Rödfärgad backlight med CCFL

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Rödfärgad backlight med CCFL

Inlägg av lillahuset »

Jag har två ThinkPad X200s med lite olika ålder. Häromdagen noterade jag att den äldsta hade rödaktig backlight när skärmsläckaren inaktiverades. Efter några sekunder blev den vit och flimrade lite någon sekund varefter den ser normal ut igen. Den gör så varje gång.

Den "nyare" har en blåare backlight har jag noterat men inte brytt mig speciellt om.

Mina frågor är: Går en CCFL från kallare till varmare ljus när den åldras? Kan man misstänka att den kommer att packa ihop snart om den uppvisar ovanstående beteende?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Rödfärgad backlight med CCFL

Inlägg av YD1150 »

Kan vara att kvicksilvret binds med tiden i lyspulvret så att argongasen som röret är fyllt med som tar över
större delen av strömtransporten, mängden aktivt kvicksilver som deltar i ljusalstringsprocessen minskar då en del "fastnar" i lyspulvret. Elektriska urladdningar i Argon kanske inte ger så mycket UV.
Färgförändringen syns i vanliga gatlyktor med högtryckskvicksilverlampor (typ 125W). de lyser med rödaktigt ljus
i början innan kvicksilvret förångas och tar del av strömtransporten (i jonform).
Värmen gör att mer kvicksilver förgasas => mer UV-ljus => vitare ljus.
Förr hade man en större "skvätt" kvicksilver som reserv i (vanliga 18-58W) lysrör, nu har man nog inte mer än nödvändigt
så att miljönissarna blir glada. :mrgreen:
EinarEnfas
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 september 2012, 21:19:15

Re: Rödfärgad backlight med CCFL

Inlägg av EinarEnfas »

Jag skulle gissat på dåliga rör, märk GISSAT.

Är det inte samma teknik som lysrör?

Men jag har bara sett T5:or bli röda när de är slut, inte T8:or. Varför då?

Suck, nu blir jag förvirrad.
Skriv svar