Bandmikrofonbygge

Berätta om dina pågående projekt.
überfuzz

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Slurry - Jag bygger gärna med rör. Speciellt när jag är ute efter rörens sköna sound vid överstyrning. Vidare är rör vanligt i mikrofoner, 48v funkar fint till det. I det här fallet ser jag ingen fördel då jag kommer att försöka hålla mig inom områden som låter mitt lilla förstärkarsteg jobba linjärt.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Lillahuset - jag betraktar elementet som en ström * spännings källa med låg impedans. ;)

Edit, stavade namn fel.
Senast redigerad av überfuzz 10 januari 2015, 08:40:37, redigerad totalt 1 gång.
svanted

Inlägg av svanted »

überfuzz skrev:Jag gjorde ett band av hushållsalufoile, mest för att visa hur jag tänkt mig. Här är chassit med bandet:
ribbonmount.jpg
Hoppas att det kastar lite ljus över det hela.
borde inte kanten på magneterna mot foliet vara spetsig? typ >-<
för att få så varierande magnetfält som möjligt i foliets rörelseområde?
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Svanted - intressant fråga. Eftersom beräkningarna på fälten/den inducerade strömmen är enklare om fältet kan antas vara homogent gjorde jag själva chassit så. Vore intressant att se om man kan få ett bättre resultat med ett inhomogent fält... :humm:
svanted

Inlägg av svanted »

en teoretisk frågeställning....
induceras det ngn ström i en ledare som rör sig i ett homogent magnetfält?
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Ja det gör det. Kolla Maxwells ekvationer om du är osäker. :tumupp:
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Här är en liten skiss på hur jag tänker mig, se pdf-filen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Försökte leta upp en lämplig OP i elfakatalogen men utbudet är tyvärr lite för stort och
deras webbsida är lite jobbig så jag fick ge upp. Känner till en lämplig dock, LT1028,
men den är dyr. De flesta audio-OP är till för lågprisapparater och brusar en del.
75 ohms impedans kräver en försärkare med lågt spänningsbrus.

Det finns ett alternativ. Ta ett antal billiga lågbrustransistorer, t.ex. BC550 och
lägg dem parallellet med individuell DC-biasering. 75 ohm kan man nog matcha med ganska få,
kanske bara tre-fyra stycken.

Sedan finns ett par konstiga ideer i tråden som bör kommenteras:
1. Magnetfältet skall vara homogent. Allt annat ger bara distorsion och skapar enbart problem.
Teoretisk kan de olinjariteter som blir kancellera andra fel, men sådant kräver noggrann analys.

2. GB-koppling, gemensam bas, kan man använda om man vill, men här är det brusanpassning
som är viktigt, och då ger det ingen fördel i förhållande till GE-koppling.
Bandet eller transformatorn har två ändar och en skall till basen i alla fall. Vad man kallar jord är oväsentligt.

Slutligen, hur blev det med hushållsfolien? Som jag förstår saken bör det bli nästan lika bra som
en tunnare folie. Kan du jämföra?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Magnetfältet ska vara homogent för att signalen ska motsvara ljudet som bandet utsätts för. Det är rörelsen i magnetfältet som genererar en signal, inte förändringen av magnetfältet.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

SvenW - tack för svaret! Jag använde hushållsfolie för att visa hur jag tänkte göra. I micken sitter det slagaluminium på ca 1um. Jag ska försöka botanisera och hitta en lämplig op. Känner mig dock osäker. Tror inte prislappen är något problem iofs.
svanted

Inlägg av svanted »

danei skrev:Magnetfältet ska vara homogent för att signalen ska motsvara ljudet som bandet utsätts för. Det är rörelsen i magnetfältet som genererar en signal, inte förändringen av magnetfältet.

jaså...
citat:
Induktion innebär att en elektrisk ström alstras (induceras) i en elektrisk ledare, om ett magnetfält i dess närhet varierar.
alut citat:
urklipp från
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_induktion
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Svante - i bandmikrofoner är det alltså tvärt om. Ledaren rör sig i ett statiskt magnetfält, men effekten är den samma som i exemplet du citerade.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

svanted: Jag gjorde samma misstag några sidor upp i tråden. Det är inte magnetfältets styrka som skall variera. Det är det omslutna magnetiska flödet. Du får ju inte en ström om inte kretsen är sluten...

Sätter man ihop tråden och magneten rent fysiskt och rör på tråden/magneten så kommer ju ledaren att röra sig i ett otroligt homogent magnetfält men du får inte någon inducerad spänning eftersom flödet inte ändras.

Om magnet och ledare nte sitter ihop och ledaren rör sig i en del av fältet där styrkan inte varierar så kommer i alla fall det magnetiska flöde som ledaren i hela sin längd omsluter att variera. Är styrkan på magnetfältet lika stor den bit som ledaren rör sig kommer förändringen av flödet att vara linjärt proportionell mot ledarens fysiska rörelse och man får en linjärt varierande spänning.

Tror jag....
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

NE5532 är mycket bra trots att den är billig och bipolär rakt igenom, dock är den inte "high-end".
OPA2604 är nog ett bra val, LM4562 också.
LT1028 som SvenW nämner är en av mina favoriter men som han skriver så är den lite dyr.. å andra sidan behöver du ju inte så många :)

http://www.electrokit.com/operationsfor ... =price_asc
svanted

Inlägg av svanted »

hur kan en rak ledare omsluta ett magnetiskt flöde?

"Det är inte magnetfältets styrka som skall variera"

jo det är det!
om det ska induceras ngn spänning..

jag är övertygad om att du kommer att få högre utspänning om bandet sitter []_[] istf []-[]
men det kanske det gör, svårt att se på bilderna...
och orsaken är att i kanten på magneterna är inte fältlinjerna 90° mellan magneterna utan de vinklas utåt från kanterna.
vilket gör att fältstyrkan minskar kraftigare då bandet rör sig bort från dessa...
man kan kanske t.o.m. vrida magneterna för att vinkla fältlinjerna ytterligare...?
nu ska man komma ihåg att fältstyrkan avtar med kvadraten på avståndet till bandet så vinklar man dem så kan avståndsökningen
göra att fältstyrkan avtar och det i sig ger lägre ström än ökningan p.g.a. fältlinjerna vinklas mera.

om nu ngn fortfarande hävdar att man kan inducera ström i en ledare som rör sig i ett homogent magnetfält
så varsågod övertyga mig, jag är inte omöjlig, kan bara inte förstå hur det ska gå till.
eller att principen för en bandmikrofon handlar om ngt annat än just detta?
Skriv svar