Borra i titan med CNC fräs
Re: Borra i titan med CNC fräs
Ja, det borde jag sagt... att de värden man får ur detta program bör nog tas med en nypa salt, kanske två...
I vilket fall gick det ju lite för fort för frågeställaren...
Dormers värden kan säkert användas under bra (perfekta) omständigheter vad gäller maskinstabilitet osv osv, men är som Säter säger nog i överkant oftast.
I vilket fall gick det ju lite för fort för frågeställaren...
Dormers värden kan säkert användas under bra (perfekta) omständigheter vad gäller maskinstabilitet osv osv, men är som Säter säger nog i överkant oftast.
Har ett A108 HSS borr helt nytt kvar. Enligt tabellen ska man skära i 242 RPM och med 18.1mm/min.
Med ordentlig kylning då såklart, vilket jag inte har idag.
Låter sjukt lågt på alla sätt och vis i mina öron...
Med ordentlig kylning då såklart, vilket jag inte har idag.
Låter sjukt lågt på alla sätt och vis i mina öron...
Lita du på det, och gå inte över. Vad gäller kylningen så kan det inte betyda så mycket... om man ser att effekten som går åt för att borra endast är 0,113 kW, fast DET undrar jag nog. Visserligen går det sakta men ändå 113W låter lite... som 2 60W lampor... Fan tro´t.
Hoppas du talar om hur det går.
Hoppas du talar om hur det går.
- frownlayer
låter rätt. annars bränner du borrspetsen, och härdar materialet. och börjar borret att "knirra" när du kört ner en bit, så avbryt och byt/slipa borret. annars sitter du där igen. allt över 34 hrc är inte snällt att borra i. och allt över 40hrc, är svårt att borra i, och normalt så sliter du ut spetsen på ett borr på ca 300-500mm.
Jag tycker snarare att det är styrkanterna som vill bli slitna.
I brist på vatten är det nog en fördel att smeta på lite Rocol på borren.
I brist på vatten är det nog en fördel att smeta på lite Rocol på borren.
Fick hem ett Dormer 9.20mm HM borr idag och körde i 50mm/min med motorolja och c:a 800 RPM. Fick dock problem att titanet inte ville hitta ut från hålet och fick peckdrilla ändå.
Jag kom genom, men det var lite halvkämpigt.
Synpunkter ?
Jag kom genom, men det var lite halvkämpigt.
Synpunkter ?
Jag skulle inte ha valt en HM-borr om det är problem.Synpunkter ?
I synnerhet inte med ett deformationshärdande material.
Inte för att vara sån, men du behöver ett lägre varvtal än vad maskinen verkar klara av(?) för att borra med en så pass stor borr i titan.
Förborrade du denna gång också?
Förborrade du denna gång också?
- frownlayer
Att ge sig på att borra en 60mm djupt 9mm hål i titan utan att lyfta borret en enda gång, det skulle nog bara en nybörjare göra. oavsett hårdmetall eller snabbstål. man brukar rekommendera att max köra borrets diameter utan att lyfta. jag hade nog kört 2-3mm med snabbstål och 5-6mm med hårdmetall.
En BF30 klarar väl ganska låga varvtal?thewho skrev:du behöver ett lägre varvtal än vad maskinen verkar klara av
Tja, det var några innan i tråden som rekommenderade att köra allt på en gång så jag provade, jag brukar peckdrilla annars.
Jag kan köra 200 RPM om jag vill, men som sagt om motorn inte orkar så kommer den varva upp själv.
Jag har inte kvar växelllådan eftersom den bara gick sönder. Jag kör remdrift med utväxling så jag får max 3600 RPM.
Kommer i dagarna byta till en starkare AC motor istället.
Jag kan köra 200 RPM om jag vill, men som sagt om motorn inte orkar så kommer den varva upp själv.
Jag har inte kvar växelllådan eftersom den bara gick sönder. Jag kör remdrift med utväxling så jag får max 3600 RPM.
Kommer i dagarna byta till en starkare AC motor istället.
På mitt förra jobb körde vi nästan bara i titan och rostfritt. Det är dock över tio år sedan så jag mins inte vad vi hade för skärdata osv. Kan du få tag på ett hm Borr är det absolut lättare att få ett bra resultat. Kollade på värden för ett sandvik hm Borr och fick varvtal på 900 till 2000 rpm för ett 9mm Borr matning 0.08 till 0.2 mm/varv vilket innebär från 900 varv och 72 mm/min. Att Borr så långt i ett svep finns ingen chans med dina förutsättningar. Använd peckdrill och försök få ner så mycket kylväska som möjligt i hålet. För att borra så långt är nog hm Borr med Kyl kanaler eller kanonborr slipade för titan och högtryckspolning att rekommendera men då blir det lätt dyrt.. http://www.wiklundsverktyg.se/Kap80/Lan ... sida_1.htm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sist jag borrade titan gr5 körde jag på följande (och det gick fin fint).
8mm borr med S1199 F131 genomspolad (HM borr).
Minns inte vilken men får jag gissa så körde jag nog på en CoroDrill Delta-C R840.
(EDIT: Mitt första inlägg, grattis till mig
)
8mm borr med S1199 F131 genomspolad (HM borr).
Minns inte vilken men får jag gissa så körde jag nog på en CoroDrill Delta-C R840.
(EDIT: Mitt första inlägg, grattis till mig