Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
https://www.youtube.com/watch?v=zcrnElHjfeQ
https://www.youtube.com/watch?v=iggESG52v1Q
Dessa? Dom visar ju iofs inte montering mot K8200, men där är inga konstigheter, förutom M8-brickan...
https://www.youtube.com/watch?v=iggESG52v1Q
Dessa? Dom visar ju iofs inte montering mot K8200, men där är inga konstigheter, förutom M8-brickan...
Denna verkar vara på inkommande. http://www.vellemanprojects.eu/products/view/?id=420498
ska bli intressant att se vad den kommer att kosta och när den kommer.
ska bli intressant att se vad den kommer att kosta och när den kommer.
när man vet vad dom tar betalt för en påse plastdetaljer så lär inte priset vara under 1000
Intressant att det bara är en photoshoppad bild som jämförelse mellan nya och gamla nozzlen.
Det som gör mig intresserad av den nya extrudern är att den verkar så simpel jämfört med orginalet, känns lättare att ha att göra med ifall de fastnar plast inne i extrudern t.ex. Men som sagt lär den inte vara billig. Sedan vill jag inte byta så länge som jag har 6-7 rullar med plast till en 3mm extruder.
Hej alla, var ett tag sen man skrev i denna tråd.
Börjar få ordning på utskrifterna och i rätt storlek efter att ha minskat extrusion multiplier till 1.0
Har dock emellanåt detta problem, skrivarn kan ibland få för sig att origo är någon helt annanstans i världen vilket resulterar i sånt här: Man ser tydligt att skrivarens tänkta 0,0,0 är lika förskjuten som senare delen av utskriften så detta är ju logiskt ändå. Har aldrig lyckats fånga skedet på bar gärning men min teori är att remmen slirar eller elmotorerna knackar när extrudern/bordet fastnar i något.
Hur har ni löst Detta och vad är den troliga anledningen? Detta har skett båda i endast x eller y samt diagonalt som i detta fall.
Börjar få ordning på utskrifterna och i rätt storlek efter att ha minskat extrusion multiplier till 1.0

Har dock emellanåt detta problem, skrivarn kan ibland få för sig att origo är någon helt annanstans i världen vilket resulterar i sånt här: Man ser tydligt att skrivarens tänkta 0,0,0 är lika förskjuten som senare delen av utskriften så detta är ju logiskt ändå. Har aldrig lyckats fånga skedet på bar gärning men min teori är att remmen slirar eller elmotorerna knackar när extrudern/bordet fastnar i något.
Hur har ni löst Detta och vad är den troliga anledningen? Detta har skett båda i endast x eller y samt diagonalt som i detta fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min gissning är för låg spänning till motorerna!
/Mats
/Mats
Inte Omöjligt Mats, vad vågar man skruva upp dem till?Vejbymats skrev:Min gissning är för låg spänning till motorerna!
/Mats

Tja, 0,5V till 0,55V tror jag är lite av "standard".
Det kan också vara ett klent nätaggregat (original).
Får du sk. "brown out" ibland?
Du kan nog skruva upp till mer än 0.6V
Gör en ändring och kör en stund medan du kollar med handen att det bara blir lite fisljummet.
Gör en ändring och kör en stund medan du kollar med handen att det bara blir lite fisljummet.
- Centimeter
- Kontakt:
Som jag ser det kan det vara:
- Kärvande slädar, pga. icke parallella stänger, problem med linjärlagren etc.
- För låg motorspänning.
- En firmware utan "Disable end stops other than for homing"
- För mycket extruderad plast som leder till att nosseln slår i. (Det ser tex. ut som att du kör med väldigt många perimiters.)
Däremot så tror jag knappast att remmen slirar.
- För låg motorspänning.
- För mycket extruderad plast som leder till att nosseln slår i. (Det ser tex. ut som att du kör med väldigt många perimiters.)
Tack Mats, blir att skruva upp lite, skulle väl vara otroligt om remmen hoppar?! Alla har säkert hört oljudet av att skrivaren missat x eller y brytareVejbymats skrev:Tja, 0,5V till 0,55V tror jag är lite av "standard".

Vad är brown out?
TACK StenD, provar mig fram! V1 ska på och sen skriva ut en i bättre kvalité med den fula jag har nustenD skrev:Du kan nog skruva upp till mer än 0.6V

Bra tips Centimeter! Min släde kärvar lite efter stillestånd, ska få den så bra som möjligt. Det i kombination med låg motorspänning kan ju inte vara bra.Centimeter skrev:Som jag ser det kan det vara:
- För låg motorspänning.
Har 2 perimeters på edges (minskade från standard 3) kanske ska minska mer?
Repetier host skriker om en uppdatering, kanske ska ge vika då och köra igenom

Nu när jag tittat på bilden ordentligt ser det ju ut som att det har blivit en plötslig förskutning på typ 5 cm i x och y led.
Det låter ju som för mycket för att motorn tappat steg. Tror mera på en elektrisk störning. Har du kollat genom att slå på/av belysning, mikron, vattenkokaren osv?
Det låter ju som för mycket för att motorn tappat steg. Tror mera på en elektrisk störning. Har du kollat genom att slå på/av belysning, mikron, vattenkokaren osv?
- Centimeter
- Kontakt:
Då såg jag fel i bilden. Tre perimiters borde du klara om du inte har på alldeles för mycket plast.
Om släden kärvar är det precis så som du säger extra problematiskt om du samtidigt har för låg motorspänning.
Själv så hade jag just det problemet med att end stop givarna vibrerade fram falska signaler. när jag disablade dem förutom vid homing så slapp jag problemet.
Om släden kärvar är det precis så som du säger extra problematiskt om du samtidigt har för låg motorspänning.
Själv så hade jag just det problemet med att end stop givarna vibrerade fram falska signaler. när jag disablade dem förutom vid homing så slapp jag problemet.