Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Vejbymats

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Vejbymats »

Jag hade köpt hem 2 lite olika sådana här:
Bild

men dom släppte inte igenom mina 15V (jag vet att det står 24-380VAC på dom, men jag trodde att det skulle gå ändå...)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Att saker ska fungera utanför speccarna bör du inte räkna med, speciellt inte när det gäller billiga kina-grejor (där ska man vara glad om sakerna fungerar inom speccarna).

Men för att bara utesluta fel, det var 15VAC du provade med va?
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Nope, äkta DC.

Jag har sett nu efteråt att det finns exempelvis denna:
SSR25DD 3-32V DC 12-100V DC 25A Single Phase DC-DC SSR Solid State Relay

Bild

som säkert är mer lämpade.

Det är nackdelen med eBay, det är så billigt att handla från Kina så man (i alla fall jag) inte alltid kollar så noga... :? :lol:
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Om dom inte specar vad spänningsfallet/resistansen är så välj nån annan leverantör jfr crydom hos elfa.
Får man 2 volt vid 10A så är det en stor förlust
Det finns ju mosfetar som har typ 1 milliohm som inte ger någon värmeförlust att tala om vid 10A (0.001*100)
dbostream

Inlägg av dbostream »

För ett par dagar sedan monterade jag en kulskruv enligt rekommendationerna i wikin och tycker att det blivit en klar förbättring, dessutom slipper jag det gnissel/skavande som jag hade på orginallösningen.

Nu när man inte stör sig på ränder längre så har man hittat något nytt att störa sig på, nämligen de blobbar som blir där den startar/avslutar den yttersta perimetern.
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Har både monterat kulskruv och remspännare och just nu är jag kanonnöjd med utskrifterna. Efter modifieringen av heat-bedden, så man inte behöver vänta en evighet på att få 60 grader, så fungerar allt utmärkt. Ser just nu ingen anledning till att uppdatera till K8400.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vejbymats skrev:Nope, äkta DC.
Ja modellen du har köpt är ju för det första för AC, så om den nu skulle släppa igenom så kommer den inte kunna stänga av då den med största sannolikhet är Triac-baserad och släcker i nollgenomgången.
dbostream

Inlägg av dbostream »

pstrand skrev:Har både monterat kulskruv och remspännare och just nu är jag kanonnöjd med utskrifterna. Efter modifieringen av heat-bedden, så man inte behöver vänta en evighet på att få 60 grader, så fungerar allt utmärkt. Ser just nu ingen anledning till att uppdatera till K8400.
Är nöjd jag med, tyvärr är inte min nya bädd helt rak så det finns en del grejor som man fortfarande skulle vilja förbättra. :)
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Meduza skrev:
Vejbymats skrev:Nope, äkta DC.
Ja modellen du har köpt är ju för det första för AC, så om den nu skulle släppa igenom så kommer den inte kunna stänga av då den med största sannolikhet är Triac-baserad och släcker i nollgenomgången.
Ja, jo, jag inser det nu,,, :doh: :humm: :shock: :( :D
jakodlare

Inlägg av jakodlare »

stenD skrev:Om dom inte specar vad spänningsfallet/resistansen är så välj nån annan leverantör jfr crydom hos elfa...)
Kör med en återbrukad MOSFET och optokopplare från ett uttjänt nätagg till en pc... Funkar bra... Heatbeden är ju on/off reglering på så det hade funkat bra med ett 12 VDC relä...

Har bytt till RepRap.dk´s MK3 hotbed med en egen ritad 3 mm 6062 Alu platta vattenskuren 800:-- för den.. Men gillar att ha okej delar... Nästa blir kul eller trapets till Z-axeln... Tittar lite på att göra som CORE XY på Z-axeln... den flexar som en brasilianska...

Har en adapter till MK 3 hotbed för K8200 liggandes för intresserade... PM Gäller... vill flera ha den så kan jag ev. fixa fram fler...
tgadler

Inlägg av tgadler »

Hej!

Har nån några tips för att montera en E3D V6?
Kanske en instruktion?

Tack på förhand!
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Hej!

Jag anser att det första du ska göra är att skriva ut 2-3 stycken monteringar först, den här är nog vanligast:
http://www.thingiverse.com/thing:349095

Om något kluddar med fläkten så kommer du att behöva en extra montering, det lovar jag... :(

Jag använder originalvärmaren, men bytte ut NTC-motsåndet mot det som följer med.
Kanske är inte alla K8200 lika, men jag behöver lägga en M8 bricka mellan E3D och matningen.
tgadler

Inlägg av tgadler »

Ok tre stycken fästen ska skrivas ut.
Vad finns det för fördelar med att använda orginalvärmaren?
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Tja, jag såg ingen nackdel med att behålla den, så...
En sak mindre att fixa. Bara att lossa och sen skruva fast utan behov av lödning.

Det förutsätter bara att du inte har den gamla limmade hotenden.
tgadler

Inlägg av tgadler »

MIn nuvarande hot end är paj, så det är därför jag letar efter en ny. :)
Ni känner inte till någon video där de skruvar ihop allt?
Skriv svar