Fråga från en certifierad idiot - ansluta fler högtalare
Fråga från en certifierad idiot - ansluta fler högtalare
Mors!
Jag har en "of the shelf" mini-stereo med två (sic!) högtalare.
Eftersom det är min fru som använder den måste hon givetvis krångla. Hon vill ha ytterligare 2x2 högtalare anslutna till andra rum. Hur gör jag bäst för att fixa detta utan att bränna någonting?
Jag har en "of the shelf" mini-stereo med två (sic!) högtalare.
Eftersom det är min fru som använder den måste hon givetvis krångla. Hon vill ha ytterligare 2x2 högtalare anslutna till andra rum. Hur gör jag bäst för att fixa detta utan att bränna någonting?
Re: Fråga från en certifierad idiot - ansluta fler högtalare
Det absolut enklaste, men kanske inte tekniskt bästa, sättet är att seriekoppla två högtalare, och parallellkoppla två såna slingor.
Edit: Tänkte fel, då behöver du 8 högtalare.
Om högtalarna inte behöver användas samtidigt så är väl en högtalarväxel lämplig?
Annars skulle kanske ett bilslutsteg med högnivåingångar kunna vara ett alternativ? Det ska då vara ett slutsteg som har "front" och "rear", d.v.s. 4 utgångar och panorering mellan front och rear så man kan reglera volymen mellan rummen separat.
Nackdelen med båda lösningarna är ju att regleringen måste göras från en och samma plats.
Annars skulle kanske ett bilslutsteg med högnivåingångar kunna vara ett alternativ? Det ska då vara ett slutsteg som har "front" och "rear", d.v.s. 4 utgångar och panorering mellan front och rear så man kan reglera volymen mellan rummen separat.
Nackdelen med båda lösningarna är ju att regleringen måste göras från en och samma plats.
Walle skrev:Det absolut enklaste, men kanske inte tekniskt bästa, sättet är att seriekoppla två högtalare, och parallellkoppla två såna slingor.
Kör ungefär en sån variant...
Två högtalare i salongen, kammaren, köket och skithuset.
Kolla vad högtalarna är på, och stärkaren, om det kan vara 2-ohmstabilt eller 4-ohmstabilt...
Nu har jag inte apparaten här, men om vi antar att utgången är tänkt för 4 ohm och jag parallellkopplar med ett par till, då blir det 2 ohm. Om jag sen lägger ett par i serie så är jag väl tillbaka på 4 ohm? Men orkar en 400:- mojäng driva detta?
Dvs om alla högtalarna är på 4 ohm.
Stäng av en av dom två högtalarna. Höj volymen. Blir det tillräckligt hög volym för ett rum? Då kommer effekten räcka.
Vill man inte ha 8 högtalare så kan man ju skaffa 4st 8 ohms.
Vill man inte ha 8 högtalare så kan man ju skaffa 4st 8 ohms.
Japp, det får bli "trial and error". Jag har ju garanti på stereon.
Om du lägger de nya och gamla i serie så går inget sönder, men volymen blir lägre. Ett alternativ kan vara att skaffa en billig förstärkare till och driva med en lågnivåutgång om det finns.
Sverige skrev:Walle skrev:Det absolut enklaste, men kanske inte tekniskt bästa, sättet är att seriekoppla två högtalare, och parallellkoppla två såna slingor.
Kolla vad högtalarna är på, och stärkaren, om det kan vara 2-ohmstabilt eller 4-ohmstabilt...
S du sitter och pruppar och skiter i takt med musiken ?

Bra garantivillkor eller dålig moral?mattei skrev:Japp, det får bli "trial and error". Jag har ju garanti på stereon.
Tekko skrev:Sverige skrev:Walle skrev:Det absolut enklaste, men kanske inte tekniskt bästa, sättet är att seriekoppla två högtalare, och parallellkoppla två såna slingor.
S du sitter och pruppar och skiter i takt med musiken ?
Bättre med högtalare i alla rum än att det ska höras från bara ett...

När man duschar kan det bli lite musik, men det blir inte så ofta.

Själv hatar jag bakgrundsmusik så jag skulle totalvägra.
Ett bättre alternativ (enligt mig) är att hon går runt med någon portabel spelare (typ mobil med spotify) och hörlurar. Du kan själv göra samma sak så stör ni inte varandra. Men ni kanske har samma musiksmak och alltid känner för att lyssna på samma musik samtidigt överallt i bostaden? Min sambo kan få lyssna på musik i högtalarna ibland men håller hon på mer än en halvtimme när jag är hemma så blir jag tjurig. Visst har jag högtalare hemma men jag anser de ska man använda främst för att spela ljudet på när man ser på film. Sedan vad hon gör när jag inte är hemma är en annan sak, då går det ju bra. Ni kanske inte är hemma samtidigt?
Något att tänka på menar jag så du inte ångrar dig i efterhand när du inser vad du gjort.
Ett bättre alternativ (enligt mig) är att hon går runt med någon portabel spelare (typ mobil med spotify) och hörlurar. Du kan själv göra samma sak så stör ni inte varandra. Men ni kanske har samma musiksmak och alltid känner för att lyssna på samma musik samtidigt överallt i bostaden? Min sambo kan få lyssna på musik i högtalarna ibland men håller hon på mer än en halvtimme när jag är hemma så blir jag tjurig. Visst har jag högtalare hemma men jag anser de ska man använda främst för att spela ljudet på när man ser på film. Sedan vad hon gör när jag inte är hemma är en annan sak, då går det ju bra. Ni kanske inte är hemma samtidigt?
Något att tänka på menar jag så du inte ångrar dig i efterhand när du inser vad du gjort.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Haha jag kan ha stereon stå och poppa från morgon till kväll utan problem, så pass att jag måste vrida ner volymen för att prata i telefon eller öppna dörren när det ringer på. Om jag hör det... 
Högtalare på dass? Javisst.

Högtalare på dass? Javisst.

mattei skrev:Nu har jag inte apparaten här, men om vi antar att utgången är tänkt för 4 ohm och jag parallellkopplar med ett par till, då blir det 2 ohm. Om jag sen lägger ett par i serie så är jag väl tillbaka på 4 ohm? Men orkar en 400:- mojäng driva detta?
Beror helt på hur känsliga högtalarna är - med hornhögtalarkonstruktionen kan du nå vräkningsnivå med 1 Watt i slutstegseffekt, och så finns det riktigt trögdrivna högtalare som behöver närmast en kraftverk till förstärkare för att höras högt.
När du väljer tilläggshögtalare så bör dom var av samma typ du redan har eller så lika i karaktären som möjligt i avseende känslighet och karaktär i ljudet, vilket kan vara en egen historia bara det att hitta.
I och för sej kan jag inte hitta nått som säger att jag inte får göra såhär någonstans i instruktionsboken, men å andra sidan är min moral ganska tveksam också, så lite av varje då...Wedge skrev:Bra garantivillkor eller dålig moral?mattei skrev:Japp, det får bli "trial and error". Jag har ju garanti på stereon.