Laserstråle som kan bränna...
Laserstråle som kan bränna...
Har kollat runt lite efter en laserpekare, modul, som är tillräckligt stark för att till exempel tända en tändsticka eller rita på en träbit-Som man gjorde med solen och ett förstoringsglas när man var liten.
Köpte en grön 532nm 5mW laserpekare på miniinthebox. Den var stark men jag kunde inte fokusera den tillräckligt bra för att fokus i strålen skulle bli varmt.
Nu säljer miniinthebox en fokuserbar grön laserpenna 5mW som dom visar stillbild på när den tänder en tändsticka på 30 cm håll. Bluff?
Vet att fokuseringen är väldigt viktig för att få värme. Sen har ju givetvis effekten betydelse. Borde inte en röd laser vara bättre, då den ligger närmare IR, alltså värmestrålning.
Kom gärna med fakta, förslag och synpunkter om vad som behövs.
Köpte en grön 532nm 5mW laserpekare på miniinthebox. Den var stark men jag kunde inte fokusera den tillräckligt bra för att fokus i strålen skulle bli varmt.
Nu säljer miniinthebox en fokuserbar grön laserpenna 5mW som dom visar stillbild på när den tänder en tändsticka på 30 cm håll. Bluff?
Vet att fokuseringen är väldigt viktig för att få värme. Sen har ju givetvis effekten betydelse. Borde inte en röd laser vara bättre, då den ligger närmare IR, alltså värmestrålning.
Kom gärna med fakta, förslag och synpunkter om vad som behövs.
Re: Laserstråle som kan bränna...
Vi kan göra det enkelt, du kommer aldrig lyckas bränna något med 5mW laserpekare och normal optik, och alla pekare du kan bränna något med är också olagliga att inneha.
En lasermodul kan du däremot inneha.
En lasermodul kan du däremot inneha.
Tillstånd från strålsäkerhetsmyndigheten är en bra början.
Från den 1 januari 2014 krävs det tillstånd från Strålskyddsmyndigheten för att inneha en laserpekare av klass 3R eller högre. Detta omfattar i stort sett alla laserpekare med en effekt över 1 mW.
Jo jag vet,
Men jag har inte tänkt använda den utomhus eller rikta den mot någon människa direkt.
Bluff alltså?
http://www.miniinthebox.com/sv/jd301-ho ... 13588.html
Men jag har inte tänkt använda den utomhus eller rikta den mot någon människa direkt.
Bluff alltså?
http://www.miniinthebox.com/sv/jd301-ho ... 13588.html
Ja är det på 5mW så är det garanterat "bluffbilder"
Senast redigerad av Meduza 5 januari 2015, 16:41:27, redigerad totalt 1 gång.
- SeniorLemuren
Spelar väl ingen roll vad du har tänkt använda den till. Utan tillstånd är maxstraffet 2 års fängelse för innehav av laserpekare som är starkare än 1 milliwatt (mW).
Och om du inte har tänkt ta ut den eller peka på folk, vad mer exakt ska du använda den till som motiverar att ha en _pekare_?
Först och främst brukar inte polisen komma hit och göra husransakan.
Jag tycker bara att det är inressant att få fram en laserstråle som kan smälla ballonger, tända på en toarulle med etc.
Är lite fyskiknörd. Tänker på en gammal James Bond film...
Jag tycker bara att det är inressant att få fram en laserstråle som kan smälla ballonger, tända på en toarulle med etc.
Är lite fyskiknörd. Tänker på en gammal James Bond film...
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Visst är det kul, däremot så växer inte ögon ut igen om de förstörs....
Swech
Swech
Läs på lite om laser och hur man skyddar sig mot strålarna, även om det är en cool effekt så är det farligt för ögonen. Dessa är rätt farliga. Moduler får man fortfarande ha, men inte pekare, men bara för coolhetsfaktorn tycker jag man kan låta bli.
Nej, det är sant.
Reflekterande ljus lär nog också bli farligt om den är tillräckligt stark.
Reflekterande ljus lär nog också bli farligt om den är tillräckligt stark.
Men till saken.
Vad kan det behövas för effekt och borde inte rött ljus lämpa sig bättre än grönt, eftersom det ligger
närmre IR som är värmestrålning?
Vad kan det behövas för effekt och borde inte rött ljus lämpa sig bättre än grönt, eftersom det ligger
närmre IR som är värmestrålning?
Jag hade en 405nm blå laser förut som jag drev till 105mW och den kunde man skriva med om man fokusera på trä.
Okej,
Hur vet du att du fick ut 105mW?
Blått ljus har ju visserligen högre energi än rött, men förstår du hur jag tänkte rött närmre IR = värmestrålning?
Hur vet du att du fick ut 105mW?
Blått ljus har ju visserligen högre energi än rött, men förstår du hur jag tänkte rött närmre IR = värmestrålning?
Det är skillnad på hur olika material absorberar olika våglängder.
Dessutom så tror jag att kineserna börjar märka "alla" laserpekare med 5mW för att kunderna eventuellt ska slippa tullproblem.
Dessutom så tror jag att kineserna börjar märka "alla" laserpekare med 5mW för att kunderna eventuellt ska slippa tullproblem.