Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Hur kalibrerar man in momentet? Kan tänka att det kan variera ganska mycket och på många faktorer.
Din skrivare ser ut att vara helt sjukt bra kalibreradAnders Olsson skrev:Designade en momentnyckel för att montera/demontera munstyckena i mitt nya heaterblock till Ultimaker2:an
<snip...>

/Fredrik
-
Momentet varierar mellan olika plastsorter så ska man låta andra skriva ut den så får man tänka på det.
Mellan ca 0,25 - 0,40 Nm har jag mätt upp med samma modell i olika plaster.
Det är fortfarande helt okej toleranser för att dra fast munstycket dock, då det inte måste vara så exakt.
Vill man ändra momentet så kan man öka/minska antalet fjädrar, det funkar faktiskt hyfsat, hade betydligt fler på första modellen.
Man kan förstås ändra diameter också, men då snackar vi mer designjobb.
Nu blir det väl reklam för Ultimaker 2 igen, men jag har faktiskt inte kalibrerat eller gjort något speciellt med den överhuvudtaget.
Den har gått ett år och gissningsvis knappt 1000 timmar nu och det enda underhåll den får är att jag justerar höjden på byggplattan om jag flyttat maskinen samt oljar in axlarna nån gång emellanåt.
Plasten är typ den billigaste ABS:en jag kunde hitta, men den funkar bra.
Momentnyckeln gör sig förstås bra i den blåa färgen, kanske hade sett fulare ut i en mindre tacksam färg.
Den är faktiskt utskriven med 0,15 mm lagerhöjd då jag inte orkade vänta, så det är till och med sämre upplösning än jag brukar köra.
Mellan ca 0,25 - 0,40 Nm har jag mätt upp med samma modell i olika plaster.
Det är fortfarande helt okej toleranser för att dra fast munstycket dock, då det inte måste vara så exakt.
Vill man ändra momentet så kan man öka/minska antalet fjädrar, det funkar faktiskt hyfsat, hade betydligt fler på första modellen.
Man kan förstås ändra diameter också, men då snackar vi mer designjobb.
Nu blir det väl reklam för Ultimaker 2 igen, men jag har faktiskt inte kalibrerat eller gjort något speciellt med den överhuvudtaget.
Den har gått ett år och gissningsvis knappt 1000 timmar nu och det enda underhåll den får är att jag justerar höjden på byggplattan om jag flyttat maskinen samt oljar in axlarna nån gång emellanåt.
Plasten är typ den billigaste ABS:en jag kunde hitta, men den funkar bra.
Momentnyckeln gör sig förstås bra i den blåa färgen, kanske hade sett fulare ut i en mindre tacksam färg.
Den är faktiskt utskriven med 0,15 mm lagerhöjd då jag inte orkade vänta, så det är till och med sämre upplösning än jag brukar köra.

Jag har satt på en utskrift hemma av momentnyckeln på min UM2a i 0.1mm lager i Colorfabb XT, får se hur den ser ut när jag kommer hem 

Inget jag har gjort, men hittade denna sida: Copper Electroplating/forming 3D Prints.
Ser riktigt snyggt ut
/// Marcus
Ser riktigt snyggt ut

/// Marcus
Då var min utskrift av momentnyckeln klar, inte heller jag har gjort något mer än att kalibrerat bädden några enstaka gånger,
och det här var faktiskt första gången jag skrev ut med Colorfabb XT Black på min egna Ultimaker 2, så jag höftade en aning på utskriftstemperaturen
Här är den printad i blanksvart, och då syns lagerränderna lite tydligare, men jag är fortfarande rätt nöjd med kvaliteten
och det här var faktiskt första gången jag skrev ut med Colorfabb XT Black på min egna Ultimaker 2, så jag höftade en aning på utskriftstemperaturen

Här är den printad i blanksvart, och då syns lagerränderna lite tydligare, men jag är fortfarande rätt nöjd med kvaliteten

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Kontakt:
Tackar, för min del iafGeekJoan skrev:Riktigt snygga och funktionssmarta grejer.
Macroprylen verkar det vara mycket jobb bakom.

Det som tar tid för min del är ritandet då jag suger på den delen, jag blir dock bättre för varje grej jag gör men jag kan inte vad saker heter eller tänket ännu så även fast jag vet hur jag vill göra så är det inte alltid det jag får till det i CAD-programmet.. Men, totalt så har jag lagt ca en helg på att rita, printa och montera två versioner av slidern och planen är att det skall bli en V3 så småningom, den kommer dock att bli väldigt annorlunda

-
- Kontakt:
Jag tycker det ser "sketabra" utMeduza skrev:Då var min utskrift av momentnyckeln klar, inte heller jag har gjort något mer än att kalibrerat bädden några enstaka gånger,

Jag får slänga in ett
på macrosläden också, snyggt jobbat. Det blev ju en "riktig" pryl.
Man/jag får annars intrycket att de mesta som printas vanligtvis är delar till just printern själv, eller diverse prydnadssaker/demonstrationsbitar. Även om det på sistone faktiskt har blivit fler och fler "riktiga" prylar, inte minst nu på de senaste sidorna.

Man/jag får annars intrycket att de mesta som printas vanligtvis är delar till just printern själv, eller diverse prydnadssaker/demonstrationsbitar. Även om det på sistone faktiskt har blivit fler och fler "riktiga" prylar, inte minst nu på de senaste sidorna.
I dag blev det en grövre utskrift, ett test på att skriva ut med 0.8mm nozzle och 0.4mm lagerhöjd, utskriftstiden blev 1/3-del av vad den hade varit med 0.4mm nozzle, och den är stark och håller måtten, men det är ju en grövre ytfinish och den lilla ultimakerroboten blev väldigt minimalistisk 
Objektet är: https://www.youmagine.com/designs/um2-m ... ront-panel
EDIT: Skulle vi kanske kunna ändra max bildstorlek på forumet till 5500px i stället för 5000px, min nya mobil producerar bilder som ligger precis över nuvarande gränsen

Objektet är: https://www.youmagine.com/designs/um2-m ... ront-panel
EDIT: Skulle vi kanske kunna ändra max bildstorlek på forumet till 5500px i stället för 5000px, min nya mobil producerar bilder som ligger precis över nuvarande gränsen

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Kontakt:
Mitt mobila bredband röstar mot förslaget.
Är det Instructables-roboten?
Edit: Läste en gång till... men den är lik, i alla fall!
Är det Instructables-roboten?
Edit: Läste en gång till... men den är lik, i alla fall!
Så länge du inte klickar upp bilder i full storlek så behöver du inte ladda mer än den resizade 700px bilden på 60-70kb, så det är rätt lungt för dig thomasloven
Precis som jag skrev så är det Ultimakers logo-robot
Precis som jag skrev så är det Ultimakers logo-robot

-
Varför är det ingen som gör ett par små hornhögtalare?
Nu väntar vi på dig som är idegivare att lägga ner tid på att göra en snoffsig konstruktion 
(och lägga upp till allmän nedladdning på thingiverse)

(och lägga upp till allmän nedladdning på thingiverse)
Kunde ju inte låta bli att titta på thingiverse. Din ide var ju inte först.
http://www.thingiverse.com/thing:219652 dwg fil finns.
http://www.thingiverse.com/thing:80932
sök "speaker horn".
nu är det bara uppvärmningen kvar av skrivaren
http://www.thingiverse.com/thing:219652 dwg fil finns.
http://www.thingiverse.com/thing:80932
sök "speaker horn".
nu är det bara uppvärmningen kvar av skrivaren