Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
- Centimeter
- Kontakt:
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Bäst får jag nog säga att kontaktlösa givare är, som optoläsgafflarna på K8400.
Kör man maxat i någon ledd så kan det klicka rätt friskt i mikrobrytarna. Jag skulle inte våga lita på att de klickar på exakt samma ställe varje gång.
Så även om mikrobrytarna säkert kan fungera bättre på ditt vis, så skulle jag ändå köra med "disable endstops".
Kör man maxat i någon ledd så kan det klicka rätt friskt i mikrobrytarna. Jag skulle inte våga lita på att de klickar på exakt samma ställe varje gång.
Så även om mikrobrytarna säkert kan fungera bättre på ditt vis, så skulle jag ändå köra med "disable endstops".
Nu menade jag bästa lösningen med det man har, givet att opto är mycket bättre så sett! =)
Och jag kör som jag gissar de flesta andra här (iom att "disable endstops" är med i vellemans senare firm) med avstängda under drift, men jag har också stött på jätte problem med detta på min...
Jag har ibland dessa lagerförskjutningar, speciellt på stora utskrifter, och jar har kommit hem till min skrivare som har slitit remmen pga att den förskjutit så mycket att den slår i endläge hela tiden, skrivaren bryr ju sig inte vilket ger ett sjukt slitage...
Så bara fördel är det inte med disable endstops, hälst hade jag monterat max endstops också...
givetvis är det bättre för mig att på riktigt ta itu med mina förskjutningar! men det kommer nog =)
Och jag kör som jag gissar de flesta andra här (iom att "disable endstops" är med i vellemans senare firm) med avstängda under drift, men jag har också stött på jätte problem med detta på min...
Jag har ibland dessa lagerförskjutningar, speciellt på stora utskrifter, och jar har kommit hem till min skrivare som har slitit remmen pga att den förskjutit så mycket att den slår i endläge hela tiden, skrivaren bryr ju sig inte vilket ger ett sjukt slitage...
Så bara fördel är det inte med disable endstops, hälst hade jag monterat max endstops också...
givetvis är det bättre för mig att på riktigt ta itu med mina förskjutningar! men det kommer nog =)
Nu har jag använt röd PLA från 3D-Grottan i ett par veckor.Vejbymats skrev:Har någon hunnit med att prova 3D-Grottans filament?
http://3d-grottan.se/Filament/Filament-300/PLA-3.0-Blue
199kr/kg är ju ett trevligt pris...
(För ordningens skull: Nej, jag har inga intressen i 3D-Grottan)
Inga problem med utskrifterna, snyggt och starkt.
Tyvärr så är tråden ganska skör.
Jag har (ännu

Jag kommer ändå att prova fler rullar, helt klart prisvärt i mina ögon!

- Centimeter
- Kontakt:
Olika färger beter sig olika, men man får försöka se det från den ljusa sidan. Den tråd som går av innehåller bevisligen inget farligt mjukmedel... 

Tack hittills för alla tips för att motverka lagerfökjutningar (har alltid haft detta problem).
Jag har hittils sen sist:
*Installerat ferritblock (en till datortrafon och en till wellemantrafon). (Gör det någon skillnad vart man placerar dem för bäst effekt?)
*Ställde in maskinen med vattenpass så skrivytan blev ännu rätare.
* Installerade även V1 nozzle (smälte lite under installationen hehe.
*Ställde ned extrusion multiplier->1.0, samt minskat perimiters också för ett tag sen, har sen dess fått utskrifterna närmare nominella modellmått
Dock första utskriften fick jag samma problem som innan, se: Gick iväg några minuter i fel läge och kom tillbaka till detta. Ingen åverkan heller på något elektriskt hemma under tiden. Körde undan släden 200mm Y för att visa bättre.
Det jag har kvar att åtgärda/testa är:
*öka spänning till stegmotorerna
*Dra ner hastigheterna, tror det är standard nu eller något minskat redan.
*vibrerande noll switchar löses med en liten bit "foam",
*firmware utan "Disable end stops other than for homing", men vet inte om jag vill göra detta...
*Borde testa att byta dator som jag skrivet ut på också för att avgöra om det är pga detta. Speciellt eftersom:
, Tror själv på 1.spänningsökning (fram med förstoringsglaset) sen 2.datorbyte kanske.
Sen ser det ju väldigt mycket ut som någon tryckt på x och y end stoppen samtidigt 3 ggr när man tittar på bilden, kanske ska ha ferritblock där med

Jag har hittils sen sist:
*Installerat ferritblock (en till datortrafon och en till wellemantrafon). (Gör det någon skillnad vart man placerar dem för bäst effekt?)
*Ställde in maskinen med vattenpass så skrivytan blev ännu rätare.
* Installerade även V1 nozzle (smälte lite under installationen hehe.
*Ställde ned extrusion multiplier->1.0, samt minskat perimiters också för ett tag sen, har sen dess fått utskrifterna närmare nominella modellmått
Dock första utskriften fick jag samma problem som innan, se: Gick iväg några minuter i fel läge och kom tillbaka till detta. Ingen åverkan heller på något elektriskt hemma under tiden. Körde undan släden 200mm Y för att visa bättre.
Det jag har kvar att åtgärda/testa är:
*öka spänning till stegmotorerna
*Dra ner hastigheterna, tror det är standard nu eller något minskat redan.
*vibrerande noll switchar löses med en liten bit "foam",
*firmware utan "Disable end stops other than for homing", men vet inte om jag vill göra detta...
*Borde testa att byta dator som jag skrivet ut på också för att avgöra om det är pga detta. Speciellt eftersom:
Vilket angriper jag först? vill inte göra alla om det inte behövsdbostream skrev:På tal om störningar, förut hade jag alltid problem ifall jag råkade starta en elektrisk maskin/fläkt eller släckte/tände lysrören i taket att skrivaren fick för sig att stanna och tappa kontakten till datorn. Köpte en ny bärbar dator för en tid sedan och med den så har jag inga problem med ovannämnda störningar, undra vad det beror på...allt annat är samma.

Sen ser det ju väldigt mycket ut som någon tryckt på x och y end stoppen samtidigt 3 ggr när man tittar på bilden, kanske ska ha ferritblock där med

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kanske redan välkänt här menVejbymats skrev:Nu har jag använt röd PLA från 3D-Grottan i ett par veckor.Vejbymats skrev:Har någon hunnit med att prova 3D-Grottans filament?
http://3d-grottan.se/Filament/Filament-300/PLA-3.0-Blue
199kr/kg är ju ett trevligt pris...
(För ordningens skull: Nej, jag har inga intressen i 3D-Grottan)
Inga problem med utskrifterna, snyggt och starkt.
Tyvärr så är tråden ganska skör.
Jag har (ännu) inte haft något avbrott vid utskrift, men låter jag tråden sitta kvar så går den garanterat av till dagen efter. Varje gång!
Jag kommer ändå att prova fler rullar, helt klart prisvärt i mina ögon!

"Vilket angriper jag först? "
Tror också på klent nätagg. eller glappkontakt (för högt motstånd i kabel) på 12V matningen.
Detta eftersom det alltid verkar inträffa vid högst belastning när både X & Y motorerna båda skall köra samtidigt=diagonalt.
Mät 12V nära motordrivers och se om spänningen dippar då.
Tror också på klent nätagg. eller glappkontakt (för högt motstånd i kabel) på 12V matningen.
Detta eftersom det alltid verkar inträffa vid högst belastning när både X & Y motorerna båda skall köra samtidigt=diagonalt.
Har skrivit ut lite mer med Form Futuras EasyFil ABS och det fungerar riktigt bra tycker jag, kan rekommenderas.
Ställde upp stegmotorerna från 0,425 V till 0,5 V och tror jag slapp problemet äntligen: Kan ju ändå vara så att nätaggregatet är dåligt.Eli skrev:"Vilket angriper jag först? "
Vi satte mätning på plinten 15,5v, när vi körde heatbed, värmare och x så gick det ner till 15,0v.
Har tillgång till ett switchat nätagg på 12V 10A, kan man använda detta? Skulle det förbättra något?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Njaaa, 15V är ju "rätt" spänning, och även om spänningen sjönk med 0,5V så är den 3V högre än 12v.
Min rekommendation är att skaffa ett 15V (15-20A) aggregat (eBay?), köpa ett enkelt relä (Biltema?) och sedan göra modden på värmebädden som nyligen nämnts i tråden.
Mycket "bang for the buck" som dom säger där borta...
Edit, pga vin...
Min rekommendation är att skaffa ett 15V (15-20A) aggregat (eBay?), köpa ett enkelt relä (Biltema?) och sedan göra modden på värmebädden som nyligen nämnts i tråden.
Mycket "bang for the buck" som dom säger där borta...
Edit, pga vin...
Nu är det tillbaka igen, två misslyckade utskrifter. De senaste fem felen har iofs varit med exakt samma modell, om det kan ha en koppling(?)
Ska försöka köra via min stationära dator imorn, samt prova en utskrift i köket ist.
Vilken Repetier version kör ni med, den senaste som programmet rekommenderar eller den på Velleman sida?
"även om spänningen sjönk med 0,5V så är den 3V högre än 12v." Ja såvida ripple inte blev > 6Vp-p. Mät!
Jag skulle pröva lite högre spänning än 0,5. Kör själv på ca 0,625 utan några problemalumin skrev:Ställde upp stegmotorerna från 0,425 V till 0,5 V och tror jag slapp problemet äntligen: Kan ju ändå vara så att nätaggregatet är dåligt.Eli skrev:"Vilket angriper jag först? "
Vi satte mätning på plinten 15,5v, när vi körde heatbed, värmare och x så gick det ner till 15,0v.
Har tillgång till ett switchat nätagg på 12V 10A, kan man använda detta? Skulle det förbättra något?
kom ihåg kylmantlar på drivstegen först isåfall!
Har tidigare i tråden gjort mätningar och vi ligger redan på gränsen för vad stegen trivs med okylda!
Sedan noterade jag att du skrev vattenpass? vattenpass är ju helt ointressant på heatbed, den måste vara spikrak i förhållande till nozzle, och inte till jordens centrum! =)
Har tidigare i tråden gjort mätningar och vi ligger redan på gränsen för vad stegen trivs med okylda!
Sedan noterade jag att du skrev vattenpass? vattenpass är ju helt ointressant på heatbed, den måste vara spikrak i förhållande till nozzle, och inte till jordens centrum! =)
Jag antar att han använde vattenpass för att se till att hela skrivaren står rakt för att slippa köra släden i uppförsbackar. Naturligtvis är det ointressant för bädden mot nozzeln, men för stegmotorerna kan det spela roll.
Jag har problem med förskjutningar och höjde spänningen till stegmotorn som styrde den berörda axeln till 0,525V, samt smörjde in stängerna med symaskinsolja. Har inte haft några problems alls sedan dess (ca 16 månader sedan).
Jag har problem med förskjutningar och höjde spänningen till stegmotorn som styrde den berörda axeln till 0,525V, samt smörjde in stängerna med symaskinsolja. Har inte haft några problems alls sedan dess (ca 16 månader sedan).