Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Simpa84

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Simpa84 »

Hej!
Tackar för infon! peter_larsen har lovat att skriva ut ett kitt till mig med så det löser sig :)

Sen funderar jag lite på det här med geared stepper motor till extrudern. Är det ett krav eller kan man använda en utan växel på nått sätt?

Kom över 5 stepper motorer till ett bra pris så vore ju trevligt om man slapp införskaffa ytterligare en :)
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Jag blir ju mer & mer sugen på att bygga en Kossel.
Är det någon som vet vad som skiljer en Kossel Mini från en Kossel Pro som kickstartades förra året och skeppas ut till de som köpte då?
Pro är ju lite större (750mm vertikala skenor & 360mm horisontella om jag minns rätt) men vad skiljer mer?
Jag kommer nog bygga min skrivare under flera månader & köpa delar vartefter, så borde jag redan nu sikta in mig på en Pro? Som jag förstått det skall den släppas som open source, men jag har inte sett några fler detaljer om det...
Någon som har hittat en BoM till Kossel Pro?

Är det rent av någon här som var med i Kickstarter-kampanjen och har fått sin Kossel Pro?
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

PRO är som du säger större. Tanken var också, har jag för mig, att massproducera plastdetaljerna istället för att dessa skulle printas, men det var nog mer för att få ner kostnad och produktionstid.
Sen är det värre med linjärlager långa nog (om inte annat dyrt) så det togs fram en ny lösning som många kör även på mini, med en vagga som går på hjul mot openbeamramen.
Puttiplatt har en av varje och kan nog berätta mer.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Simpa84 skrev: Sen funderar jag lite på det här med geared stepper motor till extrudern. Är det ett krav eller kan man använda en utan växel på nått sätt?
Det går självklart att använda en annan extruder, antingen skriver man ut en som har nedväxling, eller så får man köra med mindre tandat-hjul tex en MK8'a

http://reprap.org/wiki/Drive-gear
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Sådär, då har jag beställt de första delarna till en Kossel - det blir en lite större variant än mini, med 250mm heatbed.
Jag utgår från KosselXL från BuildA3DPrinter.EU, men eftersom de har slut på vissa delar har jag beställt svarta OpenBeams från Tyskland i stället.

Är det någon här som kan tänka sig att skriva ut en uppsättning kossel-plastdetaljer i blått till mig? :)

[edit]
..eller kanske i orange, det kan ju också vara snyggt
[/edit]
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Jag sitter och funderar på om jag ska köpa en j-head hotend eller om jag skall satsa på en E3D-v6.
Som jag förstår det så är v6 lite bättre med snabbare starttid och möjlighet att använda fler material och byta munstycke. Stämmer det?

Vad jag inte har lyckats förstå än är ifall man behöver något annat fäste för en v6, eller om den passar i samma fäste som är "standard" för j-head?
Om de inte är utbytbara, vad behöver jag för att använda en v6?
Något man kan skriva ut eller krävs det något mer?
exeqt

Inlägg av exeqt »

Jag köpte Kossel Mini från builda3dprinter.eu (hela kittet)
Då följde det med en J-head som enligt mig inte var helt optimal, jag vet inte vad det var som strulade mest, men det grundar sig i att den kan användas för både 1,75 och 3mm filament.
Det medförde att det fanns för mycket plats för smält plast att klogga igen hela hotenden.
Jag beställde då en v6, och med nödlösning på J-head kunde jag skriva ut ett nytt fäste till V6:an, ritning upphittad på thingiverse.
v6:an var mycket trevligare, men jag har dock inte experimenterat med andra material än PLA än.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

exeqt skrev:Då följde det med en J-head som enligt mig inte var helt optimal, jag vet inte vad det var som strulade mest, men det grundar sig i att den kan användas för både 1,75 och 3mm filament.
Dvs det följde med en billig kina-klon av J-head, dom är kända för att krångla som attan, man kan se om det är en klon eller inte på priset då originalet kostar över 55$ och har olika borrningar av nozzlen för 1,75 respektive 3mm filament: https://www.hotends.com/index.php?route ... duct_id=88
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

exeqt skrev:Jag beställde då en v6, och med nödlösning på J-head kunde jag skriva ut ett nytt fäste till V6:an, ritning upphittad på thingiverse.
v6:an var mycket trevligare, men jag har dock inte experimenterat med andra material än PLA än.
Var det den här du använde, eller hittade du någon annan?

http://www.thingiverse.com/thing:402022
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Hepp..!
Jag fick modifiera hållaren från peter_larsen kittet så att den passa V6 modelen. fick göra en plåtbit för fastsättning..(bara för att kunna printa en som passar bättre senare).

Jo..!!!
Är det någon som har bra förslag hur man kalibrerar kosselen så att den printar rätta mått på biten. har nog hållt på i säkert i fem dagar (det är tur att man har varit ledig då ;) )
Det enda youtube klipp som verka (eller, enda som jag hitta) förklara kalibrerines förlopp, men han går igenom så ytligt och lite knapphänt och även filmningen är bra dålig... heh.

inga probelem med att få den plant.
Med en bit som är sexkantig med orientering för att representerar A,B,C stolparna och som har måtterna 50mm, slutar med en diff på 0.5mm. maskinen klarar bätre än så givetvis..
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Har även haft besikelse med 0.9 graders (400steg) stegmotorer, är för svaga så att printningen "flyter" iväg. Har återgått till starkare 1.8 grader motorer...
Pjuhh...!! "Varför ska det vara lätt när det kan vara svårt" :D
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

runsren skrev:Hepp..!
Jag fick modifiera hållaren från peter_larsen kittet så att den passa V6 modelen. fick göra en plåtbit för fastsättning..(bara för att kunna printa en som passar bättre senare).

Jo..!!!
Är det någon som har bra förslag hur man kalibrerar kosselen så att den printar rätta mått på biten. har nog hållt på i säkert i fem dagar (det är tur att man har varit ledig då ;) )
Det enda youtube klipp som verka (eller, enda som jag hitta) förklara kalibrerines förlopp, men han går igenom så ytligt och lite knapphänt och även filmningen är bra dålig... heh.

inga probelem med att få den plant.
Med en bit som är sexkantig med orientering för att representerar A,B,C stolparna och som har måtterna 50mm, slutar med en diff på 0.5mm. maskinen klarar bätre än så givetvis..
Får du en diff på 0,5mm i alla riktningar?
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Från max till min.. måtterna 49.70, 49,98 och 50.17 tillockmed i A,B,C ordningen..
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@runsren
Skriv ut en pinne som är 100mm lång. Mät pinnen och ändra värdet för delta_diagonal_rod upp eller ner. Kör du med Rich Cattels marlin gör du det enkelt genom m666 kommandot. Denna guide används ofta vid kalibrering, dock är det felskrivet ang delta_diagonal _rod. Jag har för mig att formeln ska vara uppmätt värde/100 * original DELTA_DIAGONAL_ROD.
Puttiplatt
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Japp. jag titta igenom den, och rättat till så att den ligger rätt i längdmått, kruxet blir när det blir större bitar så märks stolparnas diff, dvs att större "låda" blir lite skjuvad, inga parralella väggar......
Här börjar man snegla på "box" printrar för justeringen i xyz lederna bir enklare.. :humm:
Skriv svar