Borde man inte koppla bort sig från elnätet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Borde man inte koppla bort sig från elnätet

Inlägg av Icecap »

En ångmaskin som kondenserar ångan efter cylindern och värmen från kondenseringen finns i en ackumulatortank som värmer huset.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Problemet är att det är svårt att få någon vidare verkningsgrad med små maskiner.

Även de mer avancerade ångloken körde med ånga över kritisk temperatur (> 374 grader C och > 220 Bar tryck), mellanvärmning mellan högtryck och lågtryckcylinder mm. just i avseende att försöka förbättra bränsleekonomin och detta gällde säkert också många ångmaskiner i fartyg.

Om man inte är tvungen att hantera fastbränsle så är förbränningsmotorer (dieslar) absolut det bästa alternativet - dock 45% verkningsgrad lite överoptimistiskt då jag har för mig att lastbils-diesel som Scania byggde låg på 42% verkningsgrad vilket var tydligen topp notch för ett antal år sedan, det kanske finns bättre idag men småskaligheten lider av det kvadratiska förhållande mellan yta och volym - dvs. man vinner mycket på ökad arbetande volym då ytan och därmed friktion och läckage inte växer i samma takt som volymen ökar och på samma sätt straffar en anläggning när man försöker skala ned denna i storlek.
DanG

Inlägg av DanG »

limpan4all skrev:Liten felräkning bara. UDC=UAC*SQR2 dvs 235*1,41=332VDC PEEK
Oooops!
Är ganska säker på att om jag tog fram gamla prov från sent 70-tal så fina samma brainfart även där ... Tack!
/DanG
floppen

Inlägg av floppen »

När ni räknar 45% på diesel motorer så räknar ni inte med att den värme som skapas och kan användas för att värma tex vatten mm.
Du har kylvatten och avgaser.
Man kan ju plocka värme även från avgaserna och om man nu hittar tex en skrotad bil så kan väl även en AC användas för att nå rätt bra nivå på verkningsgraden.
Om man kör avgaserna genom ACn så kan man väl få ut några % till av energin som annars blir spill.
Sen ett antal generatorer så har du löst laddning av batterier.
Kanske en magnet-broms för att skapa värme?.
Detta bör gå att få rätt ok för vintern och på sommarn lär den inte behöva skapa värme så då är det nog el som behövs och då är nog sol och vind bättre.
DanG

Inlägg av DanG »

Prexis!

Har visserligen ännu inte "beslutat" vad och hur elen skall skapas, men mina funderingar går naturligtvis i den riktningen.
I mina än så länge lösa funderingar används överskottsvärmen på sommaren bl.a till att torka vinterns bränsle.

M.v.h DanG
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det svåra är att få plats nog för t.ex. vindkraft. Mitt hus ligger i ett villakvarter varför ett vindkraftverk kommer att ha begränsat storlek och därför effekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur mycket elräkning har ni egentligen? Förutom ev. värmekostnad så är väl el rätt billigt i de flesta hushållsbudgetar?

Det finns mig veterligen minst ett relativt nybyggt hus i Sverige som redan från början byggdes off-grid men ändå har "all modern standard". Men då är det byggt med särdeles god isolering, alla installationer är gjorda just för att vara off-grid och allt är valt med omsorg. Det måste vara rätt omständigt att behöva bry sig om elförsörjningen vid varje inköp. T.ex. så hade de valt bärbara datorer som har just 24V laddningsspänning, för att inte behöva köra omvandlare vid laddning från husets batterisystem.

För oss med ett befintligt hus så kan vi nog spara en del på att i första hand se över ev. värmesystem om det använder el (obs att även t.ex. cirkulationspumpar kan dra en del el, kan vara vettigt att överväga att byta om man inte ändå har elpatron eller värmepump), och i andra hand vitvarorna. Det fanns väl en del rätt usla kylskåp/frysar... Jag har t.ex. en reservkyl som jag tror är från 70-talet eller möjligtvis 80-talet. Den har värmeslingorna som del av skalet och inte som ett separat galler. Skalet på kylen blir alltså varmt när den arbetar, vilket givetvis ger mycket högre temperaturskillnad mellan utsida och insida på isoleringen och därmed lär kylen vara ineffektivare. Onödigt stor kyl/frys kan väl också vara en onödig kostnad. Disk-, tvättmaskin och torktumlare kan ju också vara energibovar. Det är ovanligt i Sverige men i andra länder är det vanligt att disk- och tvättmaskin ansluts till både varmvatten och kallvatten varpå värmen då kommer från husets oftast effektivare varmvattenberedning. Det lär för övrigt finnas moderna tvättmaskiner och tvättmedel som i princip kan tvätta utan värme.

Med alla system som är helt off-grid så får man väl räkna med att ha minst två möjliga energikällor och räkna med att "reserven" används en del. Om man då har ett bensin/dieselelverk som reserv och kör det några dagar per år så blir det kanske inte så lönsamt ändå. (Ett fett elverk som orkar en hel villa, inklusive elvärme ifall det blir fel på panna/skorsten, verkar kosta femsiffriga belopp begagnade. Då är de iofs fett överdimensionerade, men ändå. De är dessutom ofta gamla militäraggregat varpå man får ha deltakoppling på 230V-elen i huset, det kräver minst en del nydragna ledningar och trefasmaskiner måste fungera med "norsk" el)...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag har för mig att det finns en i värnamo som på något sätt kör endast med hemmagjord el. pga, när han köpte huset så var det något med att elen inte var inkopplad, eller flyttad eller något. så nätägaren krävde 50kkr för att koppla upp huset igen. därför valde han att försörja sig på egen el.

ska leta och se om jag hittar vart jag läst om det, han hade många egna idéer om att producera el.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Visst är det uppvärmningen som drar mest för oss (vi har vattenburen el), men det är ju i princip den enda uppvärmningsmetod som fungerar utan manuellt arbete. Värmepump är ju bara ett sätt att höja "verkningsgraden", men man ersätter ju knappast en 13 kW elpanna med en 2 kW värmepump utan den kommer ju troligen fortfarande att vara den största enskilda förbrukaren.

Bortser man från uppvärmningen av huset så kommer väl varmvatten och matlagning som tvåa och trea.

Räknar jag bort uppvärmning (pannan är avstängd på sommaren så det är lätt) och VV-beredare så ligger vi på ungefär 25 kWh om dygnet, eller en medeleffekt på 1 kW alltså. Men då ingår matlagning, kyl och frys (nya) etc.
qx5

Inlägg av qx5 »

Hur ordnar man med motorgenerator som backup så att den inte stör grannar och inte heller behöver jätteutrymmer eller kostar multum?
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

det beror på hur mycket ström man behöver. :)
qx5

Inlägg av qx5 »

2 kW medeleffekt och 11 kW max?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man ska kunna växla mellan reservkraft och vanliga elnätet utan att behöva typ rycka ur en stor trefaskabel och stoppa i den i annat uttag så behöver man en reservkraftomkopplare. Dessutom behöver man ett eget jordtag. Det ska dessutom vara godkända grejer. Det kan också vara så att elleverantören/nätägaren måste besiktiga/godkänna en reservkraftomkopplarinstallation innan den tas i bruk. Dubbelkolla detta innan något planeras/genomförs.

Anledningen är enkel. Strömmen är bruten (oavsett om det beror på fel eller underhåll på nätet), och du slår på ditt reservaggregat. Om omkopplaren inte är av godkänd typ så kan den läcka ut ström tillbaka på elnätet. Aj säger reparatören, trillar ner från toppen av en stolpe och slår ihjäl sig, dåligt. Om omkopplaren är bra men du inte har ett jordtag så fungerar allt bra så länge du inte får ett jordfel, men sen råkar skarvkabeln till elgräsklipparen bli avkörd och fasledaren får kontakt med marken. Eftersom du inte har något jordtag och fasledaren fått viss kontakt med jord så kommer din anläggning mata ut spänning på PEN-ledaren ("jorden", jord+nolla kombinerat). Aj säger reparatören, trillar ner från stolpen och slår ihjäl sig.

Den enkla, något tveksamma och rätt amatörmässiga budgetlösningen är att ha ett tillräckligt stort trefas CEE-uttag direkt efter elmätaren. Ett CEE-intag av samma storlek sitter strax invid och det är kopplat till husets elsystem. En kort kabel ansluter normalt dessa med varandra. Ett annat CEE-uttag strax invid kan vara kopplat till en fast monterad kabel till elverket (för eftersom det spyr ut avgaser o.s.v. så vill du nog inte ha det i samma rum som elcentraler o.s.v.). Det finns fortfarande krav på jordtag men i detta läge är det "bara" för att skydda mot farligheter i den egna anläggningen men inte för att skydda matande elnät.

Men den tveksamma budgetlösningen är just tveksam av ett par skäl. Det är dumt att bryta jord/PEN om man på något sätt kan undvika det. Går PEN-ledaren av i den korta lösa sladden så kommer du dels få strömförande skyddsjord (relativt "sann" jord, t.ex. marken utomhus = man kan dö om man tar i bilen som har motorvärmarkabel ansluten). Det är dessutom allmänt dåligt att använda CEE-kontakter som "omkopplare". Det blir dessutom skitfult, och man sparar som mest ett par enstaka tusenlappar. Som bonus blir det nog skitsvårt att få en seriös elektriker att göra en sådan installation, så då lär man bli tvungen att hempula. Eftersom det är en avvikelse från praxis måste man vara beredd att motivera att installationen är säker och uppfyller alla regler och förordningar. (Om man följer "god praxis" kan man komma undan med rätt mycket utan att behöva "tänka").
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

en bonde i byn förlorade strömmen under ett par timmar under EGON. han backade upp reservaggregatet och traktorn, kopplade in och startade upp. varvade igång och mätte frekvensen, och kopplade sedan om reservomkopplaren. traktorn hostade till, kabeln in till huset, och kabeln in till ladugården brann upp. vad det beror på vet jag ej men han sa något om att han trodde att generatorn hade bytt mellan en fas och PEN. men det blev inte billigt i sista slutändan, då både kablar fick bytas, och all mjölk fick dumpas då den blev varm.

att tilläggas är att han har använt samma generator många gånger tidigare, så även detta ska man ha i åtanke när man vill koppla in husets befintliga el till en reservgenerator.
DanG

Inlägg av DanG »

MiaM skrev: Det ska dessutom vara godkända grejer. Det kan också vara så att elleverantören/nätägaren måste besiktiga/godkänna en reservkraftomkopplarinstallation innan den tas i bruk. Dubbelkolla detta innan något planeras/genomförs.
Det inte bara kan krävas godkännande av nätägaren, utan det krävs om den "privata anläggningen" kan kopplas in i överliggande nät av personsäkerhetsskäl precis som MiaM säger. Nätägaren kräver möjlighet att frånskilja den privata anläggningen.
Finns ju en mycket bra tråd på forumet som handlar om solceller på taket.

Min grundtanke är att vara helt bortkopplad från nätet, vilket förändrar saken.

M.v.h DanG
Skriv svar