Som ni kanske såg i senaste kretskortstråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1113719
Så gjorde jag ett kort för att logga accelerometervärden. Det fungerar bra med mitt 2GB's microSD. När vi skulle testa med svågerns betydligt större
kort så fungerade det väldigt dåligt. Filerna skapades för det mesta, men förblev tomma.
När jag tog hem det och började testa mera så kom jag fram till följande:
Processorn på full fart och filen konstant öppen på microSD:
2GB microSD drar väldigt lite ström (nån enstaka mA) Blippar till ibland med högre ström
4GB microSDHC drar väldigt mycket ström (ca 30mA)
16GB microSD(XC/HC?) drar ca (10mA)
Värdena ovan är förstås nån form av medelvärden. De bägge stora korten fungerar väldigt dåligt. Men kör jag med labbaggregatet istället
för ett CR2032-batteri så fungerar det bra. D.v.s. så vitt jag kan fatta är mjukvaran korrekt.
Jag arbetade om det hela nu så att mätvärden buffras till RAM och sedan öppnas filen, allt skrivs ner i en blaffa och filen stängs.
På så vis skickas det nån form av idle-kommando till SD-korten så de går ner och drar lite (mindre än 1mA?).
På kortet hade jag först 2st 100nF och en 22uF elektrolyt. Nu har jag 2st 100nF som avkoppling till processor. Jag har 2st 10uF nära SD-kortet och en elektrolyt på 47uF. Men det verkar inte hjälpa. Provade att lasta ner ett CR2032-batteri med ca 30mA och spänningen sjönk rätt snabbt ner under 2.6V.
Ska testa samma lasttest på ett friskt CR2032... Det tar några sekunder innan spänningen sjunker ner till 2.6V med 50mA last. Kanske drar SD-kortet mycket mer kortvarigt, men kondensatorerna borde orka med.
Jag ska testa och mäta mera. Men om nån har erfarenhet av att driva microSD med CR2032 får ni gärna säga till

Jag har provat att mäta med oscilloskop, men tycker mig inte kunna se några dippar i spänningen.
MVH: Mikael