veroboard som jag håller dit under nozzeln när den kör kalibrerings rundan (och lägger in dess höjd i firmwaren först). Den är bara parallelkopplad med Z-min switchen. Och om jag inte håller dit den så kalibrerar den bara mot vanliga Z-stoppet och det går ganska bra det med, den ligger ca. 0.3mm över glaset.
Men jag fick till bed:en hyfsat på sistone ändå, så jag kör inte så mycket med auto-bedlevelingen.
Kanske är mer petigt när man kör annat än PLA...
Här är mina första prints, från vänster till höger. Tog väl ett par tre dagar att avverka den där utvecklingen. Har inte haft så mycket problem faktiskt. Började bygga i November.
Den lät som ett reaplan först, men när jag ställde den på vadd och körde microstepping på motorerna blev det bättre.
Ska förresten byta extruder-motorn, den var en gammal sliten en på 50 steps/rev, och det verkar synas på plaststrängen. Behöver nog 1/8-steppa en 200steps/rev motor.
Är uppe i ca. 2500:- i utlägg, men då hade jag fyra stegmotorer innan.
Kör 3dsmax för cad (gratis studentversion, tips!), Slic3r för att skiva upp, och Pronterface för att kontrollera/köra.
Frågor eller andra kommentarer är välkommna.
Senaste projektet: Prusa i3 Rework
- olalofberg
Senaste projektet: Prusa i3 Rework
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.