Längre som i att det blir längre mellan lagerna? Lite går ju, men plastrullen kommer närmre och närmre alu-profilen då. Jag har min stora variant (den går att vända uppochner och ha fristående med lite tillbehör. Lite onödigt, men innan jag printat den visste jag ju inte hur bra det skulle funka uppe på)kiwi skrev:Den funkar bra men tror man skulle kunna göra den lite längre för bättre stabilitet. Beror så klart på vilken storlek man har på plastrullen ocksåmatteeee skrev:Min fina hållare ju. Nöjd?
Jag kör också med gummiband och det funkar bra, så varför gå ifrån det?![]()
Gummibanden känns ju som en nödlösning. Banden tappar ju spänsten också efter ett tag.
Jag kör med RAMPS 1.4 just nu men har en Azteeg X5 som ligger och väntar men det känns mer angeläget att fixa en uppvärmd platta för att förhindra att plasten böjer sig när man skriver ut vissa saker. Känner nästan att jag vill ha två maskiner så jag kan mecka med en och skriva ut saker med den andra![]()
Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Kul att det är många som bygger delta skrivare 
Har kommit ungefär lika långt med min.
Ramen är ihopbyggd och en motor är monterad. Väntar på dom sista delarna av elektroniken som ligger och väntar på posten imorgon,
sen har jag förhoppningsvis allt hemma så man kan slutföra bygget i helgen
Har dock insett ett mindre problem med mina PTFE push to fit kopplingar.
Verkar som att dom jag har beställer är 1/8" istället för M5 som dom utskrivna 3d delarna förväntar sig.
Vågar man borra upp hålen lite så dom passar tro? Eller är det stor risk att det spricker?

Har kommit ungefär lika långt med min.
Ramen är ihopbyggd och en motor är monterad. Väntar på dom sista delarna av elektroniken som ligger och väntar på posten imorgon,
sen har jag förhoppningsvis allt hemma så man kan slutföra bygget i helgen

Har dock insett ett mindre problem med mina PTFE push to fit kopplingar.
Verkar som att dom jag har beställer är 1/8" istället för M5 som dom utskrivna 3d delarna förväntar sig.
Vågar man borra upp hålen lite så dom passar tro? Eller är det stor risk att det spricker?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skoj med fler Kosslar(?) !! Såg nyss att thingiverse har lagt till en ny feature, med grupper. Det finns redan en för Kossel - såklart. In o kika där, det kommer nog mer snabbt.
Simpa84: Det är inga problem att borra upp, det har jag gjort på min när jag testade ny som jag borrade för att dra slangen genom hela. Men det är en fördel om du kan gänga med rätt gängor innan du drar i push fit-kopplingen.
Simpa84: Det är inga problem att borra upp, det har jag gjort på min när jag testade ny som jag borrade för att dra slangen genom hela. Men det är en fördel om du kan gänga med rätt gängor innan du drar i push fit-kopplingen.
Finns det någon svensk nätshop som säljer liknande extruderad aluminium på löpmetern för vettigt pris?
Med T spår då såklart.
Tycker jag letar överallt men inte hittar något vettigt.
Med T spår då såklart.
http://www.alucon.se/ är nog ditt bästa alternativ i Sverige, dom har dock inget under 20x20mm.
Ett intressant alternativ tycker jag Kossel 25000 verkar vara (dock bara på experminentellt stadie ännu):
Ett intressant alternativ tycker jag Kossel 25000 verkar vara (dock bara på experminentellt stadie ännu):
Iofs inte i Sverige, men jag köpte från Chartup och tyckte de var väldigt hjälpsamma.SnoWFreaK skrev:Finns det någon svensk nätshop som säljer liknande extruderad aluminium på löpmetern för vettigt pris?
Med T spår då såklart.
Betalade med banköverföring, och hade grejjerna hemma efter några dagar. Bra packade, och jag fick med två påsar godis i paketet

Finns även http://www.motedis.se , dock är det en tysk försäljare men sidan finns på svenska
Idag fick jag mina motorer, men jag blir lite fundersam om dem - två av dem kan man rotera med fingrarna enkelt, och jag känner svagt "kuggande" när jag gör det. Den tredje däremot är väsentligt mycket trögare att rotera, och kuggarna är väldigt mycket mer markerade.
Jag har aldrig haft med stegmotorer att göra tidigare, så jag vet inte om det är normalt. Finns det något sätt att enkelt testa en stegmotor? Jag har inte fått hem mitt RAMPS set än.
Motorn med planetväxel kan jag inte alls rotera med fingerkraft, men det antar jag beror på utväxlingen.
Jag har aldrig haft med stegmotorer att göra tidigare, så jag vet inte om det är normalt. Finns det något sätt att enkelt testa en stegmotor? Jag har inte fått hem mitt RAMPS set än.
Motorn med planetväxel kan jag inte alls rotera med fingerkraft, men det antar jag beror på utväxlingen.
-
- Kontakt:
Antagligen så ligger några av kablarna till motorn ihop och då blir det trögt att dra runt den för hand.. Testa att se till att alla fyra kabeländarna inte rör varandra och se om det går lättare att vrida runt motorn.. När det gäller den växlade så är det precis som du skriver, växeln gör att det inte går att dra runt den för hand..
Tack, du har naturligtvis rätt!
När jag tänker efter så visste jag ju detta, men lyckades förtränga det igår
När jag tänker efter så visste jag ju detta, men lyckades förtränga det igår

-
Tog lite coola bilder i dag under utskrift på min kossel XL.
Puttiplatt
Puttiplatt
-
- Kontakt:
Fräckt 
Egen kamera eller har du tillgång via jobb eller liknande?

Egen kamera eller har du tillgång via jobb eller liknande?
-
Lånat av en kompis som använder den i sin firma vid energibesiktningar av ffa hus.
Edit: la till lite fler bilder
Edit: la till lite fler bilder
Tack! Det gick fint att borra upp och gänga med en tapp.matteeee skrev:Skoj med fler Kosslar(?) !! Såg nyss att thingiverse har lagt till en ny feature, med grupper. Det finns redan en för Kossel - såklart. In o kika där, det kommer nog mer snabbt.

Har nu allt mekaniskt uppe och snurrar ok.
Däremot har jag stött på lite patrull i första kalibreringsrundan som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.
Följer den här videon:
I första rundan hade jag lite problem med att det inte blev konsekventa resultat, men det berodde på att jag
klantat mig och fyllt i 100 steps/mm istället för 80 (kör med 20 tänders-drev).
Så nu tror jag det är ok, men följer jag videoguiden så går
det fint för X-tornet och Y-tornet men när jag kommer till Z så slår huvudet i glaset med 1 mm kvar.
Förstår inte riktigt hur man kan justera för det i och med att man väl bara kan lägga till positiva justeringsvärden?
Har försökt och förkorta z-axelns längd för att kompensera, men det verkar bara följa med så snart jag justerat om
X och Y igen.
Någon som har nån ide?
Öka byggnaden med 1 mm och justera x och y med 1 mm istället. Allt är ju relativt.