Laserstråle som kan bränna...
Re: Laserstråle som kan bränna...
Den på länken miniinthebox skulle kunna vara starkare fast det står 5mW, därför att dom inte får sälja högre effekt till exempelvis EU?
Min drev jag med 105mW vet inte hur effektiv den var och vet då inte riktigt hur mycket effekt som kom ut ur den men gick att skriva i trä med, inte fort dock. Ska kolla om jag har databladet kvar.
Okej,
Drog den 105mW från matningen så får du säkert inte ut mycket mer än 20mW laserljus, tror jag.
Drivkretsen tar en hel del samt värmeutvecklingen i laserdioden.
Drog den 105mW från matningen så får du säkert inte ut mycket mer än 20mW laserljus, tror jag.
Drivkretsen tar en hel del samt värmeutvecklingen i laserdioden.
Lite intressant med LASER (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) i alla fall.
Einstein lade fram teorin för hur den skulle fungera på 1920-30 talet.
Den första lasern som fungerade konstruerades 1960.
Det var en ljuspumpad modell med en rubinstav som lasermedium.
Einstein lade fram teorin för hur den skulle fungera på 1920-30 talet.
Den första lasern som fungerade konstruerades 1960.
Det var en ljuspumpad modell med en rubinstav som lasermedium.
Alltså drivkretsen gav ut 105mW över dioden, sen vet jag inte hur effektiv den var men säg 15% blir ju ca 15mW effekt. Hittar inte bladet så kan inte ge data på den. Men dioden var till en laserbrännare, Blu-ray till och med.
https://lagen.nu/1988:293
* Använder våglängden 180 - 1000 000 nm.
* Egen mobil energiförsörjning. Eller kan drivas med märkspänning 50 VDC eller 75 VAC.
* Handhållen.
* Strålegenskaper som uppfyller laserklass 3R, 3B, 4 enligt SS EN 60825-1, utgåva 4, 2007.
(Klass 3R: Gränsfall för vad som skadar ögat. Laserstrålar som tillfälligt träffar ögat ger inga skador. Synliga lasrar i området 1 - 5 mW klassificeras normalt som 3R *)
Tillstånd kostar 4500 kr/år..
Oklart om enheten måste uppfylla alla punkterna 1-5 eller om det räcker att uppfylla minst en?
Annars kan man dela upp laserpekaren i två delar. En med batteri och den andra med emissionsdelen. Således i den situationen borde en laserpekare som inger batteri har kunna användas legalt i ett eget labb. Rätt användbart vid mätning osv..
Alltså på ren svenska om enheten:1 a § Med stark laserpekare avses i denna förordning en bärbar teknisk anordning som
* 1. kan alstra icke-joniserande elektromagnetisk strålning inom våglängdsområdet 180 nanometer till 1 millimeter, huvudsakligen genom processen stimulerad emission,
* 2. är batteridriven eller försedd med annan egen strömförsörjning,
* 3. är konstruerad för användning vid en märkspänning som är lägre än 50 volt för växelström eller lägre än 75 volt för likström,
* 4. är avsedd att hållas i handen och riktas mot något på avstånd, och
* 5. har de strålningsegenskaper som uppfyller kriterierna för laserklass 3R, 3B eller 4 enligt svensk standard SS EN 60825-1, utgåva 4, 2007.
I övrigt har ord och uttryck i denna förordning samma betydelse som i strålskyddslagen (1988:220). Förordning (2013:1044).
* Använder våglängden 180 - 1000 000 nm.
* Egen mobil energiförsörjning. Eller kan drivas med märkspänning 50 VDC eller 75 VAC.
* Handhållen.
* Strålegenskaper som uppfyller laserklass 3R, 3B, 4 enligt SS EN 60825-1, utgåva 4, 2007.
(Klass 3R: Gränsfall för vad som skadar ögat. Laserstrålar som tillfälligt träffar ögat ger inga skador. Synliga lasrar i området 1 - 5 mW klassificeras normalt som 3R *)
Tillstånd kostar 4500 kr/år..
Oklart om enheten måste uppfylla alla punkterna 1-5 eller om det räcker att uppfylla minst en?
Annars kan man dela upp laserpekaren i två delar. En med batteri och den andra med emissionsdelen. Således i den situationen borde en laserpekare som inger batteri har kunna användas legalt i ett eget labb. Rätt användbart vid mätning osv..
- Repaterion
http://www.lmiab.se/Sakerhet/skyddsglasoegon.html
Kan vara en bra början...
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.s ... tillstand/
Men jag håller med dig, lasrar är kul! Skulle själv vilja ha en att tända ljus med bara för saken skull, och motionera katten fast då räcker det med en "vanlig" penna.
Nu kostar inte tillstånden jättemycket, minns inte exakt då jag kollade upp detta när jag funderade på att använda en på teleskopet (såja såja alla moraltanter andas nu, jag vet att finns flygplan).
Lade ner detta då jag insåg själv att det kostar mer än en sökare, och att jag har just flygtrafik över mig, dock ganska långt bort då det ser ut som att de flyger på fullhöjd typ.
Kan vara en bra början...
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.s ... tillstand/
Men jag håller med dig, lasrar är kul! Skulle själv vilja ha en att tända ljus med bara för saken skull, och motionera katten fast då räcker det med en "vanlig" penna.

Nu kostar inte tillstånden jättemycket, minns inte exakt då jag kollade upp detta när jag funderade på att använda en på teleskopet (såja såja alla moraltanter andas nu, jag vet att finns flygplan).
Lade ner detta då jag insåg själv att det kostar mer än en sökare, och att jag har just flygtrafik över mig, dock ganska långt bort då det ser ut som att de flyger på fullhöjd typ.
Jag har lyckats fokusera laserstålen. Inget händer med en svart snusdosa i plast eller ett innerfordral till CD.
Laserpunkten verkar stark men effekten är med andra ord för liten. 5mW.
Laserpunkten verkar stark men effekten är med andra ord för liten. 5mW.
Jag köpte en 2W IR lasermodul som drivs av ca 5V via Ebay. Den har använts tillsammans med min CNC för att gravera diverse saker. Funkar bra på mörka saker. Vitt papper är uselt men bara lite åt det gråa hållet så går det galant. Ingen kräm i den för att göra några större graveringar. Jag köpte den tillsammans med skyddsglasögon för samma våglängd 808Nm (har jag för mig). Eftersom man inte ser strålen så är det skönt att skydda de två värdefulla ögon jag har:)
Jag kontaktade faktiskt Strålskyddsmyndigheten innan jag köpte den och den var helt okej att inneha. Den sitter ju monterad på fräsen (men kan ju tas loss för att leka med utan fräsen). Den fokuserar på ca 3cm avstånd (ingen jättesmal punkt dock).
Graverar lätt i läder, plast (mörkare, ej klar eller vit), trä av olika sorter. Har inte provat tändsticka eller ballong men tror att det inte ska vara något problem. Frågan är bara på vilket avstånd den kan göra det.
mvh
Christer
Jag kontaktade faktiskt Strålskyddsmyndigheten innan jag köpte den och den var helt okej att inneha. Den sitter ju monterad på fräsen (men kan ju tas loss för att leka med utan fräsen). Den fokuserar på ca 3cm avstånd (ingen jättesmal punkt dock).
Graverar lätt i läder, plast (mörkare, ej klar eller vit), trä av olika sorter. Har inte provat tändsticka eller ballong men tror att det inte ska vara något problem. Frågan är bara på vilket avstånd den kan göra det.
mvh
Christer
Jag funderar också på typ gravering, men jag vill ha en punkt på en tiondels millimeter eller mindre, så jag vet inte hur man ska tackla det...
Jo, men tittar man på videos där de fokuserar in linserna, verkar det som att det blir punkter som är en-två milimeter.
Om det inte blir bättre än så med en kollimerande lins, undrar jag vad man ska göra...
Om det inte blir bättre än så med en kollimerande lins, undrar jag vad man ska göra...
Fast det är skillnad på en kollimerande och fokuserande lins. Med en fokuserande lins kan man troligtvis komma ner i 1/10 mm. Nu är vissa laser dioder väldigt asymmetriska och kan vara svårt att få en rund och fin fläck.
Jovisst, det är fokuseringen jag är främst ute efter(fast att ha ett bra "bländardjup" är ju inte fel heller).Fast det är skillnad på en kollimerande och fokuserande lins.
Om man skulle ta en BluRay-diod med orginal-lins rakt av, och på rätt fokus-avstånd, hur liten punkt får man då praktiskt med hem-mek?