Gitarrpedal Fuzz Face
Re: Gitarrpedal Fuzz Face
Man undrar ju hur det går med pedalen och hur det blev igentligen.. !?
Jag gissar att den här tråden är mer eller mindre öppen för alla...
Jag tänkte bygga en fuzz-pedal, men har ingen koll på transistorer. Om jag vill bygga en fuzz-pedal som låter ja, just det, überfuzz, vilket schema ska jag köra med och vilka transistorer?
Jag tänkte bygga en fuzz-pedal, men har ingen koll på transistorer. Om jag vill bygga en fuzz-pedal som låter ja, just det, überfuzz, vilket schema ska jag köra med och vilka transistorer?
Jag gjorde en spice modell av en fuzz face. Tyvärr verkar det inte vara i ett godkänt filformat. Jag bifogar en gif, om någon vill ha spice-filen kan jag skicka den istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skall du ha en "herrejösses-fuzz" så är det ganska okritiskt med vilka transistorer du väljer. Kisel eller germanium spelar ingen större roll. Det är först när man backar av på effekten och försöker köra med lite mindre dist som skillnaderna börjar märkas.
Inte helt sant... Jag spelar oftast fuzz på en gitarrsträng. Då hör man faktiskt skillnad rätt tydligt, men jag har som sagt ingen koll på transistorer, var man köper vad etc
Jag kan iofs kolla ebay och simulera de jag hittar i spice-filen jag nämnde ovan.
Jag kan iofs kolla ebay och simulera de jag hittar i spice-filen jag nämnde ovan.
Det sm7tjc menar är nog att om du distar signalen så in i gatan så klipps ju signalen så in i gatan så det nästan blir som en fyrkantsvåg.
Om man inte klipper signalen lika hårt så kan de olika transistorerna sätta mer sin egen prägel på soundet då de klipper lite olika (när de inte klipper i maxläget då alla skapar en fyrkantsvåg.)
fast å andra sidan så blir det ju lite samma sak om du spelar svagt på en sträng så att du inte maxklipper. Då blir ju soundet olika med de olika transistorerna för att sedan bli ganska identiska när du smiskar på guran ordentligt.
Detta inlägg blev nog lite vad Löfven skulle kalla osammanhängande käbbel men jag postar det ändå. tjo!
Om man inte klipper signalen lika hårt så kan de olika transistorerna sätta mer sin egen prägel på soundet då de klipper lite olika (när de inte klipper i maxläget då alla skapar en fyrkantsvåg.)
fast å andra sidan så blir det ju lite samma sak om du spelar svagt på en sträng så att du inte maxklipper. Då blir ju soundet olika med de olika transistorerna för att sedan bli ganska identiska när du smiskar på guran ordentligt.
Detta inlägg blev nog lite vad Löfven skulle kalla osammanhängande käbbel men jag postar det ändå. tjo!

Det är lugnt, Löfven får ju käbbla vidare i nästan 4 år nu, så käbbla på du också.