Röst som räknar nummer på FM 434,193MHz (leker med SDR)
Röst som räknar nummer på FM 434,193MHz (leker med SDR)
Började kika på förklaringar av I/Q-data på youtube. Tror jag har förstått.
Kom på att jag har köpt minst två olika DVB-T-donglar för att kunna leka med SDR på datorn. Hittade dem och kopplade in
och fick fart på SDR#. Väldigt kul att leka med, har lyssnat på vanlig radio, lyssnat på mina walkie talkies, min 35MHz RC-sändare
och lite annat smått och gott.
Började titta på en signal runt 868MHz och insåg att det var ASK-modulerad data. Spelade in det som ljud och tittade på det.
Insåg/räknade mig till att det var 36 bitar data och att meddelandet kom varje minut. Sen slog det mig (tror det var de 36 bitarna som
lät bekant: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4&start=45 ) att jag bara såg dubbla frekvensen
av min temp/luftfuktighetsmätare från Clas Ohlson.
Gick tillbaka till 433MHz istället och tittade. Men bredvid ovanstående signal såg jag att det kom något ungefär var 15:e sekund. Spelade in
och tittade på det, men det var inte ASK-modulerad data vad jag kunde se. Men när jag lyssnade på det lät det nästan som om någon sa något
väldigt kort. Tyckte någon sa "one" och en stund senare lät det lite som "two". Mycket riktigt är det alltså en röst som säger ett nummer ca 4 ggr i minuten och samma nummer de fyra gångerna, nästa fyra gånger är det numret efter: one, one, one, one, two, two, two, two, ... med ca 15 sek mellarum.
Vid skifte till nästa 10-tal verkar rösten säga mer som jag inte uppfattar.
Helknasigt om ni frågar mig. Men jag känner att jag undrar på rätt ställe. Nån som vet vad det handlar om?
Inspelning http://adent.dyndns.org/skumt433.wav
MVH: Mikael
Kom på att jag har köpt minst två olika DVB-T-donglar för att kunna leka med SDR på datorn. Hittade dem och kopplade in
och fick fart på SDR#. Väldigt kul att leka med, har lyssnat på vanlig radio, lyssnat på mina walkie talkies, min 35MHz RC-sändare
och lite annat smått och gott.
Började titta på en signal runt 868MHz och insåg att det var ASK-modulerad data. Spelade in det som ljud och tittade på det.
Insåg/räknade mig till att det var 36 bitar data och att meddelandet kom varje minut. Sen slog det mig (tror det var de 36 bitarna som
lät bekant: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4&start=45 ) att jag bara såg dubbla frekvensen
av min temp/luftfuktighetsmätare från Clas Ohlson.
Gick tillbaka till 433MHz istället och tittade. Men bredvid ovanstående signal såg jag att det kom något ungefär var 15:e sekund. Spelade in
och tittade på det, men det var inte ASK-modulerad data vad jag kunde se. Men när jag lyssnade på det lät det nästan som om någon sa något
väldigt kort. Tyckte någon sa "one" och en stund senare lät det lite som "two". Mycket riktigt är det alltså en röst som säger ett nummer ca 4 ggr i minuten och samma nummer de fyra gångerna, nästa fyra gånger är det numret efter: one, one, one, one, two, two, two, two, ... med ca 15 sek mellarum.
Vid skifte till nästa 10-tal verkar rösten säga mer som jag inte uppfattar.
Helknasigt om ni frågar mig. Men jag känner att jag undrar på rätt ställe. Nån som vet vad det handlar om?
Inspelning http://adent.dyndns.org/skumt433.wav
Re: Röst som räknar nummer på FM 434,193MHz (leker med SDR)
Kanske är ett fall för PTS ? Låter inte som något amatörradioaktigt i alla fall om det inte är något tekniskt experiment förstås.
Kan det vara en talande termometer / väderstation?
Kan det vara en talande termometer / väderstation?
ZK-nånting-RVZ20 hör jag vid 45 sekunder in.
Det är nog en radioamatör som försöker anropa någon annan. ZK verkar vara call sign för bl.a. Nya Zeeland och några andra platser (t.ex. nån brittisk koloni-ö).
Wikipedia: 70cm-bandet
Call signs i Nya Zeeland
Här pratas det om ZK-siffra-AREC-nånting.
Med "rätt" radioförhållanden och en riktigt fet sändare (i Sverige är t.ex. max 1kW tillåtet om jag minns rätt) så kan du nog höra t.ex. nån britt även med en enklare antenn i Sverige.
Om nu nån kör 1kW i t.ex. UK och försöker prata med nån i t.ex. Nya Zeeland så lär du väl inte höra eventuella svar.
Googla lite på ifall det pågick nån tävling för radioamatörer vid tidpunkten du spelade in.
/ej radioamatör men lite intresserad
Det är nog en radioamatör som försöker anropa någon annan. ZK verkar vara call sign för bl.a. Nya Zeeland och några andra platser (t.ex. nån brittisk koloni-ö).
Wikipedia: 70cm-bandet
Call signs i Nya Zeeland
Här pratas det om ZK-siffra-AREC-nånting.
Med "rätt" radioförhållanden och en riktigt fet sändare (i Sverige är t.ex. max 1kW tillåtet om jag minns rätt) så kan du nog höra t.ex. nån britt även med en enklare antenn i Sverige.
Om nu nån kör 1kW i t.ex. UK och försöker prata med nån i t.ex. Nya Zeeland så lär du väl inte höra eventuella svar.
Googla lite på ifall det pågick nån tävling för radioamatörer vid tidpunkten du spelade in.
/ej radioamatör men lite intresserad
Det är inte normal amatörradiotrafik, den låter inte så.
Edit: råkade hitta det här http://www.arrl.org/amateur-radio-emerg ... munication
Men det är ganska ovanligt att man hör radio från Australien på 400 MHz-bandet.
Edit: råkade hitta det här http://www.arrl.org/amateur-radio-emerg ... munication
Men det är ganska ovanligt att man hör radio från Australien på 400 MHz-bandet.
Senast redigerad av Jonyverse 4 januari 2015, 11:36:49, redigerad totalt 3 gånger.
Alldeles för hög frekvens, annars hade jag föreslagit http://en.wikipedia.org/wiki/Numbers_station
Numberstations brukar räkna siffror i 5-ställiga grupper och mycket tätare samt oftast på kortvåg.
Det verkar vara någon automat som skickar ett värde av något slag.
Det verkar vara någon automat som skickar ett värde av något slag.
Det låter onekligen konstigt..
Man skulle kunna tänka sig att det sprattlar från någon stark sändare i närheten, det låter inte helt rent utan låter typ distat.
Man skulle kunna tänka sig att det sprattlar från någon stark sändare i närheten, det låter inte helt rent utan låter typ distat.
Det är kvar idag oxo, lyssnar på det nu. Jag är väldigt säker på att det är en dator/automatiserad sändning.
Av rösten att döma tycker jag det låter mer som talsyntes, vilket nog make:ar sence.
Av rösten att döma tycker jag det låter mer som talsyntes, vilket nog make:ar sence.
var lyssnar du , Jönköping?
hur långt räknar den?
säger den samma sak varje minut eller räknas det också upp?
hur långt räknar den?
säger den samma sak varje minut eller räknas det också upp?
Ja strax utanför Jönköping, hyffsat högt.
Den säger samma siffra fyra ggr med ca 15 sekunders mellanrum, sen nästa siffra fyra ggr med 15 sek mellanrum.
t.ex.
twentyeight, twentyeight, twentyeight, twentyeight, twentynine, twentynine, twentynine, twentynine, Något-jag-inte-hör-riktigt(finns i wav-filen), thirty, thirty, thirty ...
Ett komma är lite mindre än 15 sekunder ovan.
Edit: vet inte riktigt hur långt den räknar, inte över 100, kanske inte över 50. Nu är den på 8.
Den säger samma siffra fyra ggr med ca 15 sekunders mellanrum, sen nästa siffra fyra ggr med 15 sek mellanrum.
t.ex.
twentyeight, twentyeight, twentyeight, twentyeight, twentynine, twentynine, twentynine, twentynine, Något-jag-inte-hör-riktigt(finns i wav-filen), thirty, thirty, thirty ...
Ett komma är lite mindre än 15 sekunder ovan.
Edit: vet inte riktigt hur långt den räknar, inte över 100, kanske inte över 50. Nu är den på 8.
minuter?
ditt inlägg med 8, postade du 15.08?
En längre inspelning utan squelch.
http://adent.dyndns.org/SDRSharp_201501 ... kHz_AF.wav
http://adent.dyndns.org/SDRSharp_201501 ... kHz_AF.wav
Jo tanken har slagit mig. Men varför?nifelheim skrev:minuter?
Man kan gissa att prat-sändaren finns inom en radie av högst ett par kilometer.
Tillverka en enkel riktantenn och ge dig av ut på bygden och krysspejla in den.
Tillverka en enkel riktantenn och ge dig av ut på bygden och krysspejla in den.
När jag lyssnar på det som inte är siffror så låter det som "SA7RV..." vilket i så fall är ett amatörradio call ("registreringsnummer" för radioamatör) siffran 7 är den regionsiffra är det som gäller för småland.
Ställ frågan på "ham.se" som är ett forum motsvarande detta men för radioamatörer så dyker det nog upp någon som är inblandad i detta.
Ställ frågan på "ham.se" som är ett forum motsvarande detta men för radioamatörer så dyker det nog upp någon som är inblandad i detta.