Litet experiment

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Jag rekomenderar att du börjar med denna:
Bild
Som finns på Kjell & Co produktnummer 87315.
Fick själv en sådan när jag fyllde 12 och den är kul att börja labba med, lätt att koppla, lätt att börja om och framför allt följer det med 130 beskrivning på kopplingsscheman.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Satt och funderade på vilket som var mitt första el experiment ända tills dom hemska minnena ifrån detta dök upp :(
Jag var väl 10-11 år gammal och hade kopplat en biltändspole till en lego tågtransfomator och lyckades göra lite
fina gnistor men så kom jag åt tänspolekabeln vilket resulterade i att jag fick ström genom kroppen, satt fast
som i ett skruvstycke, kunde inte säga ett ord, allting under huvudet liksom bara försvann och jag började få
tunnelseende. Vet inte hur länge jag satt fast i elkablarna innan jag kom loss(puhhh).
Man var inte så jättekaxig efter denna skräckupplevelse :shock:

Jag måste bara få fråga :) vad kondensatorn gör för något i ditt experiment :?:
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag tror att kondensatorn utgör en viktig del i experimentet, that's it! :) Friskt kopplat hälften brunnit... genom att koppla sådär så lär man ju sig att kondingar inte leder likström. Minns själv hur jag samlade på mig diverse kondensatorer och spolar och byggde typ sjuttioelfte ordningens passiva filter till stereon... vissa kombinationer lät bättre än andra. Någonstans hade jag läst att kondingar spärrar låga frekvenser och spolar spärrar höga... genom att testa så fick jag det verifierat, otroligt lärorikt må jag säga! :o
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

genom att koppla sådär så lär man ju sig att kondingar inte leder likström.
Och att dom kan explodera om man gör fel :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

De exploderar väl bara om man utsätter dem för högre spänning än vad som är avsett?

Har inte varit med om att en kondensator gått sönder när jag vänt den fel. (Har provat med 5V på kondensatorer som klarar 20V.)

Sedan ska man nog tänka lite på strömmen också..

oJsan:
"sjuttioelfte ordningens passiva filter"
:lol:
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det värsta man kan göra är att vända dom upp och ner så att elektrolyten rinner ut :)

Nej men skämt åt sido, så har jag för mig att det var lättare att få dom till att explodera om man vände dom åt fel håll än att man matade dom med för hög spänning.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

fatboy:
Du kanske borde testa någon PSpice simulator.
Det är något säkrare än att hålla på med levande kretsar i början.
Jag önskar att det fanns på min tid...
Ofta finns det bra exempel filer som man kan sitta och pyssla med.
Jag vet att det finns en hel del gratis program på nätet annars kanske du kan önska dig Proteus eller Multisim när du fyller år.
Både Proteus och Multisim är ganska enkla program att börja med men man kan göra mer avancerade saker i dom också.
Lycka till!

Mvh
/Hampus
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag skulle nog kanske rekommendera "Crocodile Clips" istället, som en bra början för en 11-åring. :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
fatboy

Inlägg av fatboy »

Ja det hade varit en bra ide. Synd bara att det inte finns någon elektronikaffär här. Meningen med kondensatorn var att mjuka upp alla klick från hörluren och göra det till sinusvåg istället för "Square wave" för jag tyckte första gången jag testade så lät det illa men nu vet jag. Bara jag tänker på ström så kommer jag ihåg ett hemskt litet minne då jag var 10 år. Det vill nog ingen höra. :roll:
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jo jag vill höra, snälla snälla berätta :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Glöm alla simulatorer! De kan få omöjliga kopplingar att fungera och så enkla saker som en bistabil vippa att inte göra det.

Skall man lära sig något skall det vara riktiga kompnenter. För att kompnenterna skall håll så rekommenderas ett aggregat med 50..100mA strömgräns och max 5V samt att köpa lite kraftigare transistorer som pallar detta hur man än kopplar.
Användarvisningsbild
fatboy

Inlägg av fatboy »

Okej då, lite off-topic kan det här vara. Obs! Alla misstag gjorda i dom här "små" olyckshändelserna har gjorts av mig. Det hela började då jag fick tag på en avkapad sladd och satte den i uttaget och råkade sätta pekfingret på BÅDA kablarna så jag fick verkligen en sån stor chock att jag tjöt som en sån här liten nyårsraket som piper och det var en hemsk upplevelse på nummer 1. Nummer 2 var att jag satte in en avkapad sladd (Igen??) och hade laddat en elektrolyt och satte den på sladden. Kondingen exploderade inte men man kan säga att propparna i proppskåpet smällde och då var som otur att det låg 5-6 byttor fulla med glass och dom smälte eftersom strömmen försvann. Det må jag säga misstag. Men man lär sig av sina misstag. Oj, glömde en grej: Jag fick inte skäll!! :D
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

fatboy:
Elsäkerhet kanske vore ett ämne att studera lite närmare innan du gör något annat. :)
Blå boken

Marta:
Nej, man ska inte lita blint på simulatorer.
Men om man kan sina program så ska det inte vara något problem att simulera enkla kretsar.
Dom ända gånger jag har fått en krets att ge skumma resultat har varit på
grund av att man har gjort fel i någon inställning eller missuppfattat hur programmet fungerar.

/Hampus
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är man nybörjare och har programmet för att lära så skall man inte behöva hållapå och kladda med programparametrar för att det sakll fungera.
Loial

Inlägg av Loial »

Om du vill hålla på med riktiga grejer, så köp eller fråga dina föräldrar om du kan få en ställbar strömförsörjning. Clas Ohlson har en billig variant, som man kan ställa in olika spänningar på. Den är dessutom kortslutningsskyddad om olyckan skulle vara framme! och billig, 99:-
Det är ett bra mycket bättre alternativ än att leka med vägguttagen, det är rent av livsfarligt.
Clas Ohlson, artikelnummer 32-1063, batterieliminator.
Skriv svar