Bygga min första CNC-maskin, ett antal frågor.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
borgatinternet

Bygga min första CNC-maskin, ett antal frågor.

Inlägg av borgatinternet »

Tja, jag är ny här, så hoppas att jag landar rätt.

Jag har tittat på lite olika alternativ till en första CNC-maskin, den första jag hittade var Shapeoko2. Efter en hel del googlande så avfärdade jag den. Jag har dock inte helt släppt tanken på en relativt "färdig" maskin. Jag har sökt i forumet men inte hittat någon info om http://cncmaskiner.org/ eller hans maskin RAW 1.3, någon här som har koll?

Jag känner nog att jag kan lista ut mycket av vad jag skulle behöva, men känner mig väldigt osäker på några detaljer
* Fräsmotorn. Jag kommer vilja jobba en del i aluminium, så att den klarar av det är viktigt. Är detta en sådan? http://www.ebay.com/itm/251098005888
* Med en fräsmotor som klarar metallarbete antar jag att ramen måste vara stadig, så hur avgör jag det? Arbetsytan vill jag helst ska uppgå till 1000x1000mm, alt. 1000x500mm, beroende på prisskillnad?
* Jag har märkt att många byggen har stora begräsningar i höjdled, är 100-120mm, väldigt högt? Hur får jag den höjd jag önskar?
*Jag har sett att man bygger om sina maskiner hej vilt, det är ju toppen, finns det några byggen som medför begränsningar i vad jag bygga ut den med i fortsättningen, ex. laser?

Prisklass: 8000-10000 ink. moms. alt. hur mycket måste jag stiga i pris för att få det jag vill ha?

Sitter någon här inne på tips och förslag så vore det väldigt uppskattat! Tack!
X-IL
EF Sponsor

Re: Bygga min första CNC-maskin, ett antal frågor.

Inlägg av X-IL »

Du skulle kunna kolla på en 6040 från Kina med samma typ av spindel som du länkar till, men en starkare (1,5 eller 2,2kW). Då har du nog en teoretisk möjlighet att nöta lite aluminium.
Men väldigt generellt sett så kommer du inte att kunna avverka några stora mängder aluminium för 10 000kr, då ska du i såna fall få tag på en begagnad större kinamaskin, men de ligger aningen högre i pris för det mesta.

En storlek på 1x1m eller "bara" 1x0,5m är stort och du kommer att få svårt att hitta ens en vek konstruktion för de pengarna. Som en jämförelse så har min 450x470x120(?)mm skrotbyggda fräs hamnat i den prisklassen med drivsteg och spindel som de stora kostnadspunkterna. Jag kan inte med rent samvete säga att den klarar av aluminium, visst går det, men då handlar det om mycket måttliga skär och antagligen utan nån som helst precision. Detta beror dock till stor del på en grov designmiss av mig.

Hoppas det gav dig något svar i alla fall, om än inte så positivt. Mitt råd är att du kollar över om du verkligen behöver så stor yta, och vad du ska göra med den. Om du kan nöja dig med lite mindre yta så kanske du kan försöka köpa en begagnad Boris-fräs om någon tröttnat, men de brukar nog ligga på 20kkr+ i pris.

EDIT: Såg RAW-maskinen för första gången för nån vecka sen. Den är väl att jämföra med en shapeoko och som han själv säger och visar på sidan så går det att nöta aluminium, men inte på nåt vettigt sätt. Mycket kul att alternativet finns, men inte rätt maskin för dig.
H.O

Inlägg av H.O »

Vad ska du ha maskinen till?
Portalmaskiner lämpar sig i första hand för att köra skivmaterial, typ fräsa frontpaneler, köksluckor (i större maskiner), gravera skyltar osv.

Du nämner att de byggen du ser har stora begränsningar i höjdled och nämner siffran 100-120mm. Menar du att 100-120mm i Z-rörelse är för lite eller för mycket?
Jag gissar att du tycker det är för lite vilket gör att vi återigen kommer tillbaka till frågan vad du egentligen ska ha maskinen till....

Ska du köra mestadels skivmaterial och små prylar (jag tänker <10mm tjocklek) så är en portalmaskin rätt och då räcker väl 100mm slaglängd i Z långt? Behöver du MER än 100mm slaglängd i Z låter det som att du ska tillverka större "delar" och ska du göra det i aluminium är det en fräsmaskin du ska ha. Titta på BF20, BF30, Syil X3 t.ex - kommer dock kosta mycket mer än 10kkr.
borgatinternet

Inlägg av borgatinternet »

Tack för svaren!
X-IL skrev:

Mina tankar går såhär; Köpa en robust ram, och en hyfsad spindel som klarar mycket men inte allt, men där majoriteten av pengarna går in i ramkvalitet och drivsteg. Nästa uppgradering blir en spindel som presterar väl. En senare uppgradering får bli en större ram där jag kan avverka större arbeten. Anledningen till att jag söker en maskin som klarar så mycket på en gång är att jag vill slippa köpa samma sak två gånger för att jag inte tänkte rätt första gången.

Jag har också som du säger insett att jag måste antagligen skjuta till mer pengar än vad jag från början tänkt.

Med tanke på mitt ovanstående svar, vad ska jag titta efter, finns det några typexempel på bra aluprofil i säg i dina dimensioner?

Spindel, den ska väl antagligen vara vattenkyld, vad söker man där?
H.O skrev:

Det stora problemet är att jag inte vet exakt allt jag ska göra med maskinen/jag kommer att använda den till allehanda, därför vill jag begränsa mig i så lite det går i användningsområden. Men som jag skriver ovan så kan jag komma runt problemet med olika profiler. Så jag kommer satsa på en mindre men stadig profil till att börja med. Jag vill kunna jobba i aluminium utan problem, men fräsmaskiner känns inte som rätt riktning, vad tror du om en spidel i bra kvalitet och olika bord beroende på material och storlek på typ av del som skall tillverkas?
H.O

Inlägg av H.O »

Problemet är att om du ska fräsa i skivmaterial, aluminium, kolfiber, osv (skära ut delar till RC-helikoptrar, frontpanler, skyltar osv) då vill du ha en "liten" högvarvig spindel typ en sån Kina-spindel på 1.5-2.2kW som varvar 25000rpm (eller ännu mer) vilket är lämpligt för små fräsverktyg. Om du ska göra lite större prylar, där du kanske vill använda sådna exotiska prylar som ett vanligt borr eller lite större pinnfräsar då är en sådan spindel inte lämplig eftersom varvtalet är för högt och momentet på lägra varvtal är för lågt. Sådan bearbetning genererar också helt andra krafter som en "enkel" portal-maskin i aluminium-profiler inte kan hantera.

Du gör helt rätt i att satsa på stabilitet hellre än storlek. Om du VISSTE att du "bara" ska köra stora plastskivor till nån speciell applikation kunde en stor men vek konstruktion vara rätt val men om du inte vet vad du ska ha den till låter liten men stabil bättre i mina öron.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

borgatinternet skrev:Jag vill kunna jobba i aluminium utan problem, men fräsmaskiner känns inte som rätt riktning, vad tror du om en spidel i bra kvalitet och olika bord beroende på material och storlek på typ av del som skall tillverkas?
Det beror på vilka detaljer du vill fräsa.
Ska du tillverka gaffelkronor till mototcyklar och liknande, då tror jag ändå att en riktig fräsmaskin är bäst.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag ska ge dig några riktigt heta tips, först av allt, att bygga en maskin kommer kosta mycket mer än du tänkt dig, att köpa en färdig komplett liten kina maskin är nog absolut det jag kan rekommendera bäst, INTE nån med 230watts luftkyld spindel så jag läst allt för mycket dåligt om dom, satsa på en modell 3040 från kina med 800 watts vattenkyld spindel, köper du den med 230watts spindel får du problem när du ska uppgradera till större spindel då hela Z blocket är inte det minsta optimerat för att byta spindel.

Det negativa är att det räcker inte med 10 tusen, jag tror jag betalade 14500:- för allt mitt innan det var klart, med frakt och moms och tullavgifter, jag fick säljaren att skriva mindre värde på kvittot så jag betalade bara halva värdet i moms och tull, annars hade det nog gått på närmare 16k skulle jag tro.

Det positiva är att jag har köpt en sån här maskin som jag beskriver och kan ge dig precis som en del andra här på forumet som har exakt samma maskin som mig, kan ge dig support och information när du väl ska komma igång med grejerna, jag har en gigantiskt stor tråd om min maskin som du hittar här

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=75022

Jag har haft min några månader nu och tittade på olika byggen innan jag bestämde mig, hade åxå tänkt en budget på 10k men insåg efter heta tips och kunniga människor på detta forum att det kommer inte räcka och att valet med den maskinen jag köpte med 230watts spindel absolut inte skulle vara direkt optimalt. Så jag slog till på en 3040 med vattenkyld 800 watts spindel, än har jag inte stött på några problem. Jag kan åxå rekommendera att köra Linux CNC på fräsdatorn, jag var skeptisk i början med ojoj vad jag inte ångrar att jag installerade LinuxCNC på en gammal burk jag hade. Enkelt att använda och smidigt.

Köp någorlunda rätt från början så kommer du klara dig längre innan du behöver uppgradera, så tycker jag i alla fall, detta är bara några heta tips från mig :D:D:D Jag är åxå nybörjare och hade precis samma frågor som dig innan jag köpte min.

Kina fräsarna kommer med div svaga punkter, bland annat elektroniken, dvs kabelstammarna från motorerna, och 230 watts spindeln är inget att hänga i granen, men än har jag klarat mig, tack vare 800 watts spindeln som är kraftig nog att köra lite aluminium om man är försiktig.

Läs min tråd, står massa där.. mycket bilder.. osv osv
Skriv svar